פרק ראשון: תולדות הקשרים בין הדרוזים ליהודים עד תחילת המאה ה-20

עמוד:11

פרק ראשון : תולדות הקשרים בין הדרוזים ליהודים עד תחילת המאה ה20- מראשית תולדותיה של העדה הדרוזית בתחילת המאה ה11- נקשרו עם ארץ ישראל וקשר זה לא פסק עד ימינו אנו . מפיצי האמונה החדשה שיצאו ממצרים מצאו להם מאמינים רבים בהרי צפון סוריה , מרכז הלבנון וצפון א"י . ישנם כאלה המאמינים וגורסים שהדרוזים כקבוצה היו מאז בריאת העולם תחת השם "אלמוחדון" המאמינים באל אחד , " ועל בסיס אמונה זו נועצים את תחילת הקשר בין היהודים לדרוזים למפגש ההיסטורי המתועד בימי הנביא משה לבין הנביא יתרו כהן מדין במאה ה- 13 לפני הספירה הנוצרית . במקרא אנו פוגשים ביתרו נותן פרק בניהול ומנהיגות העם , מחתן אותו עם הבת שלו , לאחר מכן משה מפציר ביתרו לעלות עמו לא"י : שיבואו לפחות בניך , כך שהגויים לא יגידו שנמנעתם מלבוא אתנו . ( רש"י . ( תומכי גרסה זו מתעלמים מהאמונה הדרוזית שיתרו לא התחתן ולא היו לו בנות . הקשר המשיך עם הקיני , שהוא יתרו , ואל הקיני אמת '' אתן מושביך ושים בסלע קניך" ( במדבר . ( שאול המלך ביקש מהקיני לפנות את המקום ליד יריחו בזמן המלחמה כדי שלא יפגעו בני הקיני . במשך הדורות בני הקיני המשיכו לשרת את ישראל והיוו דוגמא של טוהר מידות ואזרחות טובה . באלף הראשון לפנה '' ס , הנביא ירמיהו ציין בחמימות רבה את יהונדב בן רכב ( צאצאיו של יתרו ע"פ רש"י ) אשר אינו שותה יין וחי חיי כבוד ומוסר ומשמש דוגמא ומופת שיש לחקותו . בני הרכבים אשר הוגלו ע"י תגלת פלאסר עם הגלות הראשונה המשיכו לחיות בקרב היהודים במשך מאות שניס שהם שומרים על מסורתם ומנהגיהם . במשך הדורות תחת השלטון הנוצרי נקראו בכינוי '' בני מערוף-בני החסד" ולעיתים ע"פ השמות של מנהיגיהם הרוחניים , ותחת השלטון המוסלמי נקראו "אלמוחדון" המאמינים באל אחד . ( בתחילת המאה ה11- הופיעו בגלוי בהיסטוריה בעקבות בגידת אחד המטיפים בשם נשתקין ( ג ) אלדרזי בעקרונות הדת וכאות גנאי להם כונו בשם הבוגד "אלדרוז . " הנשיא השני של מדינת ישראל יצחק בן צבי שקשר קשרים והתענין בחקר הדרוזים טוען שקיימת מסורת ישנה המקשרת את היהודים עם הדרוזים , בין אם היא מסורת קדומה או הינה אלא של מסורת וקבלה . הרבה מהקברים הקדושים משותפים לדרוזים וליהודים ע"פ דעתו של בן צבי , יתרו חותן משה רבי שמעון שיור שליד הכפר סאג'ור , רבי אושעיה שליד פקיעין , חושי הארכי שליד ירכא , סבלאן שליד חורפיש ואליהו הנביא בכפר יאסיף , קברים אלא משמשים לבני שתי העדות כמקום שיש ( 2 ) להתברך בו . מיותר לציין שאין שום הוכחה אמפירית הקושרת בודאות את הדרוזים ם צאצאי יתרו או בני שבט הקיני או בני הרכבים , אך אנשי הדת הדרוזים מאשרים את אמנותם בקיומם של אלה המאמינים באל אחד מאז בריאת העולם , ובעיניהם יתרו הוא אחד הנביאים המרכזיים באמונה הדרוזית . דומני המחקר ההיסטורי לא יביא למסקנות חותכות בנושא וכנראה זה ישאר בגדר מסורת וטענה .

ד"ר רג'א סעיד פרג'


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר