|
עמוד:11
הקדמה 0 ה אשיב לה' כל תגמולוהי עלי כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא נדרי לה' אשלם נגדה נא לכל עמו הקבלה היא חכמת הנסתר , וקבלת האר"י היא הנסתר שבנסתר . גנוזים חיבוריה ונעלמים דרושיה , סבוכה שיטתה וחבויה משמעותה . אין להבין סודותיה בלא להכיר חיבוריה , ואין לזהות חיבוריה בלא ללמוד דרושיה . אחוזים כתביה ברעיוניה ותלויים רזיה בדרושיה , ואין לדעת מהותה ומשמעותה בלא להגיע עד חקר מקורה וראשיתה . את גנזיה של קבלת האר"י אנו מבקשים לגלות , ואת סבכיה להתיר . תחילה נבקש את החיבורים שכתבו האר"י עצמו ותלמידיו היושבים לפניו , ואחר נשאל כיעד נערכו ונעתקו חיבורים אלו במהלך השנים ובמרחק המקומות . מכל אלה נבור את החיבורים היסודיים שבהם נמצא את דברי האר"י כפי שהוא עצמו כתבם וכפי שהוא עצמו אמרם . על יסוד חיבורים אלו נתווה את מהלך ההאעלה המיוחד לקבלת האר"י , תחילה את מהלכה של האצילות ואחר את מהלכם של הצמצום ושל ההאצלה העליונה . כל אלה יוליכונו אל משמעותה של קבלת האר"י כפי שהוא עצמו כתבה וכפי שהוא עצמו ביארה . כל הבירורים והביאורים הללו הביאונו אל המנוחה אך לא אל הנחלה . אמנם בדקנו אלפי כתבי יד ואמנם רשמנו כאן מאות מהם בפרוטרוט , אך ודאי נעלמו מעינינו עותקים רבים נוספים של חיבורים חשובים . אמנם הזכרנו את עיקריו ואת יסודותיו של מהלך ההאצלה , אך ודאי נסתרו מאתנו פרטים חשובים נוספים בשיטת האר"י . אמנם פירשנו את משמעותה של קבלת האר"י , אך ודאי נפלאו מבינתנו חביוני סוד ותעלומות חכמה הטמונים בסתרי הדרושים . משום כך קשה היא שעת חיתום , שעה שבה מבקש הספר לצאת מרשות היחיד לרשות הרבים ולעבור מגרסת ארעי לגרסת קבע . תקופה ארוכה עמלנו , אבל אל קצה עוד לא קרבנו . דרך ארוכה הלכנו , אבל אל סופה עוד לא הגענו . כבר קדמנו יעקב אבינו , ועל שעה זו ועל מקום זה קרא : 'הן עוד היום גדול , לא עת האסף המקנה , השקו הצאן ולכו רעו . ' אכן , עוד רבה המלאכה ועוד היום גדול , ועלינו ללכת ולרעות את קבלת האר"י , לברר את חיבוריה , לפרש את דרושיה ולגלות את משמעויותיה . אלא שאחר שקרא יעקב כי עוד היום גדול עשה מעשה . הוא ניגש אל הבאר , גלל את האבן והשקה את
|
|