פרק ראשון על מה אנחנו מדברים?

עמוד:11

חשוב להבחין בין שוויון דמוקרטי לשוויון חברתי או חלוקתי . שוויון חלוקתי כרוך בחלוקה שווה של מנות . דוגמה פשוטה ופשטנית היא זו : אם מחלקת עוגה לילדיה . למה לא תחלק את העוגה שווה בשווה ? הדעת נותנת שכל עוד אין לאם סיבה מיוחדת לחלק את העוגה חלוקה לא שווה , היא תשתדל לתת לכל הילדים שלה מנות שוות . חלוקה שווה מעין זו היא בבחינת ברירת מחדל . אפשר לראות בה מימוש של עקרון יסוד של החשיבה הרציונלית , שעל פיו אין לנהוג באופן לא שווה כל עוד אין לנו טעם מיוחד לעשות כך . אריסטו כבר ביטא גישה צורנית זו בסיסמה שלו "שוויון לשווים ' . " כמובן , אין הכרח לבסס את השוויון החלוקתי על ברירת מחדל כזאת , אבל החלוקה שהאם מחלקת יכולה לשמש לנו דוגמה טובה לשוויון חלוקתי . אישוויון חלוקתי שורר אפוא בין שני בני אדם כאשר לאחד מהם יש מנה קטנה מלאחר או כאשר מצבו של האחד גרוע ממצבו של האחר . המנות שהשוויון והאישוויון החלוקתיים כרוכים בהן — מה הן ? כמו שניווכח להלן התשובה על כך אינה פשוטה . אמנם כאשר מדובר בשוויון חברתי או כלכלי חברתי , אנו חושבים מיד על שוויון בהכנסות וברכוש . בצדק אפשר להבין מכך שאימוץ עקרון השוויון החלוקתי מחייב אותנו לצמצם את הפערים הכלכליים בהכנסה וברכוש . שוויונאי הדוגל בשוויון חלוקתי מבקש להילחם בעוני ובמחסור ולספק צורכי יסוד לאלה שאין בכוחם להשיגם . בפועל , בכל מדינות העולם ( וגם ביניהן ) שורר אישוויון חלוקתי ניכר . כדי להגשים את השוויון החלוקתי צריך אפוא לחלק מחדש משאבים או הכנסות . דרושה חלוקה חדשה שלהם . נסכם את הדברים בקצרה : שוויון מטפיזי מתמקד בטבע האדם . שוויון ערך האדם מדגיש את הצורך בהתנהגות שווה עם כל בני האדם , ואחת היא מה טבעם . עקרון השוויון הדמוקרטי שולל את המצב שבו יש בני אדם השווים יותר ובני אדם השווים פחות , ועקרון השוויון החלוקתי עוסק בחלוקת מנות שוות לבני האדם או בהבטחת תנאי חיים שווים לבני האדם . מטרתו של השוויון החלוקתי היא לחלק מנות של טובין ( משאבים , הכנסות וכדומה , ( להיאבק בפער הכלכלי חברתי ולצמצם את העוני והמחסור . מטרתו של השוויון הדמוקרטי , לעומת זאת , היא להיאבק באפליה , לבטל כל דיכוי וניצול ולגבש קהילה שבה הכול נוהגים זה בזה כבשווים ומכבדים זה את זה כשווים . מכאן ששוויון ערך האדם יכול להיחשב ערך על , ושוויון דמוקרטי ושוויון חלוקתי הם שני פירושים או שני יישומים שונים שלו . " הם [ הפילוסופים ] אומרים שהצדק ניתן ביחס למשהו ולמישהו ושהוא צריך להיות שוויון לשווים" ( אריסטו . תשט '' ז . מסות על המשטר [ פוליטיקה , [ ג [ תרגמו חנה וחיים רוזן . [ ירושלים : משפט ומדינה , עמוד 1282 , 57 ב . ( 21-18

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר