מבוא אוצר או יוצר?

עמוד:11

מבוא אוצר או יוצר ? 0 . 1 לפלא הוא בעינינו איך ילד קטן , לעיתים תינוק בלולו , פותח את פיו ומדבר . בראשית מלמל אבא או הגה אמא ; לא עברו חודשים רבים , והנה הוא משמיע משפטים שלמים , קצרים בתחילה , אך הוא מוסיף והולך עד שכעבור זמן , אף על פי שעוד מילים רבות בלשון אינו יודע , הנה הלשון מתוקנת בפיו ומשפטיו ארוכים וערוכים . מי שנתן דעתו על התפתחותו של הילד , נתן דעתו על שאלה זו . חלפו הימים שאפשר היה להשיב עליה באמירה כי הדיבור כוח אלוהי הוא הטבוע באדם . פסיכולוגים עד לעת האחרונה סברו כי עיקרו של דבר הוא החיקוי . שומע הילד מילה , מיד הוא קולט אותה אל אוצרו , רושם אותה בזיכרונו , ואז הוא יכול אף להשמיע אותה שוב . תצפיות בילדים החוזרים וממלמילים מילה חדשה ששמעו כמו מאשרות דעה זו . הוא הדין במשפטים . אף כאן יש שהילד חוזר על משפט שלם ששמע , והוא אף משתמש בו מיד או לאחר זמן . 0 . 2 אולם הסבר זה לקוי הוא נ הרי כל אחד יודע מניסיונו , שילדים משמיעים לעיתים לא רק את אשר שמעו , אלא גם מילים חדשות שמעולם לא אמרן איש לפניהם . למשל , ילד שמעולם לא שמע את הצורה י ^ זן ואף לא את הצורה יושן , משמיע פתאום את זו האחרונה . הסבר החיקוי לא יצלח אפוא , ומי שרוצה לדבוק בו ולומר כי צורה זו אף היא עלתה בפיו מתוך " , "חיקוי יצטרך להודות שלא היה כאן חיקוי של מילה , אלא חיקוי של דגם , של דפוס . וכך הווה : כיוון שהוא מכיר מילים כגון ישבתי , הלכתי , חזרתי וכר' וכן ישנתי , ומתוך שימוש הלשון הוא יודע שאלו קשורות אל יושב , הולך , חוזר וכר , הרי פירושו של דבר שהוא למד שיש כאן דגם של צורות הקשורות זו בזו , ועל כן יכול הוא על פי דגם זה להשמיע גם את הצורה יושן . יושם אל לב , ששוב אין כאן אותו הסבר פשטני על דרך חיקוי סתם . כאן הוצרכנו להניח מציאותו של מנגנון מורכב למדי , היכול לא רק להעלות שוב מה שניתן לו כבר , אלא הוא יוצר יצירה חדשה על פי נתונים אחרים , ולשם כך צריך שיהא בעל יכולת לא רק לחקות , אלא גם לנתח ליסודות , לבחור את המתאימים מביניהם , להקיש על הדמיון שביניהם וליצור יצירה שלא היתה קיימת לפני כן . 0 . 3 הוא הדין במשפטים . אף כאן ברור שהילד משמיע גם משמיע משפטים שלא השמיעו הוריו , וגם שאר בני הבית וחבריו לא הגום מעולם . אף על פי כן מי שרוצה להחזיק ברעיון החיקוי , יוכל לטעון שהיה לפני הילד דגם של משפט שלמד מתוך שמיעה , ודגם זה הוא רואה לנגד עיני רוחו כשהוא משמיע אותו דגם מלא תוכן חדש . 0 . 4 אולם עקרונית קל להראות שכוחו של הילד , ושל האדם בכלל , גדול יותר . לא חיקוי של חזרה , אף לא חיקוי של דגם היה כאן , כי אם מעשה יצירה ממש . נניח שנערוך ניסוי כזה : זוג הורים

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר