בריאות בישראל: בין זכות למצרך

עמוד:48

בכללותה . חוסר הכבוד שבחיים המתאפיינים במאבק לתנאי מחיה בסיסיים מהווה עלבון לפרטיים שזה גורלם , וחופש הביטוי וחופש ההתאגדות אינם מגינים בראש ובראשונה על האינטרסים של הפרטים להתבטא , אלא על החברה שבה אנו חיים . חופש ההתאגדות , ואף חופש הדת בהיבטיו הקבוצתיים , מניחים את קיומן של רשתות חברתיות ואת חשיבותן , ואחת ההצדקות העיקריות של חופש הביטוי ושל הדמוקרטיה טמונה בהגבלות שהם מטילים על אופי התהליכים החברתיים וביציבות המקודמת על ידיהם . מבחינתם של עדי יהווה , לחופש הביטוי ( או לחופש הדת ) יש משמעות מעבר להיותו זכות של הפרט : הוא מעניק זכות לקבוצה שפרטים מסוימים משתייכים אליה לקבל גישה לזירת השכנוע הציבורית . כך גם אין לראות בחוק נגד הסתה הגבלה על זכותו של אדם לחופש הביטוי רק על מנת להגן על זכותו של אחר לחיים ; מדובר בהגבלה על חופש הביטוי המיועדת להגן על מוסדות ומבנים חברתיים שהינם תנאי מקדים לכלל רווחתה ובטחונה של האנושות ולהגנה על זכויות האדם כולן . מסיבה זו איני צריכה לסתור רעיון אחר שעשוי להעלות ספקות לגבי הקוהרנטיות או המשמעות של זכרות חברתיות כלכליות : הרעיון שנושאי זכויות הם רק פרטים , ושניתן למעשה לעשות רדוקציה של כל "זכות קבוצתית" לסוגים מסוגים שונים של זכויות של פרטים . אם אכן תביעות חברתיות כלכליות הן תביעות קבוצתיות שאינן ניתנות להעמדה כזאת , אין הן יכולות - מטעם זה - להיות זכויות . זכויות אדם אכן הינן בעלות אופי אוניוורסלי ואינן ניתנות לחלוקה . הן משקפות התעניינות עמוקה בפרט כפי שהוא חי בחברה . גם אינטרסים אזרחיים פוליטיים וגם אינטרסים חברתיים כלכליים הינם מרכזיים איפוא לרווחת בני אדם , ואסור שתמונת זכויות האדם שלנו תשמש מכשיר להסוואת מורכבותם של הרכיבים שבבסיס רווחתם של בני האדם . ניתן לסיים חלק זה במסקנה שהתשובה לשאלה אילו אינטרסים צריכים להיתפס כזכויות או כזכויות אדם צריכה להיקבע על פי ניתוח של דחיפות הצרכים , זיקתם לכבוד האדם והצורך להעניק להם את ההגנה המיוחדת הנלווית לזכויות . אין כל סיבה להסיק מראש כי אינטרסים חברתיים כלכליים אינם יכולים להיות מוכרים כזכויות ( אדם . ( 36 במחלוקת זו אני מצויה בין אלה התומכים בתפיסה שאומצה במסמכים הבינלאומיים המרכזיים בתחום , שלפיה פרט , כמו גם קולקטיב , יכול להיות נושא זכויות . היחסים בין הפרט לבין הקולקטיב שהוא משתייך אליו אכן מורכבים , ופרשנויות מהותניות של הקולקטיב אכן מסוכנות , אך אין להסיק מכך שרק הפרט . "קיים"

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר