ג. טקסטים קנוניים ומושג הקנוניות

עמוד:460

ארבעה עשר חיבורים , באורך ממוצע של 240 שורות כל אחד . באשר לאלף הראשון לפסה " נ , אפשר לשחזר את תכנית הלימודים של בתי הספר מתוך קטלוגים של יצירות ספרותיות ועל פי רמזים אחרים . ' הספרות החתית , האוגריתית והמצרית היו אף הן תוצרים של בתי הספר לסופרים , בין שהיו קשורים למקדש או לארמון ובין שהיו מוסדות בעלי אופי פרטי . המשותף לכל תכניות הלימודים הללו הוא המקום המרכזי שניתן בהן למסורת . בניגוד לתפיסות מודרניות , במזרח הקרוב הקדום ייחסה קהילת הקוראים - לעתים קרובות הייתה זו קהילת מאזינים - ערך מועט בלבד לכתיבה מקורית , ולא ייחסה כמעט כל חשיבות לזהות הכותב . לעומת זאת הייתה הערכה עמוקה לשימורה של ספרות שנמסרה מימים קדמונים , וספרות חדשה זכתה להוקרה אם נכתבה על פי כללים קבועים מקדמת דנה ( קנונים , ( שהכתיבו את הסוגה , הנושא , הצורה , ההיקף וכיוצא באלה . הקולופונים שבסופי החיבורים הללו - המקבילים לעמודי השער בספרים מודרניים - ציינו את תאריך העותק , ולעתים הביאו מידע נוסף , כגון שם המעתיק , שם הפטרון ששילם עבור העותק וכן שם הארמון , המקדש או הספרייה הפרטית שהעותק הופקד בהם . רק לעתים נדירות ( וכשמדובר בכתב היתדות כמעט מעולם לא ) נהגו לציין את שם המחבר . מידע על כך אפשר לדלות מקטלוגים של טקסטים ומחבריהם או ממקורות בלתי צפויים כגון אקרוםטיכונים החבויים בחיבור עצמו . אולם גם כאשר צוין שם המחבר , לא תמיד המידע אמין , מאחר שמקובל היה כי ייחוס פסידו אפיגרפי לדמות בעלת שם מימים קדומים תורם לסמכותיות הטקסט . במילים אחרות , סמכותיות נחשבה יותר מאשר זהות המחבר . ככל שמדובר בכתב היתדות , הכבוד שרחשו לסמכות של ימי קדם הוביל להענקת מעמד מיוחד לשפה השומרית . שפה זו - השפה המתועדת הקדומה ביותר של מסופוטמיה - סללה את הדרך בראשית האלף השני לפסה " נ לאכדית השמית , אך בה בעת המשיכה לשלוט בתכנית הלימודים עד אמצע האלף הראשון , והרבה מעבר לגבולות מסופוטמיה התחתונה , מקור מחצבתה . תפוצה רחבה זו 1 של ספרות כתב היתדות בשומרית מסבירה כיצד שרדו שלוחותיה פה ושם גם בתנ " ך ' . באפשרותנו לזהות ארבעה קנונים רצופים של ספרות שומרית שהרכיבו את תכניות הלימודים בבתי הספר לסופרים , ואפשר לכנותם הקנון השומרי הקדום , הנאו שומרי , הבתר שומרי והקנון הדו לשוני ( שומרי אכדי '" . ( הקנונים הללו מתאפיינים קודם כל בהרכב קבוע של חיבורים ; הם East ( AOAT , 297 ) . Minister 2 ( 0 ) 2 , p . 347 J . M . Steele & A . Imhausen ( eds . ) . Under One Sky : Astronomy and Mathematics in the Ancient Near E . Robson , 'More than Metrology : Mathematics Education in an Old Babylonian Scribal School " . 7 The Concept of Canonicity in Cuneiform and Biblical Literature : A Comparative 8 100 in Bahylonien im erstenJahrtatisend v . Chr . ( AOAT . 275 ) , Minister 2001 Comparative Perspective : Scripture in Context . IV . Levviston . N . Y . 1 99 I . pp . I 19 : P . Gasche . Assessment ' , K . Lawson Younger , Jr ., W . W . Hallo & B . F . Batto ( eds . ) , The Biblical Canon /// W . W . Hallo . The Expansion of Cuneiform Literature " . Proceedingsof the American Academy of 9 W . W . Hallo , 'Toward a History ol'Sumerian Literature " . S . Lieberman ( ed . ) . Sitmerologiccil Studies /// 10 Jewish Research . 46-47 ( 1979- 1980 ) . pp . 307 -322 W . W . Hallo ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר