מבוא

מתוך:  > מרועה למשיח > מבוא

עמוד:9

מבוא לפני כשלושת אלפים שנה מלך דוד בן ישי על ישראל ויהודה בירושלים . למרות הריחוק בזמן , למרות תהפוכות הגורל שעברו על עמו של דוד ועל ארצו ועירו , מאז ימיו ועד ימינו אנו , ואולי דווקא בשל כל אלו , נושא עמו כל יהודי ואף בל חניך של תרבות המערב את דמותו של דוד . איש איש ודוד שלו : נער רועים אדמוני מבית לחם יהודה ; צעיר אמיץ אשר גבר ללא נשק על גלית , הענק הפלישתי ; חתן המלך הראשון , שאול ; מאהב רב נשים ; אב לבנים רבים שלא תה מהם נחת ; ובמישור הלאומי — לוחם עשוי ללא חת,- כובש גדול.- מייסדה של אימפריה שעשה את ירושלים , העיר אשר כבש ובנה , לבירת ממלכתו . דוד זכור לטוב גם כמוסיקאי מחונן , כמשורר התהילים , כמייסדו של הפולחן בירושלים ואף כאב לבית מלוכה , שושלת אשר זכתה לברית עולם , ומכאן גם כאביו של המשיח לעתיד לבוא . כל התמונות הללו יסודן במקרא , וכל דור ודור לש את החומרים המקראיים ויצר מהם דמות משלו . ציירים ופסלים , משוררים ומספרים , מוסיקאים ומחזאים , נמשכו אל דמותו של המלך הקדמון , אשר חייו טבועים בחותם של ראשית וראשוניות , ומצאו בה יסודות על זמניים היפים לשעתם שלהם ואף לימים יבואו . דומה כי סוד הקסם הדוידי טמון באופן עיצוב דמותו של דוד במקרא . אמת , חייו של משה תופסים מקום רחב יותר בספר הספרים , אך עיקר המאמץ מוקדש לפעלו הציבורי של האיש וליחסיו עם אלוהיו , וכמעט אין אתה יודע דבר על חייו שבחוג המשפחה . לא כן דוד ; בציור קורותיו שבספר שמואל נשמר איזון מופלא בין הפן האישי לבין הפן הציבורי . יתרה מזאת , בין שני היסודות הללו פעורה תהום המשווה לדמות מימד של עומק טראגי : דוד מלך ישראל מצליח בכל אשר יפנה , אך דוד האיש , הבעל והאב , אינו רואה ברכה רבה בביתו פנימה . דומה כי האהבה לדוד היא נחלת העם כולו , אך בביתו שלו אין האהבה שורה , הצרות תובפות ובאות ואין שקט ואין שלווה . האם יש בכוחנו — אנו השבויים , ככל אדם , בדמותו של דוד כפי שציירוה המקרא והדורות שאחריו — לכתוב את סיפור חייו של המל ך דוד מלידה עד מוות ? ביוגרפיה , במובן המודרני של המילה , מיוסדת על תעודות אותנטיות , אשר מחבריהן , זמנן ונסיבות חיבחץ ידועים . במקרים רבים מבוססת הביוגרפיה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר