מבוא מאת פיני איפרגן

עמוד:יא

בין השניים בטענה שהאידיאה היא צורה מסוימת של מושג כזה שעבר תהליך התממשות . הגל מדגיש שהאידיאה והמושג , אף שהם מובחנים כשני דברים שונים , אינם אלא דבר אחד המובחן בדרגות התפתחות נבדלות , כך שההבדל בין המושג לאידיאה הוא רק במידת התממשותו של האחד לעומת האחרת . באותה מידה אפשר להניח שהמושג הוא נקודת המוצא ושהוא איננו אלא אידיאה לא-ממומשת , או שהאידיאה היא נקודת המוצא , ומאחר שכך איננה אלא מושג לא-ממומש . מה שחשוב בתיאור הזה הוא העובדה שקיים ציר זמן שבו ממוקמות נקודת התחלה ונקודת סוף , כך שמה שמופיע בנקודת ההתחלה הוא אחרותו של אותו הדבר שיופיע בסופו של התהליך . אחרות זו משמעותה היא שאותו הדבר שהופיע בהתחלה הוא למעשה מרכיב , לא מלא ולא שלם , של אותו הדבר שייחשף כתוצאה סופית של תהליך ההתפתחות , שהגיע למימוש מלא בסיומו . במרכזו של הספר עומדת אפוא אידיאת המשפט שההתחקות אחר תהליך התפתחותה , ממושג גרידא לכדי אידיאה , מוגדרת כמשימתו של הפילוסוף הפוליטי . הפילוסוף הפוליטי , בגרסה ההגליאנית , נדרש להציג בפנינו את תהליך ההתממשות ולתארו , דרך בחינת מופעיה המושגיים של האידיאה – אלה שהם מרכיביה המהותיים של אידיאת המשפט עצמה . במילים אחרות , הפילוסוף הפוליטי לשיטת הגל הוא זה המביט על מופעיו השונים של מושג המשפט כפי שהם מעוגנים בפעילותם של אלה המשתמשים במושג – המשפטן , המדינאי , הפוליטיקאי , איש הדת , הסוחר והאזרח , ובוחן אותם כגילומיו של המושג עצמו המתפתח לקראת התממשותו המלאה כאידיאה . דבר זה יכול להישמע , לפחות לכאורה , כתביעה לתיאור גלגוליו ההיסטוריים של מושג המשפט , על הופעותיו השונות , המסודרות בסדר כרונולוגי מן הצורות הקדומות ביותר שאנו מכירים ועד זמננו שלנו . על מנת למנוע אי-הבנה אפשרית זו בעניין רעיון היסוד של התפתחות מושג המשפט לקראת האידיאה של המשפט , הגל מציע בסעיף 3 את ההבחנה היסודית בין המשפט הפוזיטיבי למשפט הפילוסופי , משפט הטבע . אילו עסק הספר רק במשפט הפוזיטיבי , כלומר המשפט הנוהג במדינה שנחקק בידי מוסדותיה הפוליטיים , ומוסדותיה המשפטיים מוציאים אותו לפועל , הרי היו כלולים בו הסברים לנסיבות שהוליכו לחקיקתם של חוקים מסוימים , בהקשרים היסטוריים מסוימים , ותיאור האופן שבו יושמו ; ולעתים כל זה היה נעשה מתוך השוואה למערכות משפט אחרות שהתהוו בהקשרים היסטוריים אחרים . ספר שהיה נותן בידינו תיאור כזה היה , לדעת הגל ,

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר