|
עמוד:9
תפוצת המשקעים במזרח-התיכון התוותה לא רק את דרכי שיירות הסמורים , הפרדים והסוסים לאורך שולי הסהר-הפולה , אלא גם את צירי התנועה של הר ? ב האופני הנגרר על-ידי בהמות אלו : עגלות , כרכרות ומרכבות . עגלות בעלות גלגלי-עץ מלאים ידועות כבר בתרבות השומרית , בחצי הראשון של האלף השלישי לפנה"ס . הפגרכבה בעלת אופן החישורים , ידועה במזרח-התיכון החל מן המאה ה18- לפנה"ס . הגלגל כמעט לא חדר אל המדבר עצמו עד הופעת הרכב המוטורי - סביב ראשית המאה הזאת , עלב מלספ > ת העולם הראשונה . התפתחות שיירות גמלים * בסוף האלף השני לפנה"ס היוותה מהפכה תעבורתית , שפתחה צירים-ישירים-חוצי-מדבר , מן המפרץ הפרסי ומדרוס-ערב אל הים-התיכון . הופעתן של נאות-המדבר פטרה ותדמור כעלי-שיירות , מהוה ביטוי מובהק למספך זה - - . 3 . 1 מניפת דרכי הבשמים כבר בימי השושלת ה , 11- כ2100- לפנה"ס בקירוב , נשלחו ממצרים משלחות בספינות אל איזור תימן וסומלי להבאת מטעני שרף ובשמים - מאותה משפחת צמחים טרופיים , עצים ושיחים סוככניים , שמהם הופקו ... שתי אלומות דרכי גשמים איגפו את חסם החולות של 'הרובע הריק : ' ממערבו - משמאל - זו המוכלת מאז סטרבו ופליניוס ... וממזרחו - מימין - מרזצר-מןת ועומאן - אל ח 1 פ 1 של המפרץ הפרסי - שם התפצלה אלומה ז 1 לשתי אלומות-משנה - מערבה , עם מחמדי נמל גרהה - שיובאו בספינות מהודו ומסין - אל אילת , חוף סיני והללתה - או אל פטרה - עבדת - עזה --והשניה - צפונה , לאורך גדת נהר הפרת - דרך נאות תדמור ודמ ^ ק - או דרך דורה-ארופוס - לאלפו-חלב לאנטיוכיה - אל נמלי חוף מזרח ה ? ם-התיכון - לטקיה , צור , צידון ועוד - - גם אלומת דרכי הבשמים המערבית התפצלה לכמה זרועות ו המזרחית עברה את ואדי רם - א-ראם - עלתה בראס אל-נקב לרמת אדום - והצפינה דרך מואב אל שוקי ארם-סוריה-רבתי - או אל סצבה , מעלה העקרבים - מעלה דרגות וירושלים - * גמל באכדית : גמלו ; בארמית ו גמלא / בערבית : ג'מל .
|
הוצאה לחינוך סביבתי, מדרשת שדה בוקר
|