מבוא: הזכויות החברתיות - רעיון שהגיע זמנו

עמוד:143

שזה המצב בעיקר בקהילות גדולות ובקהילות שמידת הלכידות החברתית בהן נמוכה יחסית , ( מן ההכרח ליצור מנגנוני בקרה ופיקוח . אלה עשויים להתבטא בקביעת כללי הכרעה מיוחדים , כגון דרישת רוב מיוחס . 25 לעמדה ברוח זו , בהקשר רחב יותר , ראו : ; Constitutional Law" 111 Yale L J . ( 2001 ) 399 A . Vermeuie "Veil of ignorance Rules in מדינה , לעיל הערה . 14 26 כלכלנים הציעו בהקשר זה מנגנוני הצבעה מתוחכמים שנועדו ליצור זיקה בין עמדתו של משתתף בהצבעה באשר לשאלה אם לספק מימון ציבורי למוצר מסוים לבין חלקו בנטל המימון . כך , למשל , Wicksell הציע לספק מימון ציבורי למוצר רק כאשר סיכום התשלומים שהפרטים מוכנים לשלם בעדו עולה על העלות הכרוכה בהספקת המוצר : . 1896 ) Finance ( London , R . A . Musgrave & A . T . Peacock eds ., 1967 ) 72 ( first published in K . Wicksell "A New Principle of Just Taxation" Classics in the Theory of Public לפי מנגנון אחר , שהציע , vickrey יש לספק מימון ציבורי למוצר מסוים אם סכום התועלות שהפרטים התומכים בכך מפיקים , כפי שהן מתבטאות בסכומים שהפרטים מדווחים כי הם נכונים לשלם בעד המוצר , גבוה מן הסכום הכולל שהמתנגדים להספקת המימון הציבורי לאותו מוצר מוכנים לשלם , וכדי להבטיח את התמריץ לדווח אמת , נקבע שכל פרט שעמדתו תתקבל יידרש לשלם בפועל , כמס , סכום השווה לזה הדרוש כדי שעמדתו תנצח : . W . Vickrey "Auctions and Competitive Sealed Tenders" 16 J . Finance ( 1961 ) 8 קושי מרכזי בדרך זו הוא שאין בה כדי להבטיח די מקורות מימון להספקת המוצר . לדיון בהצעה זו ובהצעות נוספות , ראו : DC . Mueller Public Choice // ( Cambridge , 1989 ) . of Public Economics ( Amsterdam , 1987 ) 537 123-134 ; J . J . Laffont "Incentives and the Allocation of Public Goods" 2 Handbook הצעות אלה אינן פותרות את הקשיים הכרוכים בהכרעה לאילו מוצרים לספק מימון ציבורי בדרך של הצבעה , הן בשל קשיים טכניים ביישומן והן משום שהחלתן אינה מבטיחה כי ההכרעה שתתקבל תשקף את התיאוריה של מימון ציבורי שהציבור דוגל בה . ראו בהקשר זה גם : . ( Amsterdam , 1987 ) 647 Governments , and the 'New' Political Economy" 2 Handbook of Public Economics R . P . inman "Markets , 27 לגישה מסוג זה , ראו למשל : . and Mary L Rev . ( 1999 ) 365 & M . B . Rappaport "Supermajority Rules as a Constitutional Solution" 40 William Analytical Foundations of a Fiscal Constitution ( Cambridge , 1980 ); J . O . McGinnis G . Brennan & J . M . Buchanan The Power to Tax - לפי גישות אלה , דרישת רוב מיוחס נחוצה כדי להבטיח שההחלטות בענייני תקציב והטלת מיסים ישרתו את טובת הכלל ויושפעו במידה מועטה ככל האפשר מקבוצות לחץ מאורגנות . הגבלות מסוג זה עשויות אומנם להקטין את החשש מפני שימוש לרעה בכוחו של הרוב , אך אין בהן כדי להבטיח החלה עקבית של תיאוריה

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר