המהפכה האסלאמית באיראן: החלום ושברו

עמוד:5

המעיין ממנו שואבת הקיצוניות האסלאמית את ההשראה ציטטות מראיונות בטלויזיה הבריטית "תמזה" ששודרו בתוכנית : השנאה הארוכה ביותר ש"ח ' ביתאווי , מנהיג האחים המוסלמים הפלשתינאים : "היהודים מנהלים מלחמה נגד כל האנושות ונגד האסלאם והמוסלמים " " אלוהים בקוראן הכריז שכל פלשתין מהים עד הנהר שייכת למוסלמים . אפשר רק ליהודים "ותיקים " לחיות בפלשתין אבל תחת שלטון האסלאם" " בכל התקופות השחיתו היהודים את האמונה , המוסר והכלכלה . " פרופ ' גב ' רדווא עשור , מרצה באוניברסיטת עין שמס במצרים : "אם הפרוייקט הציוני הקולניאלי , הגזעני הפשיסטי יוסיף להתקיים , הרי שצפויה לנו פורענות אמיתית . גב ' סאפינס קאסם , פונדמנטליסטית מצרית : "ידוע שמאז ומתמיד אין לסמוך על יהודים . הם אינם מכבדים הסכמים , הם מזלזלים בדתות אחרות ואם זה כך איך אפשר לסמוך עליהם ?" הדרשן במסגד אל חובאר בעיר אל חובאר בערב הסעודית : "הקוראן מתאר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את היהודים , ליבותיהם חולים מאכזריות , דיכוי והרג , יוהרה והסתרת האמת . " המהפכה האסלאמית באיראן : החלום ושבח מאת : ד"ו דוד מנשר , * חוקר בכיר ב " מוכז דיין " שליד אוניברסיטת תל-אביב למהפכה באיראן , שהביאה לכינון רפובליקה אסלאמית ראשונה באזורנו , הייתה השפעה מרחיקת לכת באיראן והדים רבים גם הרחק מגבולותיה . עבור קברניטיה , "המהפכה האסלאמית" לא הייתה כותרת גרידא , אלא אידיאל אותו ביקשו ליישם : מהפכה , בכל תחומי החיים ; אסלאמית , מבחינת אופיה ומימד » השפעתה . בשש-עשרה השנים שחלפו מאז , התמקדו אנשי הדת שבשלטון בשתי מטרות עיקריות : ביסוס משטרם והבטחת המשכיותו ; ויישום האידיאולוגיה המהפכנית כאמצעי לפתרון המצוקות אשר שימשו שמן על גלגליה , יציבות מסוימת אכן הושגה , אך המצוקות רק החריפו . מספר התפתחויות מהותיות מבית ובמעטפת החיצונית בשנים האחרונות יצרו מציאות חדשה עבור איראן והשפיעו על מדיניותה . קריסת ברה"מ הסירה את האיום ההיסטורי מצפון והביאה לנפילת " מסך הברזל האסלאמי " ויצרה עבור איראן הזדמנות להרחיב את השפעתה הפוליטית , הכלכלית והאידיאולוגית ברפובליקות המוסלמיות החדשות . מלחמת המפרץ החלישה את יריבתה הראשית באזור ( עיראק , ( עוררה מתיחות בצד הערבי של המפרץ , ועודדה שאיפות איראניות ישנות להיות לכוח המוביל באזור המפרץ . תהליך השלום הישראלי-ערבי , אשר בו נוטלת חלק גם בת-בריתה סוריה , הותיר את איראן מנהיגה יחידה של החזית האסלאמית האנטי-ישראלית . איראן שהפכה את המאבק למען פלשתין נושא מרכזי במדיניותה חשה מחויבת להציע את מנהיגותה לחזית כזו . השינויים הללו עודדו את איראן לשאוף להגמוניה במפרץ הפרסי , להשפעה ברפובליקות הצפוניות , למרכזיות במזרח התיכון בכלל ולהנהגת עולם האסלאם . מדיניותה למעשה הייתה שקולה , מחושבת אך דואלית . איראן ערה להזדמנויות , אך גם מתחשבת במגבלות ולוקחת בחשבון את המחיר שעלולה מדיניותה לגבות . לאחרונה גוברים באיראן סימני אכזבה ותסכול מהמהפכה , המתגלה לרבים כמקסם שוא . עבור השכבות המדוכאות המציאות עגומה במיוחד . לא רק שלא היה שיפור במצבם , ניכרת אף הרעה . ביטוי לנרגנות הגוברת ראינו בשבועות האחרונים , עת יצאו רבים לרחובות בהפגנת מורת רוח ובהשמעת סיסמאות נגד מדיניות הממשלה . קשיים אחרים נובעים ממאבקי כוח פנימיים . למעשה , מאז מות חומייני ( 1989 ) אין באיראן מנהיג שיש לו סמכות דתית , כוח פוליטי וכריזמה אישית שהיו לחומייני . המאבק לכוח בהנהגה טרם הוכרע וחלוקת הסמכויות טרם גובשה סופית . בתחום זה רב הנסתר על הגלוי , אך ברור כי היריבויות הפנימיות גוברות . יתר על כן , המהפכה נכשלה בדוקטרינה הבסיסית ביותר שלה : בעוד האידיאל היה להעביר את השלטון לידי ~ rrfi » תיאולוגים ( פוסקי הלכה גדולים ) ? ? למעשה שולטים באיראן אנשי דת זוטרים ( שסמכותם נובעת ממעמדם הפוליטי ולא מלמדנות דתית . ( המצוקה מבית לא הניבה התמקדות בפתרון בעיות הפנים והתמתנות ביחסה לאזור , להיפך - לפחות ביחס לישראל - איראן נותנת לא רק השראה ותמיכה מוראלית לתנועות הפונדמנטליסטיות אלא אף סיוע של ממש . אמנם , איראן והפונדמנטליזם האסלאמי אינם רק אויב של ישראל : הם קוראים תיגר על התרבות המערבית ומאיימים על האינטרסים שלו ; ועוינותם למשטרים הערביים , הבלתי לגיטימיים לדעתם , עמוקה לא פחות משנאתם לישראל . אך בראש מעייניהם נתונה האיבה לישראל . האתגר שמציבה איראן לישראל הוא משולש : טרור , האיום על יציבות המשטרים הערביים המתונים באזור , ומאמציה לרכוש נשק גרעיני . הגם שאיראן שקועה בבעיות כלכליות , היא ממשיכה בעוינותה לישראל ; למרות שנסוגה מעקרונות יסוד מהותיים בתורתה , היא עקבית בשנאתה לישראל . מבחינה מסוימת בעוינות לישראל משתלבים האינטרסים הפרגמטיים של המשטר ( לתרץ את הכישלונות הכלכליים , לעודד התלהבות מהפכנית נגד אויב מבחוץ ולהוכיח נאמנות מהפכנית ) עם האינטרס המהפכני . עד כה לא הוכיחה המהפכה , כי הדבקות הדוגמטית הניבה פתרונות של ממש ; והמשטר האסלאמי טרם הוכיח כי בעצם החזרה לאסלאם טמונה התשובה לבעיות החברה . לאחרונה גוברת מורת הרוח ומתרחבות שורות הממורמרים . עד כה פנתה הממשלה לתת סיפוק-רגשי ( התמקדות באויבים מבחוץ , ליבוי להט מהפכני . ( עתה היא נקראת להוכיח הצלחה ממשית . המציאות המהפכנית באיראן , עוינותה לישראל וקשריה עם התנועות הפונדמנטליסטיות בעולם האסלאם ממשיכים לרתק את ההתעניינות הישראלית בנעשה באיראן : עד לא מזמן המדינה הידידותית ביותר לישראל באזור ; עתה המדינה העוינת ביותר והמתנדבת לסייע לכל מתנגדינו . איראן - טהרן יום המהפכה "מכאן נפתחה הרעה"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר