|
עמוד:14
ופחדינו , על סוגי הרופאים , לימודיהם , התמחותם ותואריהם , שבעזרתם הם גובים ממון רב ומוגזם . על ביקורי בית של רופאים ועל מרפאותיהם הפרטיות , על שכרם , על מעמדם בחברה ובעיקר על מעמד הכירורגים שביניהם [ מקיזי הדם . [ על הרופא הטוב והרחום מול הרופא השנוא , על הרופא הניצב מול החכם , ועל הרפואה , הניצבת לעיתים אל מול המוסר . על מקומו של הרופא בספרות ובאימרות החכמה ובעיקר על הבנת המאמר השנוי במחלוקת : " טוב שברופאים לגיהינום . " פרשתי בפני הקורא סיפורו של דיון אחד העוסק בדם הבתולים ודם הווסת , ובהיעדרו של דם זה , עקב פגם גנטי , בנשים ממשפחות מסוימות . עסקתי במושג " דורקטי " [ עץ יבש ] ובשילוב שבין הרפואה ובתי הדין , והדגמתי זאת על ידי ניתוח של מקרה אחד נפלא שנדון בפני רבן גמליאל הזקן . עוד בפרק ' , 'גוף הבאתי תיאורו של ניתוח פלסטי מן הקדומים שבהיסטוריה , להרחקת שומן מכרסו של גבר , במקרה זה , אחד הגברים הכרסתניים היותר צבעוניים מבין חכמינו - רבי אלעזר ברשב " י [ בנו של רבי שמעון בן יוחי . [ גם בפרשה זו משתלבות בעיות של אתיקה ומוסר עם ענייני רפואה . סיפור אחר מספר על צניחת הכרכשת [ קצה המעי הישר , [ לא עלינו , ומתעכב על צורת הישיבה בבית השימוש של אז . הסיפורים הקשורים בסיטואציה זו , הינם תוצאה של אירועים ספוגי דמיון והשראה , הלקוחים מן ההיסטוריה של ארץ ישראל תחת שלטון רומי . כרוכות פה יחדיו היסטוריה , ארכיאולוגיה וכירורגיה . המקרה האחרון הנדון בפרק ' גוף' מפרט את כללי ההתנהגות הניאותה בבית השימוש ובמיטה , מקום בו לא שוזפת את האדם עינו של זר . סיפור אחד מהם דן במקרה של תלמיד שחדר לפרטיות של רבו , שמע וראה הכל ואף העיר הערותיו , וכל זאת למה ? כי רצה ללמוד ! * בפרק ' נפש' כללתי דברים שכתבתי אודות רבי אליעזר בן הורקנוס - בעל הנפש הסוערת , המורכבת והרגישה , הוא רבי אליעזר ' . 'הגדול סיפורו קשור בהתרחשויות היסטוריות מרכזיות של סוף המאה הראשונה וראשית השנייה בארץ ישראל , ובגזר דינה של חברת החכמים על מי שנדמה להם כי אינו חושב או הולך בדרכם . ניתחתי בפירוט את סיפור הנידוי הנורא של רבי אליעזר בן הורקנוס , את התנור שעמד בלב המחלוקת , הטומאה , ההרס והמוות שנזרעו סביב , והדמות הסוערת של האיש אשר בכה כל חייו , ובכה את חייו .
|
|