פרק שלישי: אופני פעילותה של נפש-גוף היחיד

עמוד:43

הוא מונע ממני טוב כלשהו באותה עת . המחולל מזהה "מועיל לי" באופן שמוסיף לאנרגיית החיות שבי באותה עת , ומזהה "מונע ממני" באופן שגורע או מצמצם את אנרגיית החיות שבי באותה עת ( כאמור : " היה T T כאחד - ממנו V לדעת * - T טוב ורע . " * T T בראשית ג כב . < למשל , כולנו מכירים ויודעים שהחושים בספקטרום של "הנאה-כאב" חינם סובייקטיביים-אישיים וייחודיים , כפי שאומר הפתגם העממי " על טעם וריח אין להתווכח" ( ובלטינית : . ( disputandum de gustibus non est היה אפשר לומר , לשיטתו של קאנט , שאין חוקי טבע בדבר , אך תורת המחוללים מגדירה ומסבירה את אופן פעילותו של מחולל "הנאה-כאב" ליצירת ערך סובייקטיבי לפעילות חושית בפועל באופן גנרי הזהה לכל יחיד חי . השוני והייחודיות בטעמים , על אף הדמיון בהם בין אנשים שונים , נובע מכך שהמחוללים השונים לא רק נמצאים בסינרגיה הדדית יחידנית זה עם זה לכל יחיד חי , אלא גם מכך שאיכותו ( mini-max ) של המחולל הספציפי שונה מאדם לאדם ( אקסיומה ג , ' בפרק השני , עמ' . ( 29 אמנם לכל יחיד חי יש אותם עשרים סוגי מחוללים הפועלים גנרית באופן זהה להגשמת תכליתם , אך איכותם שונה מאדם אחד לאחר , כך שהאינטראקציה בין עשרים האיכויות הייחודיות מאפשרת לתורת המחוללים לאפיין אדם יחיד באופן ספציפי , כפי שבתורת הגנום הייחודיות כבר נמצאת באיכותו של כל אלל וגן . תופעה זו מאפשרת את ריבויי הייחודיות , וקיום הייחוד בריבוי . דהיינו : חיים של מיליארדי בני-אדם , אשר כל אחד ואחד הינו יחיד במהותו , ומאפייני הנאתו ואושרו הם בעלי הגדרה ועוצמה סובייקטיביים פנימיים , והוא יכול להשוות אותם בפועל אל מול חוויותיו ומימדי אושרו . 24 ראו ב' שפינתה , אתיקה ( תרגם : י' יובל , ( תל-אביב , 2003 פרק ד , ' הגדרות , 2-1 עמ' . 282

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר