הקדמה

עמוד:10

היא בדיוק מה שאינו בנמצא . בסלילת הדרך נוצרים הטעמים , הערכים והתכליות של החיים ; שם נוצרת ונצרפת אישיותו של היוצר . ד"ר דן אבנון , מייסד "מרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה" וחבר סגל המחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית , מציג את הדיאלוג הבובריאני - על שם הפילוסוף היהודי בן המאה ה 20 מרטין בובר . דיאלוג חינוכי זה , שנגזר מזיקת ה"אני אתה" בהגותו של בובר , עומד על מפגשים בין אישיים שבהם בני השיח נוכחים במלוא אישיותם והווייתם : מצד אחד , ללא שריונות חוצצים ותריסים מוגפים של דעות קדומות , קיבעונות מחשבתיים ואינטרסים אנוכיים ; ומן הצד האחר , עם מלוא הפניות הנפשיות והקשב החושי והשכלי אל הזולת . יחסי ה"אני אתה" שמציג בובר מהווים לנו דרך ממשית להגן על צלם האנוש שלנו ושל זולתנו , וזאת לנוכח הדומיננטיות הגוברת של מגמות תועלתניות וטכנוקרטיות , ומערכות יחסים כוחניות ונצלניות . פרופ' אדיר כהן , מן הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה , מציג את הדיאלוג הקורצ'אקי - על שם החינוכאי היהודי הפולני ינוש קורצ'ק , בן המאה ה , 20 שיותר מכל מחנך אחר חי בקרב חניכיו , וכשנגזר גורלם בימי שואת יהודי אירופה בחר למות עמם . דיאלוג זה מסרב ליפות את טבעו של הילד או לעשות אידיאליזציה של תכונותיו ונטיותיו , אך בה במידה מתעקש להדגיש את אהבת הילדות וההוקרה של כבוד הילד וזכויותיו כאדם שלם . הדיאלוג הקורצ'אקי אינו מונחה מכוח משנה תיאורטית אלא מכוח המחויבות לתת מענה לצרכים קונקרטיים : מן הצד האחד עומד מחנך מבוגר בעל אישיות מיוחדת וכישורים פדגוגיים , שהוא אמן בטיפוח והצמחה של תלמידיו ; ומן הצד האחר , ילדים בעלי כוחות וחולשות , שנפשם מורכבת ופגיעה . בתוך המרחשת החינוכית , המעוצבת כחברה שוויונית ומכבדת בזעיר ענפין , שמור לכל ילד מקום משלו , על פי ייחודו , באקלים חברתי של קבלה בלתי מותנית , של סולידריות חברתית , ושל סליחה הדדית . הפסיכולוג דור הררי , מרצה לפסיכולוגיה חינוכית בסמינר הקיבוצים , מציג את הדיאלוג הרוג'ריאני - על שם הפסיכולוג האמריקאי בן המאה ה 20 קרל רוג'רס . דיאלוג זה צמח מתוך "תרפיה שבמרכזה , "הלקוח אשר מאפיינת את הפרקטיקה של הפסיכולוגיה ההומניסטית בכלל ושל רוג'רס בפרט . בבסיס הדיאלוג ניצבות הנחות היסוד בדבר טבעו הטוב של האדם והדחף הבסיסי שלו למימוש עצמי - לפיתוח יכולותיו , להגשמת נטיותיו ולהרחבת רפרטואר הדעת וההתנהגות שלו . לאלה נוספים תכונות של אמינות ואותנטיות , יחס בין אישי של כבוד , אמון , קבלה ואמפתיה , ודגש על למידה חווייתית ומשמעותית - כל אלה כתנאים המאפשרים לתלמידים ואף מעצימים אותם להאמין בעצמם ולמצוא את הכוחות לתכנן ולהנהיג חיים מלאים ומספקים .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר