"אין צורך למנות יועץ לענייני מודיעין ליד ראש הממשלה"

עמוד:14

אפשרויות תאורטיות נוספות לתפקיד זה או לתפקיד ראש השב"כ : יעם אדם ששירת במשרד רה"מ או כמשרד החוץ והוא כעל הבנה מדינית ובטחונית ראויה - יכול להיות מועמד מתאים , " והוא מוסיף , " מתקיימת סיטואציה של תחרות לגיטימית בין מועמד מבפנים לבין מועמד מבחוץ . החשוב מכל - מיהו האדם ? עליו להתאים לתפקיד , להיות בעל נסיון מקצועי ובעל היכרות את המערכת והסובב אותה . מכאן שאני מעדיף מינוי של אדם מתאים מתוך המערכת , מה גם שלמינוי פנימי יש אלמנטים פסיכולוגים המשפיעים לחיוב על העובדים בארגון , ולמינוי חיצוני יכולות להיות השלכות שליליות" . האם הושפעו מינויים לראשי שירותים במדינת ישראל מפוליטיקה או מחילופי שילטון ? העבר מצביע על השפעות פוליטיות אם כי יש גם דוגמאות הפוכות במקומותינו . אי אפשר להתעלם מההיסטוריה של מדינת ישראל כאשר בראש כל המערכות החשובות במדינה שרתו אנשים שצמחו מתוך מיקשה פוליטית אחת שראשיתה בפלמ"ח והמשכה כמפא"י ובאחדות העבודה . המעשה האמיץ שעשה איסר הראל כאשר גייס את יצחק שמיר ואנשי מחתרת נוספים , היה מעשה אמיץ וחריג כאחד , אך גם הם לא גוייסו לצמרת . איסר הניח לשיקולים אידאולוגיים ולמחנאות פוליטית . הבסיס לגיוסם היה יכולתם המקצועית והבטחת נאמנותם . בעברי שירתתי בש"י ופעלתי נגד האצ"ל , למרות שמנחם בגין ז"ל ידע על כך הוא מינה אותי לראש המוסד , זה לא הפריע לו . לו היה מתברר שאין ביננו כימיית עבודה הייתי פורש ללא היסוס וכך אני מצפה מאחרים לנהוג . אני נאמן לתחושה שעבודת השירותים צריכה להיות חפה לחלוטין מפוליטיקה וכי מי שעומד בראשם מחוייב בנאמנות לקברניט ללא קשר לקו פוליטי . מה דעתך על דרכי שיתוף הפעולה והתאום בין שירותי הבטחון ? אני לא בטוח שניתן לחזות מראש יכולות לעבודה כשיתוף ובתאום של ראשי שירותים כמו שלא ניתן לחזות מראש "מלחמת גנרלים . " כל שירות צריך לעבוד בתחומו , קיימות לכך הגדרות אך קווי התפר גסים ובמקרים מסויימים אינם ברורים די הצורך . אני מניח שזהו מקור לויכוחים ולדעות שונות אותם יש ללבן ולפתור כעבודה משותפת של השירותים , שהרי משאבי קהילת המודיעין מוגבלים ואינם אין-סופיים , כוונתי שצריך לוודא שאין פערים ושאין כפילויות בהקצאת משאבים . לעתים עשוי לעלות הצורך בטיפול בבעיה בין-שירותית , זאת יעשה הקברניט או מישהו מטעמו . אווירת שת"ף חשובה מאוד כלפי הדרג המדיני וכלפי הכפופים בארגונים השונים , אין זה אומר שמחוייבת אחידות בדעות או בהערכות . על כל אחד מהשירותים להציג את הערכת המצב הנכונה לתחומו , זהו פלורליזם חיובי ונכון בעיני . האם הכפיפויות של ראשי השירותים נכין להיום , תואמות את השקפתך ! מטבע הדברים שאמ"ן כגוף צבאי כפוף לרמטכ"ל ולשר הבטחון , טוב שהמוסד והשב"כ יוסיפו להיות כפופים לרה"מ . יש הטוענים לצורך למנות יועץ לענייני מודיעין לרה"מ , בעיקר בגלל מחסור בזמן לעסוק בנושאים אלו מצד רה"מ . לדעתי זוהי הנחת עבודה שגוייה , כך תוסר האחריות מהדרג המדיני הבכיר . מדובר בנושאים הרי גורל ברמה הלאומית והבינלאומית ובחיי אדם , ההחלטות חייבות לצאת מרה"מ ולא מפקיד מטעמו . מהו משן זמן השירות האידאלי לראש שירות ! אני שירתתי שש וחצי שנים בסה"כ בראש המוסד . פרשתי למרות שיכולתי להמשיך במלא המרץ . בתום השנה החמישית ביקשתי להאריך את כהונתי בשנה נוספת , אח"כ ביקשו ממני שמיר ופרס להישאר עוד . בדיעבד לא הייתי צריך להסכים לכך . לדעתי אדם ממצה את עצמו אחרי תקופה מסויימת , אך קשה לי להצביע על משך התקופה האידאלי . האלוף ( מיל ( רפאל ורדי עסק בסוגייה זו כשמונה ע"י רה"מ יצחק יבין ז"ל לבדוק את תיפקוד השירותים . מהם הפרמטרים להצלחה של ראש שירות ! מהות העבודה של ראש שירות הינה בבניית נדבך על נדבך , כלומר , הצלחתך תבוא למבחן אמת אם השכלת והוספת עוד נדבך על גבי הנדבכים שהניחו קודמיך בתפקיד והשארת בסיס להישענות לאלה הבאים אחריך . אין כאן עניין של מהפכות אלא של קידום ובנייה , ועוד דבר , כשביל להצליח צריך גם קצת מזל . שירותו הצבאי של נחום אדמוני החל בהגנה ובש"י , במלחמת השחרור נלחם בירושלים ובסיומה יצא ללמוד בארה"ב . הוא בעל תואר מוסמך ביחסים בינלאומיים בתורת המדינה מטעם אוני ברקלי . בשנת 1954 התגייס למוסד . אדמוני התמנה לראש המוסד בשנת . 1982 בתפקיד זה כיהן עד שנת . 1989 לאחר פרישתו מהמוסד התמנה למנכ"ל מקורות ובשנים האחרונות הוא עוסק במגזר העסקי הפרטי . ניצה צמרת

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר