ג. טקסטים קנוניים ומושג הקנוניות

עמוד:461

ד . תפקידם של בתי הספר לסופרים הקנון היה כאמור בעיקרו של דבר תכנית לימודים בבתי הספר לסופרים שהוקמו בכל רחבי המזרח הקרוב על פי הדגם המסופוטמי . ראויה לציון העובדה שתכנית לימודים זו הייתה כמעט זהה לאורך תקופות ממושכות ובמקומות שונים ורחוקים זה מזה . בעידן מוקדם של המחקר יכול היה מורטון סמית להלעיג על ויליאם פ' אולברייט ולומר שעל פי תפיסת אולברייט היה אברהם 'תאולוג וכן נסיך סוחר , אשר שיירות החמורים שלו התנהלו בכבדות תחת נטל המשא של ספריית לוחות כתב היתדות שלו ' - וכל זאת כדי להטיל ספק בהשפעת הספרות המסופוטמית על המקרא ' . י כיום ברור שהלוונט כולו היה פתוח להשפעה כזאת , וכי ממש עד סוף תקופת הברונזה הועברה השפעה זו באמצעות בתי הספר לסופרים , שפעלו על פי הדגם של מסופוטמיה . התרומה של המרחב הסורי למשל ללימוד כתב היתדות והספרות שנכתבה בו , הייתה בחלקה מקורית ובחלקה נבעה ממקורות שמיים מערביים ומצריים , אך חלק הארי שלה נוצר על פי הדגמים המסופוטמיים . 12 דברים דומים ; A 12 . A , Jerusalem 1999 , pp . 1 * -12 * in Mesopotamia ' , Proceedingsof the Twelfth World Congressof Jewish Studies , Jerusalem : Division Honor of Thorkild Jacobsen , Chicago 1975 , pp . 181-203 ; V . A . Hurowitz , 'Canon and Canonization לאכדית רא On the Curriculum of the Neo- : 1 ; Babylonian School ' , JAOS , 123 ( 2003 ) , pp . 627-633 N . Velduis . ולמצרית ראו : Canon" and " Canonization" in Ancient Egypt ' , BiOr , 58 ( 2001 ) , pp . 535-547 N . Shupak , The Present State of Old Testament Studies ' . . 751 , 88 ( 1969 ) , p . 26 11 ; M . Smith , והשוו : Abram the Hebrew : A New Archaeological Interpretation ' , BASOR , 163 ( 196 1 ) , pp . 36-54 W . F . Albright . 1992 , pp . 69-88 Hayes ( eds . ) , New Horizons in the Studyof Ancient Syria ( Bibliotheca Mesopotamica , 25 ) , Malibu W . W . Hallo , 'The Syrian Contribution to Cuneiform Literature and Learning ' , M . W . Chavalas & J . L . 12 מציעים סדר קבוע של לימוד החיבורים בבתי הספר לסופרים , הם מציגים חלוקת שורות קבועה ביצירות הפיוטיות ( שהן הרוב המכריע של החיבורים , ( וכתוצאה מכך קביעות באורך היצירות ; וכן משותפת להם הבאת גלוסות בהערות שוליים , הערות פרשניות , גרסאות חלופיות וכיוצא באלה . מכל הבחינות האלה דומים הקנונים בכתב היתדות ( ואלה בכתב ההיירוגליפי ) לקנון המקראי ולתהליכי התגבשותו באמצעות עבודת המסרנים . ההבדל ביניהם טמון בהשראה האלוהית ובסמכות המחייבת שיוחסו לקנון המקראי . הבדל נוסף , שאינו טבוע במהות הקורפוסים השונים , נכפה עליהם על ידי המחקר הביקורתי המודרני . ביקורת המקרא יצאה לפרק את הקנון למרכיביו ופיתחה את 'השערת התעודות , ' שאמורה הייתה להסביר את המאפיינים המייחדים רבדים שונים בתורה ובהמשך גם בחלקים אחרים בקנון . השערה כזו ממילא אינה יכולה לצאת מגדר השערה ואינה יכולה להגיע לכדי שחזור ממשי של המקורות המשוערים . לעומת זאת הקנונים בכתב היתדות ובהיירוגליפים לא הגיעו בעת העתיקה לכדי שלמות , ואין הם משקפים אחדות דעים באשר לתוכן הקנון ומבנהו . עם זאת נותרו די רמזים לכיווני ההתפתחות של תהליך הקנוניזציה כדי לאפשר שחזור מודרני של קנון מעין זה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר