הקדמה

עמוד:808

138 ומייקרת מטבע הדברים את השירות שהם מעניקים . עקב כך , הגופים הוולונטריים פועלים בדרך של "בחירת תיקים" חמורים או תיקים בעלי אופי ציבורי או תקשורתי , ואינם מתחייבים לקבל על עצמם את הטיפול בכל תיק ותיק על פי אמות מידה קשוחות . לכן , גם הגופים הוולונטריים אינם נותנים מענה מספק או סופי לבעיית חוסר הייצוג של חסרי אמצעים . מציאות לא מעודדת זו היוותה את הרקע לדרישה מהמדינה לתקצב ארגונים וולונטריים העוסקים בסיוע משפטי , שכן הם מסייעים למדינה ( משרד המשפטים ) בביצוע מלאכתה שלה . הטענה היא שהמדינה יכולה לכבד את הזכות של הפרט לייצוג ולסיוע משפטי באופן ישיר ( תקצוב מכוח חוק הםניגוריה הציבורית וחוק הסיוע המשפטי , ( או באופן עקיף על ידי תמיכה בארגונים וולונטריים העוסקים בסיוע משפטי . ד . סיכום : זכויות חברתיות והעמקת הנגישות של חסרי אמצעים לשירותים משפטיים ברשימה זו עמדתי על פיתוחן של זכויות חברתיות מהספרה הריונית במשפט הישראלי , ובמיוחד עסקתי בשתי הזכויות הריוניות העיקריות בהקשר זה : זכות הגישה לערכאות והזכות לייצוג וסיוע משפטי . בשתי הזכויות הללו קיימים שני מאפיינים בולטים המשייכים אותן , מעבר להיותן זכויות אזרחיות רגילות , גם למשפחת הזכויות החברתיות : הראשון , הן באות להגן על קבוצות חלשות ובמיוחד על חסרי אמצעים ; השני , במקרים רבים , כאשר הן נוגעות בהגנה על חסרי אמצעים , הן מטילות "חובות עשה" כלכליות על המדינה . אין ספק שבעוד שנים מספר תכלול רשימת הזכויות החברתיות זכויות דיוניות לצד הזכויות המהותיות . בינתיים , כידוע , בית המשפט העליון מסרב להכיר בזכויות חברתיות ברמה החוקתית בדרך 138 אילוץ זה נובע מהדרישה החוקית הקבועה בחוק לשכת עורכי הדין שפעולות של ייצוג לפני בתי משפט > או כל גוף אחר בעל סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית ) ייעשו על ידי עורך דין בלבד . 139 ראו דבריו של יושב ראש ועדת חוקה , חוק ומשפט של הכנסת ביום עיון בנושא שוויון לנגישות לשירותים משפטיים , שנערך במסגרת דיוני ועדת חוקה , חוק ומשפט בכנסת , ביום 15 בינואר - 2002 פרוטוקול מס' . 421 מופיע באתר הכנסת : . [ URL : http : // www . kenesset . gov ( last visited on 2 / 12 / 02 )]

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר