מנורה ומוריה - אור ובשמים

עמוד:13

מוריה , כשמה של n rcfi המריה , " אשר אליה נקרא אברהם לעקדת יצחק ( בראשית כב , ב , ( הוא המקום אשר נודע לאחר מכן בשם "הר המוריה , " בו בנה שלמה את בית המקדש ודברי הימים ב ג , ם י שר החינוך והתרבות מר יצחק נבון הפנה את תשומת לבי לתרגום אונקלוס ל"אךץ המךיה : " "ארעא פולוזנא " ( ארץ הפולחן , ( ולפירושו של רש"י שם : "ואונקלוס תרגמו על שם עבודת הקטרת שיש בו מור , נרד ושאר בשמים . " רש"י מצביע כאן על הקשר בין שמה של "ארץ המדיה" ובין המור , שהוא ( לפי הברייתא שבכריתות דף ו , עמוד א ) אחד ממרכיבי הקטורת , שהוקטרה בבית המקדש על הר המוריה . אמנם ספק אם ניתן היום לדעת מהו בדיוק אותו מור , שהיה אחד ממרכיבי הקטורת . הרי מאז ומתמיד הוחזק מעשה הקטורת בסודי סודות בקרב משפחות הכהנים שעסקו בו . עם זאת אין להתעלם מן העובדה שבין אותם צמחים הנראים כמנורה יש המצטיינים בריחות הבושם שלהם , ואשר עד לפני שנים מעטות ראינו אותם גדלים בהמוניהם גם במדרונות הר המוריה , כגון המוריה החריפה ( "מתה ריחנית" ( Salvia dominica L . או המוריה הישראלית . ( Salvia palaestina Benth . ) אכן , המנורה ומזבח הקטורת נזכרים תמיד בצמידות . גם עצם הקטרת הקטורת צמודה

נאות קדומים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר