תוכן העניינים

עמוד:ח

תהלים - אוסף רב ממדים של מזמורים מזמנים שונים , הנחלקים לסוגים שונים וטבועים בצורות שונות , ושנוצקו בכורי יצירה שונים למטרות שונות ; ההיסטוריוגרפיה הקדומה , שבספרים יהושע , שופטים , שמואל ומלכים , הקשר המיוחד שלה לספר דברים , דרך חיבורה וזמן חיבורה - אם בהעלם אחד בימי הגלות אם בכמה שלבים ששיאם בימי יאשיהו - ושאלת מקורותיה , שמא בעיקר בספריית המקדש ; ההיסטוריוגרפיה המאוחרת - ספר דברי הימים , שיכול להתאפיין כהיסטוריה מתקנת , עיצוב מחדש של ההיסטוריה הקדומה מתוך המציאות של מחבר הספר , בסוף התקופה הפרסית , וספר עזרא ונחמיה , המספר על שתי תקופות , שיבת ציון בהנהגת זרובבל וישוע הכוהן הגדול , ובמרכזה בניין המקדש , ותקופת פועלם של עזרא ונחמיה ; ועוד יכול הקורא להתוודע לסוגה ספרותית חדשה שנולדה בתקופה הפרסית , ושהיצירה בה נמשכה בתקופה ההלניסטית - הנובלה ההיסטורית - רות , אסתר וחלק מדניאל , ולבסוף מוצג עוד מבט על הפרשנות הפנים מקראית , על האור שזורע טקסט מקראי אחד על משנהו . בשער השלישי יוכל הקורא למצוא כר נרחב לרעות בו במחקרי יסוד על ספרות המזרח הקדום למחוזותיה : הכתובות העבריות לסוגיהן , אלה הקרובות להן , ממואב , עמון ואדום , ואלה הרחוקות מהן , כמו כתובת בלעם והכתובות מפלשת , וזיקותיהן למקרא , ספרות אוגרית - על המכתבים , המסמכים , הטקסטים הפולחניים , המיתוסים והאפוסים שלה - הקרובה מכול לספרות המקרא בלשונה , בצורתה וברקעה התרבותי , מכוח רצף תרבותי שהתאפשר דרך הספרות הכנענית ; הספרות המסופוטמית רחבת הידיים , פרי תרבות שהקרינה על כל עמי המזרח הקדום , והזיקה העמוקה בינה ובין המקרא כפי שהיא מתבטאת בכמה ממכמניה - המסורות על הבריאה והמבול , ספרות החכמה וקינות הציבור ; כן מוזמן הקורא לגלות את מסתרי הספרות החתית , שקלטה לתוכה את תרבויות הסביבה , דרך מיתוסים ושירות עלילה אנטוליים , מסופוטמיים , חוריים וכנעניים ; ולבסוף מוצגים אוצרות ספרות מצרים - ספרות דתית והיסטורית , סיפורת ושירה , ספרות חכמה וספרות בית הספר , זיקותיה לספרות המקראית והמסגרות ההיסטוריות שיכלו לאפשר מגעים בין התרבויות . הסקירות משובצות בטקסטים רבים מאוד , המדגימים את סוגי הספרות האופייניים לתרבויות השונות ומשמיעים את הדיהם בספרות המקרא . ומי ייתן שהשערים הנפתחים בספר הזה ימשכו את הקורא להתהלך , לתהות ולתעות בשבילי תרבות עולם הספונה בספר התנ"ך . תודה מיוחדת לד"ר דוד יסלזון ורעיתו ימימה שניאותו לכלול כרך זה בסדרת הספרים בין מקרא למשנה בספרייתם , ותרמו להוצאתו במתכונתו המכובדת , מתוך הכרה עמוקה בחשיבותה התרבותית של הצבת סדרה זו על מדף הספרים של הקורא העברי . חלק רב בספר שלפנינו לעושים במלאכת ההפקה , ולהם תודה וברכה : לוורדה לנרד , עורכת הלשון של הספר , שערכה את המאמרים בטעם ובדעת , למתרגם מיכאל גוגנהיימר שתרגם מקצת המאמרים שנכתבו אנגלית , לשלומית משולם שנתנה בספר את עינה הטובה ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר