מבוא מאת אליעזר מלכיאל

עמוד:ט

התובנות שטיילור מבקש להציע במהלכם באשר לאידיאל הזה קשורות בטבורן בגישתו הפילוסופית העקרונית , וביתר פרקי הספר הוא רומז לאופן שבו ניתן להחיל את הגישה הזאת גם על שני הנושאים האחרים . יש זיקה הדוקה בין שלושת הנושאים האלה . בעולם הקדם-מודרני , זהותו של היחיד נקבעה מתוך מקומו בחברה , והחברה עצמה וסדריה נתפסו כחלק מסדרי הטבע . הסדר הקוסמי הכולל-כל הובן כסדר מדרגי ( הייררכי , ( ורבדיו היותר נחותים קיבלו את משמעותם ( וכשמדובר באדם , את ייעודם ותכליתם , וגם את השראתם להתעלות ) מן השגב והיפעה של רבדיו היותר גבוהים . המהפכה של המודרניות – מהפכה מדעית , פילוסופית וגם חברתית – ערטלה את העולם מקסמו . בכך היא גם שחררה את היחיד מכבליו של הקסם והעמידה לפניו את משימת חייו כמשימה אינדיבידואלית , המוטלת עליו ; היא פוגגה את יחסי ההערצה , ההשתאות וההשגבה כלפי הטבע וכוננה תחתם יחס אינסטרומנטלי כלפיו ; מעתה , עיקרה של תבוניות הוא היכולת להתאים אמצעים להגשמה יעילה ואפקטיבית של מטרות שהן פרי החלטה אנושית . בהעמידה את התבונה האינסטרומנטלית ביסוד החיים החברתיים הביאה המהפכה לכינונם של מנגנוני כוח חברתיים אדירים , לא-אישיים , שהיחיד מגלה כי הוא חסר אונים לעומתם ( הסוציולוג מקס ובר טבע עבורם את הדימוי המאלף " כלוב ברזל . (" גישתו הפילוסופית העקרונית של טיילור לבירור טיבה וערכה של המודרניות באה לידי ביטוי בתמציתיות באופן שבו הוא מציג את האתגר הפילוסופי כעבודה של שחזור ( כך מכנה אותו טיילור במובאה שהבאתי בראש דבריי . ( אידיאל ההגשמה העצמית , שעל ערכו נחלקים המגנים והמהללים , התעצב וצמח בתהליך היסטורי ארוך . למרות מודרניותו המובהקת , יש לו שורשים בתפיסות קדם-מודרניות של שלמות אנושית ; והוא עבר גלגולים רבים גם בתקופה המודרנית . לחשיפת גלגוליו של הרעיון יש כמובן חשיבות היסטורית , אך עיקר חשיבותה של עבודת השחזור אינו הפן ההיסטורי גרידא : השורשים ההיסטוריים הם גם פנים שונות של האידיאל , וחשיפתם היא מעין תזכורת מעוררת לממדים מודחקים של כוח המשיכה המוסרי שלו .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר