ב. על החירות

עמוד:180

ב . על החירות תורת המחוללים רואה ומכירה את חירות היחיד כאידיאה קוסמולוגית טרנסצנדנטלית - היחיד יכול לבחור במשמעות פועלת מסוימת וספציפית מתוך ספירת פעולות אפשריות , דהיינו , יכולת בחירה , חירות הקיימת מהכרח טבעו , להתאמת ( adaptation ) החיות לשינויים המתרחשים ביחיד עצמו ובסביבתו . קאנט מגדיר חירות " ככוח להתחיל מאליו במאורע , " ורואה בה סוג של עיקר שאין לו מקור או סיבה . החרות היא ראשית שרשרת התופעות . " המשנה" רואה בחירות יסוד קטגורי טבעי למערכות חיות , מדרגת היותה מצב הפועל הכרתית באופן שאינו מודע , ועד להיותה מצב הכרתי-תבוני טהור ( מודע , ( המתממש באופן ריאלי כ"יש" שבהכרה , המאפשר ליחיד ולקהילה לבחור במשמעות פועלת ספציפית של תופעה מבין קשת המשמעויות והפעולות האפשריות שהתופעה הריאלית מייצרת . "אפשרות" היא מצב ( state ) ריאלי אווידנטי , הכרתי ו / או טרנסצנדנטי ( מודע ושאינו מודע , ( אשר ניתן , נפתח ונוצר כחלק מהטבע הטובע בפני היחיד : מצב המאפשר לו לפעול באופן אקטיבי או פסיבי , החווה ורואה את פוטנציאל חיותו אל מול המצב שנוצר . הטבע מצר עצמו מעמיד מרחב אינסופי של אפשרויות פועלות ביחס לאירוע-תופעה , הנובעות ממרחב אימננטי של משמעויות פועלות , המתייחסות ונובעות מהאירוע-תופעה , בהיותו נשוא אינטגרלי במציאות בפועל . לכן , כפי שמציאות האירוע-תופעה היא אפשרית ואיננה הכרחית , כך גם היחיד , האדם , חי תמיד עם בחירת משמעויותיו אל מול מארג של אפשרויות פועלות רוחשות . " אפשרות" מכילה בתוכה מצד השפה "פשר" או משמעות כלשהי 42 ראו ביאורים ב"משנה הסדורה : ארץ תקווה , " משנה כללית ( אישית , ( פרק 43 . n ע' קאנט , הקדמות ( תרגום : א . יערי , ( ירושלים , 1997 עמ' . 153

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר