פילון האלכסנדרוני

עמוד:12

מיאוס / של אלוהים ההווה מני עד' מלפני היות העולם' ומשהמציא את העולם הוא מוסיף להתקיים כעצם רוחני מחק וממעל לעולם . ואולם אליבא דאפלטון' לפי ' טימיאוס' ' קיימות' מלבד האלוהות הנצחית' גם אידיאות נצחיות . פילון לא התנגד לעצם הנחת מציאותן של אידיאות' באשר מצא לה חיזוק במסורת מקראית' אך לא יכול לקבל את נצחיותן' כי לפי אמונת התורה אלוהים לבדו נצחי הוא . בדרך שהיתה מקובלת ביהדות ליישוב סתירות בכתובי המקרא גופו' יישב פילון גם את הניגוד שבין 'טימיאוס' למסורת המקראית על ידי הנחת שני שלבים של מציאות לאידיאות : הן התקיימו קיום נצחי כמחשבות באלוהים' אך לפני בריאת העולם העניק אלוהים לאידיאות ישות של ממש . אפשר מצא חיזוק לצורך להיזקק לביאור כזד , בסתירות' שמצא בכתבי אפלטון עצמו בעניין האידיאות . אפלטון מדבר בכל מקום על אידיאות בלשון רבים גרידא' ואילו פילון כוללן במה שמכינה בפיו 'עולם המושכל' ביטוי שאינו מופיע לפניו בכתבי הפילוסופיה ' היוונית שהגיעו לידינו . בעקבות אמירתו של אריסטו ש'הנפש המשכלת' ( nous ) היא 'משכן הצורות' ( היינו האידיאות ' ( משכן גם פילון את עולם המושכל ב'נוס' שבהשפעת המינוח המקראי הוא מכנה אותו לוגוס' היינו מימרא' או מאמר . לפיכך הוא מדבר גם על הלוגוס כבעל שני שלבים של מציאות . כשם שפילון לא יכול לקבל את הדעה על נצחיותן של האידיאות' כך לא יכול לקבל את הדעה' שהיתה מקובלת על חוקרי אפלטון בזמנו' בדבר קדמותו של החומר' שממנו' לפי 'טימיאוס' ' נברא העולם . אך כפילוסוף לא יכול גם לדחות מכול וכול את הרעיון האפלטוני הידוע ברבים על מציאותו של חומר קדמון . אף כאן נזקק לדרך היישוב הנהוגה בידו : אמנם , קיים היה חומר קדמות לעולם' אלא שחומר קדמון זה נברא בידי אלוהים . היו אפוא שני מעשי בריאה — בריאת חומר קדמון מאין' ובריאת העולם מחומר קדמון זה . גם לכך' אפשר להראות' מצא סמך בדברי אפלטון עצמו . ב'טימיאוס' מתאר אפלטון את מעשה בריאת העולם כמעשה ש'רצה' ( eflovArjQr ]) אלוהים' וכן מסביר הוא את אי כליונו של העולם כפרי 'רצון' ( flovfycns ) אל הים . הנראה שבמושג 'רצון' בשימושו לגבי אלוהים מתכוון אפלטון לגילוי הכרחי של הטבע האלוהי ' ומכאן שבריאת העולם כמות שהוא לפנינו היא פרי מעשה שלא ייתכן היותו שונה משהיה ; וכן אי אפשרות כליונו של העולם היא דבר שלא תיתכן חליפתו . ואילו פילון' בעקבות המושג המקראי של אלוהים כפועל חופשי וכל יכול' רואה ברצון הבריאה של אלוהים רצון של בחירה' שאילו רצה אחרת לא היה בורא את העולם כל עיקר או בורא עולם אחר משברא . וכן אם יעלה הרצון לפניו' יכול הוא לכלות את העולם' אף כי פילון מאמין' לפי הכתוב במקרא' כי לא יעשה אלוהים זאת .


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר