ליברליזם משלה הקדמה יופי תירוש וזהר כוכבי

עמוד:8

תרבותיות ופרקטיקות המסייעות לו להיראות לגיטימי , מועיל , טבעי ומשקף סדרי עולם . זוהי הנחת המוצא של ג'ון סטיוארט מיל בחיבור שלפנינו , וכנגד אי הצדק שמערכת זו מבטאת הוא יוצא חוצץ . לצד חיבורה של מרי וולסטונקרפט , הגנה על זכויות 1 הנשים , ( 1792 ( נחשב שעבוד האישה לאחד הטקסטים הפמיניסטיים הקלאסיים , שהניחו את המצע הרעיוני לאחת המהפכות החשובות ( אם לא החשובה ביותר ) בעת החדשה : המהפכה הפמיניסטית . לא פחות מאשר תרומתו למחשבה על שוויון בין המינים , חיבור זה חשוב בשל תרומתו להבנת המחשבה הליברלית . זהו טקסט של הומניזם אוניברסלי בלתי מתפשר , רווי כבוד עמוק לאנושות ולאנושיות וחדור אמונה בכוחו של הטיעון המושכל והמנומק לשנות דעות קדומות ועמדות מסורתיות בלתי בדוקות , שהנימוק העיקרי להחזיק בהן הוא כי " כך נהגנו מקדמת דנא . " על רקע קיתונות הביקורת שהופנו בעשורים האחרונים כלפי הליברליזם והמודרניזם , חיבור זה הוא דוגמה למחשבת הנאורות במיטבה . מיל מבקש לזכך את המחשבה הליברלית , גם אם הדבר כרוך בהסטת הזרקור אל המחוזות שבהם היא סותרת את עצמה , שכן היא מותירה קבוצות של בני אדם כגון נשים או אנשים עם מוגבלויות , ללא הזכויות והחירויות הבסיסיות שבהן היא דוגלת . המשנה הליברלית מתיימרת לקדם את חירותו של המין האנושי ואת היחס השוויוני לכל בני האדם באשר הם , ומיל מבקש להביא את עקרונותיה הנשגבים והראויים של משנה זו לכדי מיצוי וביטוי שלם . אי–אפשר לזנוח את הנשים בצד הדרך , טוען מיל , במיוחד בתקופה שבה כבר חל כרסום משמעותי בלגיטימיות של עבדות השחורים . טקסט זה מאתגר אפוא את מחשבת הנאורות ותובע ממנה הלימה בין עקרונות היסוד שלה לבין הפרקטיקות שהיא מקדמת . מיל מציג רעיונות חדשניים , אמיצים ומעוררי מחלוקת . השאלות הנוקבות שהוא מעלה מספקות הזדמנות להעריך את ההסדרים החברתיים , המשפטיים והפוליטיים של תקופתו ואף של ימינו אנו .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר