מבוא

מתוך:  > תורת המחוללים > מבוא

עמוד:13

אומר עמנואל קאנט : "האושר הוא סיפוק כל נטיותינו > הן extensive מבחינת ריבויין , הן intensive מבחינת הדרגה , וגם protensive מבחינת ההמשך , " ( וממשיך ומסביר בביקורת התבונה המעשית : " במה צריך כל אחד להציב את אושרו - זה תלוי אצל כל אחד ברגש המיוחד שלו של הנאה ואי-הנאה , ואפילו אצל אותו הסובייקט עצמו זה תלוי בהשתנות הצורך על פי השינויים שבאותו הרגש , וחוק הכרחי מבחינה סובייקטיבית ( כחוק טבע ) הוא אפוא מבחינה אובייקטיבית חוק מקרי מאד ... ועל כן לעולם אינו יכול להיות חוק ... כלומר שבכל עת יוכלו להיות מוצגים בחינת כללים-מדריכים בלבד ולעולם לא 3 כחוקים מעשיים . " " משנה סדורה : ארץ תקווה" מקבלת רק את ראייתו הבסיסית של קאנט בעניין אושר האדם , דהיינו : היות האושר משאלתו של כל יש תבוני , וכי אין בנמצא "נוסחת טבע" לאושרו של היחיד החי . יתירה מזו , המשנה מבררת שאלה יסודית בתורת ההכרה , שדנו בה מקדמת-דנא , ואשר ברטרנד ראסל הגדיר אותה בפשטות : "השאלה אם אנו מכירים גם את ה'אני' שלנו כשהוא לעצמו בניגוד למחשבות והרגשות בודדות , היא בעיה קשה מאד . " והוא מוסיף ואומר : " בהתבוננות הפילוסופית , להיפך , נקודת-המוצא שלנו היא ה'לאאני , ' ועל ידי שגיאותו של ה'לא-אני' מתרחבים גם גבולותיו של ה'אני . ' מתוך אין-סופיותו של העולם נוחלת הרוח המסתכלת בו חלק 5 באין-סוף אף היא . " 2 ע' קאנט , ביקורת התבונה הטהורה ( תרגום : ש '' ה ברגמן וני רוטנשטרייך , ( ירושלים , 1996 עמי 3 . 397 עי קאנט , ביקורת התבונה המעשית ( תרגום . ש '' ה ברגמן ונ' רוטנשטרייך , ( ירושלים , 1973 עמי 4 . 28-27 בי ראסל , בעיות פילוסופיות ( תרגום : מ' שטינברג , ערך : דדי רות , ( ירושלים , 2003 עמי 5 . 58 שם , עמי . 188

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר