פרק ראשון על מה אנחנו מדברים?

עמוד:10

על איזה מין שוויון אנחנו מדברים ? בספרות הפילוסופית נידונים כמה וכמה מושגי שוויון , וכדאי לנו להבחין ביניהם מלכתחילה : שוויון מסוג ראשון הוא המכונה שוויון מטפיזי . שוויונאי הדוגל בשוויון מן הסוג הזה יוצא מן ההנחה שכל בני האדם שווים , אבל שואל : שווים במה ? מה היא האנושיות ? מה היא אותה תכונה המשותפת לכל בני האדם באשר הם , ובגללה אנו אומרים שהם שווים זה לזה מצד אחד ושונים מכל שאר היצורים עלי אדמות מצד אחר ? מה היא תכונה מיוחדת זו האמורה לבטא את מהות האדם ? אבל הפילוסוף המטפיזי מתקשה לגלות את התכונה הזאת ולהצביע עליה . עד מהרה מתברר לו שאינו מוצא שום תכונה המשותפת לכל בני האדם ובד בבד מייחדת אותם משאר היצורים . אולי היה יכול להצביע על הרציונליות , אך זו חסרה בבני אדם אחדים , כגון תינוקות וחולי נפש מסוגים מסוימים , ומצויה דווקא בכמה בעלי חיים , אם כי נראה שלא ברמה שהיא מצויה אצל בני האדם . נחסוך מעצמנו את הדיון המטפיזי הזה בשאלת מהות האדם , ומכאן ואילך שוויון מטפיזי לא יעסיק אותנו עוד . הגישה המטפיזית רואה בשוויון עובדה , אבל אנחנו רואים בו ערך . השאלה אינה אם יש איזו תכונה 'פנימית' האמורה להימצא בכל אדם ואדם ; השאלה היא איך ראוי שכל אחד מאתנו ינהג בכל אחד אחר . אנו עוברים אפוא משאלה שעניינה תיאור לשאלה שעניינה הערכה . עקרון השוויון מופיע עתה כתביעה — תביעה לנהוג בכל בני האדם התחשבות וכבוד שווים . כאן שוויון ערך האדם הוא ערך מהותי ואידאל ביחסים בין בני האדם , שעל פיו כל אחד ואחד חשוב באותה מידה וערכו בעיני האחרים שווה , למרות כל ההבדלים בין בני האדם . כיום כמעט אין פילוסוף שאינו מאמץ אל לבו את שוויון ערך האדם . שוויון ערך האדם הוא עיקרון מהותי אבל מופשט , ונשאלת השאלה כיצד לצקת בו תוכן מוחשי . תשובה אחת מקובלת מאוד גורסת שעלינו לטפח את הערכים הקשורים בשוויון דמוקרטי . שוויון דמוקרטי מנוגד לכל דיכוי , אפליה או גזענות ודוחה כל אישוויון הנובע מגורמים שאינם נוגעים לעניין כגון דת ומגדר . לכל בני הקהילה ערך שווה והכול ראויים למעמד שווה . האינטרסים של כל אחד מבני הקהילה חשובים באותה מידה , וכאזרחים שווים הכול משתתפים בשווה בחיים הדמוקרטיים ובתהליכי קבלת ההחלטות וזכאים להתחשבות שווה של השלטון . כמו כן אפשר להניח ששוויון דמוקרטי משתלב היטב בערך האחווה , שכן הוא תורם ללכידות , לסולידריות ולאמון ההדדי , שהם תנאי לחיי קהילה בריאים , שהכול משתתפים בהם בשווה . יסודות השוויון הדמוקרטי מקובלים מכבר בדמוקרטיות המערביות . היסודות העיקריים הם שוויון אזרחי , כלומר שוויון לפני החוק , שוויון זכויות והחירות השווה של כל אחד לחיות את חייו כרצונו , ושוויון מדיני , כלומר הזדמנות שווה להשתתף בשלטון , להתמודד עליו , להשפיע על דעת הקהל , לבחור ולהיבחר . שוויון דמוקרטי הוא מוסכמה פילוסופית שאין רבים החולקים עליה . מסיבה זו לא הוא יהיה נושא דיוננו כאן .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר