|
עמוד:10
החברתיים של עם פרימיטיבי ובתיאורם בלבד , אלא הוא מבקש לגלות את המערך המבני שביסודם , את הדפוסים שכיוון שנקבעו הם נותנים בידו לראות את החיים החברתיים האלה בשלמותם , כמערכת של הפשטות שיש ביניהן יחסי גומלין חזקים ' . משזיהה האנתרופולוג החברתי את הדפוסים האלה בחברה אחת , הוא אמור להשוותם עם דפוסים בחברות אחרות . את אוואנס פריצ'ארד הנחתה , כאמור , אהדתו לישירות אפיסטמולוגית . כשכתב על אמונות ועל משמעויות , הניח בתום לב שיש לראות בהיגד כלשהו אמונה בת תוקף חברתי רק אם נצפה בעקיבות שהפעולות עולות בקנה אחד עם הטענות לאמתותו . משנתו הניחה שהתחייבות מתוך הסכמה כללית לדרך חיים היא מניה וביה התחייבות לדרך מחשבה — ולהפך . מייקל פולאניי , ( Michael Polanyi ) שהושפע מאוד ממחקרו של אוואנס פריצ'ארד על האזנדה , היה אחד המעטים באנגליה באותו הזמן שהתעניינו במה שהוא כינה רכיב ההתחייבות והאמון שבכל דעת ובכל מערכת של דעות ... אוואנס פריצ'ארד ניסה למצוא דרך לראות את הזיקה בין משפטים לאמונות שיש ביטחון מרבי באמתותן , על ידי בחינה של מידת ההסתכנות שמקבלים עליהם הדוברים בדבריהם . מנקודת מוצא בטוחה יותר זו של מתן דין וחשבון משווה , אנו רואים שמערכות שונות של מתן דין וחשבון שכזה מגלות מערכים שונים של עובדות פיזיקליות מוצקות . על ידי הבלטת השימוש הזה במתן דין וחשבון בבחינת תחום משותף של ניסיון אנושי שיש לבסס עליו הבנה משותפת ופירוש ודאי יותר , אני מנפחת כל טענה למתודולוגיה מיוחדת שהיה הוא מוכן לטעון . אוואנס פריצ'ארד עצמו היה ספקן מיסודו מכדי לבקש ביטחון בדעת או לטעון לביטחון שכזה . הוא לא סבר שהבעיות קלות הן , ולא שאפשר לתת אמון בערבויות כלשהן לאמת .
|
|