מבוא

עמוד:11

מול אי יכולתו להבין את העולם ולתת לו פשר , מול ייסוריו , מול חוסר הצדק השורר במציאות . כדי להתמודד עם כל אלו הוא יוצר לו דתות שונות , שכולן ' מערכות סמלים' שמטרתן " להטביע בבני אדם הלכי רוח ומוטיבציות עזים , מעמקי חדור ומאריכי ימים , באמצעות ניסוח השקפות בדבר סדר העולם הכללי " ( שם , עמ' . ( 92 כאשר פסיכולוג יוצר תיאוריה טיפולית , ממשיך הטיעון הזה , הוא אינו יכול לחרוג מגבולות עולמו התרבותי והוא פשוט מנסח את ההגות המקובלת בתרבותו במונחים , 'מדעיים' אובייקטיביים לכאורה . הפסיכולוגיה המערבית , כמו כל מסורת פסיכולוגית אחרת , אינה יכולה להיות באמת אובייקטיבית , מנותקת מהשקפת עולמם של החוקרים ומהנחות היסוד של תרבותם . ואכן , לטענת מרדכי רוטנברג , רוב שיטות הפסיכותרפיה המקובלות התפתחו במסגרת המחשבה הנוצרית , המוצאת את שורש הרע ב'חטא , 'הקדמון שהאדם אינו יכול להימלט ממנו בכוחות עצמו . החטא מתקיים כמציאות בסיסית ועצמאית שאין לאדם יכולת להשפיע עליה או לתקנה . נובעת מכאן תפיסת עולם פסימיסטית , הרואה בהווה תוצאה בלתי נמנעת של חטאי העבר אליהם אנו כבולים . הטיעון התרבותי יאמר שנובעת מכאן מגבלה בסיסית המאפיינת את הפסיכולוגיה המערבית כולה . איך תוכל פסיכולוגיה כזו לסייע באמת לאנשים שגדלו במסורת תרבותית-רוחנית שונה , נאמר , כזו המאמינה ביכולתו של האדם להשפיע על גורלו ולתקן את עצמו באופן שורשי ועמוק ? האם מסורת תרפוייטית כזו לא תתעלם בהכרח מאפשרויות שונות של תיקון וסיוע נפשי ? יותר מזה . תרבויות אינן ישויות סטטיות נוקשות . התרבות המערבית שאנו חיים בה נמצאת היום בתהליכי שינוי עמוקים , הנובעים - יש להניח - מאי שביעות רצון עמוקה שרובנו חשים כלפי הנחות היסוד התרבותיות עליהן היא מושתתת . הפסיכולוגיה המערבית החלה את דרכה בניסיון להיות חלק בלתי נפרד מן המדע המערבי המקובל , שכולו אמונה בחוקי טבע מוחלטים ואובייקטיביים . עם הזמן החלה הפסיכולוגיה המערבית לטול חלק בתהליכי השינוי הכלליים העוברים על התרבות המערבית כולה . במסגרת זו החלה גם התעניינות רבה בגישות פסיכולוגיות ' לא . 'מערביות כבר בשנות 70-ה כתבו הול ולנדזי , בספרם הקלאסי על 'תיאוריות : 'באישיות

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר