א. חברון, אלוני ממרא ומערת המכפלה

עמוד:7

א . חברון , אלוני ממרא ומערת המכפלה קדושתן של ערים וחשיבותן הדתית בעולם הקדום עמדו לא אחת ביחס ישיר לחוסנן ומעמדן . כלל זה כוחו יפה גם לגבי חברון שהיתה עיר מרכזית בדרום במת ההר . חברון שלטה על דרכים ראשיות רבות שהסתעפו ממנה , הצטיינה בקרקעות פוריות ובשפע מים . יתר על כן , מיקומה על ספר המדבר והארץ הנושבת , ואזורים גיאוגראפים מנוגדים הגובלים בה , הפכו אותה למרכז ישובי ומסחרי החל מתקופות קדומות . עדות לקדמותו של הישוב בחברון ומעמדו מצינו גם במקרא ; העיר נוסדה שבע שנים לפני צוען שבמצרים , דהינו בשנת 1730 לערך , והיא העיר היחידה שהמקרא מציין את שנת בנינה . כאן בחברון ניגלה ה ' לראשונה לאברהם והבטיח לו את הארץ : "לזרעך נתתי את הארץ הזאת , מנהר מצרים ועד הנהר הגדול נהר פרת . " כאן נצטוה אברהם על המילה , וכאן נימולו הוא ובני משפחתו ( ברי יז , א -.כא . ( בשל חשיבות העיר והמסורות הדתיות שניתמקדו בה , נמנתה חברון בתקופה הישראלית על ערי הלווים ושמשה כעיר המקלט הדרומית של ארץ ישראל . בחברון כרת דוד ברית עם זקני ישראל לפני הי ונימשח למלך ( שמו"ב ה ' ג . ( דוד מלך בה שבע וחצי שנים . ורק לאחר מכן העביר את מלכותו לירושלים . חברון העתיקה מזוהה ב גי בל רומידה , אשר בשיפוליה הצפונים משתרע בית העלמין היהודי . גבעה זו שולטת על צומת הדרכים של חברון ואפשר שכאן היתה המצודה של העיר . עדות לכך אנו מוצאים אולי בשרידי הביצורים שנתגלו במקום והשיכים לתקופת האבות ( הברונזה התיכונה . ( צפונה משם נמצאת ריר אל ארבעין , המזוהה במסורת העממית עם קרית ארבע . מקום אחר שנתקדש במסורת האבות הוא אלוני ממרא , מקום בו הקים אברהם מזבח , זכה לביקור המלאכים ולהבטחת הארץ לו ולזרעו אחריו . אלוני ממרא נמצאת כשלושה וחצי ק"מ צפונית לחברון , ונקראת בפי התושבים "רמת אל חאליל" . (*) במקום שרידים מרשימים של בסיליקה מתקופת קונסטאנטין , וכן שרידים הרודיאנים . מהלכים לסברה כי באלוני ממרא היה מקרש כנעני קדום , שהיתה לו אולי זיקה לפולחן העצים , ובעיקר לעץ האלה , ומסורת קדושתו מצאה את המשכה בתקופת האבות ולאחריה . (**) * לפי דעה אחרת , בה תומכים חוקרים חשובים כמזר ואבל , יש לזהות את ממרא בג י בל נימרא , כ 1 . 6- ק " ם צפונה ממערת המכפלה . ** המקום נחפר על ידי מאדר , שהעלה השערה זו . לדעתו המאורעות המתוארים בבר ' ט " ז וי"ז , כגון הבטחת הארץ וברית המילה , התרחשו אף הם כאן . פולחן העץ ( והמזבח ) נכרתו לפי השערתו עם הרפורמה שיל יאשיהו .

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר