|
עמוד:10
מנהיגות עסקית ומודיעין הרצאתו של מר יעקב פרי , יו"ר דירקטוריון בנק המזרחי המאוחד בע"מ ולשעבר ראש השב"כ , במפגש המשותף של הפורום הישראלי למודיעין תחרותי והמרכז למורשת המודיעין שנערך במל"מ מרבית חי 1 הייתי מעורב במודיעין ועסקתי באיסופו , עיבודו , ניתוחו , קביעת יעדיו והפיכתו מחומר גלם להערכה מסודרת ומעמיקה . תורת איסוף המודיעין זהה בעיקרה בכל תחומיה , מבחינת הגישות השונות הננקטות בתחומים כגון מניעת מעשי טרור , חתרנות מדינית , אבטחת מידע , אבטחה פיסית או מודיעין עסקי . בהגדרות מופשטות וכוללניות . - מודיעין הוא איסוף + עיבוד + מחקר = הערכה + צפי ידע wnn i הנדרש לשם פתרון בעיות וקבלת החלסות ואולם אומר כבר בהתחלה , יש להמנע מתפשטת יתר . עלי להדגיש כי ההבדל העיקרי בין מודיעין הנאסף על ידי זרועות ממשלתיות לבין מודיעין למטרות עסקיות , טמון בעובדה שבמקרה הראשון , המידע נאסף ומיושם באופן חוקי להגנה על המדינה , לשמירה על הסדר , הבטחון וח" האזרחים . מאידך גיסא , מודיעין עסקי נאסף ביוזמת הנהלת הארגון העסקי , לשם רווח , להשגת יתרונות שיווקיים וכמרכיב חשוב ביכולות של המנהלים לקבל החלטות בנושאים הקשורים ביעדי החברה . מוכרחים להיזהר , שאופן איסוף המודיעין העיסק 1 1 השימושים בו , לא יחרגו לעיתים מעבר לגבולות המוסר , ולעיתים מעבר לגבולות החוק . יש המניחים , כי ביטחון המדינה מחייב איסוף מודיעין , בעוד שבעיסוקים המקצועיים השאיפה היא ללקט ידע . בחיים האזרחיים החיפוש אחר מודיעין עיסקי מיועד להשיג פתרון יעיל , מהיר ורווחי על ידי שימוש ממצה במידע הנאסף . אדגיש כבר עכשיו , כי ההצלחה תלויה בסופו של דבר ביכולת להפיק את מלוא התועלת מהידע הקיים בארגון או בחברה מחד גיסא , ובהספק והיעילות המתקבלים כתוצאה מכך , מאידך גיסא . לא אכנס כאן לנתונים מפורטים , שהם דרך אגב מרתקים , בין אירגונים ביטחוניים-מודיעיניים , לאירגונים עסקיים . אך חייב אני , על קצה המזלג , להשוות בין המרכיבים השונים של שני סוגי הארגונים , דוגמת : חומרי גלם = אתור מקורות מידע / מודיעין " צורם או הפקתם = הפעלתם של מקורות המידע עיבודם של חומרי הגלם = ניתוח ועיבוד המידע שיווק המוצרים = הפצת הידיעות . יד המקרה או צחוק הגורל הוא , כי יומי הראשון בסלקום , בשנת , 1995 היה בסימן תקלת מוטורולה המפורסמת , ונכנסתי לתפקידי ישירות למצב משברי , מצב שכידוע לכם לא היה חדש לי מתפקידי הקודם , והיתה חשיבות רבה לנסיון הניהולי הקודם לשם טיפול מוצלח בתקלה שנפלה על סלקום . תוכלו להסיק בעצמכם מה תרם שיוני הניהולי בשירות הביטחון הכללי ( שב"כ : ( למערכת השיקולים בטיפול בתקלה - מציאת פתרון מהיר וסופי , מבצע שיתקן את התקלה וגם ישיב לנו את אמון הלקוחות והציבור הרחב . להכנת המבצע כמבצע צבאי לכל דבר - מינהלת מבצע , גיוס חברות תומכות , גיוס כל עובדי החברה , חלוקת משימות ותפקידים . לשיתוף מלא של כל עובדי החברה ועדכונם בכל שלב . המטרה : הגברת המוטיבציה , האמון של הארגון בעצמו בדרך בה בחר ובהצלחה . זוהי נקודה חשובה ביותר במצב משבר אשר מקרינה גם החוצה . ועל אף המעבר מארגון חשאי - ההבנה שאין להסתיר דבר - יש לשתף ובגדול את לקוחותינו ואת עם ישראל ( לקוחותינו הפוטנציאליים ) בכל התפתחות , מהלך ואופן הטיפול . פתיחות מלאה לתקשורת ועוד . מטבע הדברים , היות ובתשע השנים האחרונות שרתת בסלקום , ורק פחות משנה אני משרת בבנק המזרחי , לפיכך בסלקום צברת את עיקר ניסיוני . קביעת סטנדרטים של שרות : סלקום היא חברה שהוקמה ע " גרעין אמריקאי ונבנתה , מלכתחילה , בהתאם - בסטנדרטים שירותיים ובבחירת כ"א איכותי . כבר בשלב מוקדם , עם יציאתנו מהתקלה החמורה , נקבעו יעדי החברה המוצבים על שולחנו של כל עובד : להיות החברה המובילה בישראל לשירותי תקשורת מתקדמים ואיכותיים . שירותיות , מצוינות ועבודת צוות כאורח חיים . חתירה לרווחיות מתמשכת . אמינות . תרומה לקהילה ולאיכות הסביבה . גם לאירגון הביטחוני יש הגדרת יעוד , כדוגמת השב " כ במשפט הידוע : "מגן ולא יראה" ( ולא אפרש את זה לשורת הערכים העומדים מאחוריו . ( הנהלת החברה צריכה להגדיר את יעודה וערכיה , בשלב מוקדם ככל האפשר , לשם התוויית דרך והמיקוד בה , וכן עשינו בסלקום . מועצת המנהלים - ראש הממשלה בדומה לתפקידי הקודם , גם בחברה עסקית המנכ " ל כפוף הירארכית לגוף על : שב"כ לראש הממשלה ( לממשלה , ( בסלקום למועצת מנהלים . בשני המקרים , גם אם המשימות שונות , המנהל הוא זה שמחוייב להניע את הארגון למקסימום תוצר כפי שהוגדר ע" הגוף הממונה . דמותו של מנהל כבר נכתבו הרבה ספרים על תכונות שעושות מנהיג / מנהל מצליח ולא אכנס לנושא . ברמה האישית אוכל לומר כי דמות מנהל כריזמטית / מוצלחת בארגון
|
|