|
עמוד:13
פרק ראשון מהפכות ושינוי חברתי - הבעיה . 1 המהפכות המודרניות וחקר השינוי החברתי המהפכות הגדולות שחנכו את העידן המודרני — המרד הגדול ( 1660—1640 ) והמהפכה 'המפוארת' ( 1688 ) באנגליה , המהפכה האמריקנית 1776—1761 ) בקירוב , ( והמהפכה הצרפתית — ( 1799—1789 ) ואותם אירועים שהפיצו את המסר המהפכני ברחבי העולם : המהפכות האירופיות של שנת , 1848 הקומונה הפאריסאית , ( 1871 —1870 ) ומעל לכול המהפכה הרוסית ( 1918—1917 ) והסינית — ( 1948—1911 ) היתה להם השפעה עמוקה על דמוין העצמי של החברות המודרניות . תופעות אלה עיצבו מערכת סמלים . ודימויים מהפכניים , אשר נעשו חלק בלתי נפרד של החשיבה הפוליטית והאידיאולוגית של העולם המודרני . הן גם השפיעו השפעה רבה על התפתחות הסוציולוגיה . לא זיו בלבד שהמחשבה והניתוח הסוציולוגיים המודרניים התפתחות מתוך מגמות אידיאולוגיות ואינטלקטואליות שיש להן קשר הדוק להתנסויות המהפכניות השונות שעיצבו את פני החברה המודרנית ; ולא זו בלבד שהבנת החברה המודרנית , על מקורותיה והתנסויותיה המהפכניים , כסוג חברה יחיד במינו , משמשת כציר העיקרי לניתוח הסוציולוגי והפוליטי המודרני 1 ; אלא שהתנסויות מהפכניות אלה , כפי שנתפסו במגמות האינטלקטואליות העיקריות של החברה המודרנית , משמשות בסיס לאחד 1 ת מן ההנחות היסודיות של המחשבה החברתית והמדינית המודרנית בכלל . , ושל הניתוח הסוציולוגי בפרט , באשר לטבע החברה , ומעל לכול — באשר לשינוי החברתי ולטראנספורמאציה של חברות . כוח השיכנוע הרב של הנחות אלה הביא הן לכך שחברות רבות אימצו לעצמן את ההתנסות המהפכנית האירופית בתורת דגם , ובן לכך שסוציולוגים נטו לעתים קרובות לנתח מצבים היסטוריים לאורן של קאטיגוריות והנחות שאולי אין הן הולמות אותם . אולם אין זו מלאכה קלה לערער על תוקפן של הנחות אלה , משום שבחלקן הנכבד אין הן אלא הנחות סמויות . הנחות אלה משותפות במידה רבה גם לתיאוריות ולגישות בחקר המודרניזאציה הקשורות בשמותיהם של חוקרים כדניאל לתר וגבריאל אלמונד , וגם לגישות הקרויות ניאו התפתחותיות ( או ניאו אבולוציונאריות )
|
|