התהוותו של ספר משלי

עמוד:10

צורות ודגמים בספר משלי ספר משלי איננו יצירה אחידה . תחת הכותרת "משל" נקבצו אוספים שונים בעלי דגמים ספרותיים מגוונים , פרי יצירתם של מחברים רבים . השורות הבאות תוקדשנה לבירור טיבם של דגמים ספרותיים אלה . תחילה נדון במושג "משל , " ששמו של הספר נגזר ממנו . המשל . דעת החוקרים חלוקה לגבי מובן המונח "משל . " לדעת אחדים היתה הוראתו הראשונית של משל - מופת , דוגמה , שכן הפועל "משל" מובנו לעתים בלשון המקרא - היה דומה , שווה ( בבנינים נפעל [ נמשל ] והתפעל [ התמשל . [ ראה , למשל , תהלים כח , א ; איוב ל , יט ;( פירוש זה מדגיש את יסוד האנלוגיה הטמון במשל . אחרים מניחים שיש לכרוך את שם העצם "משל" במשמעות משל , שלט , דהיינו מילה מושלת , שולטת , אמרה המהווה דוגמה ומופת . ויש המת בססים על המילה האכדית mishlu שפירושה חצי , ומפר שים "משל" כפתגם בעל שתי צלעות . לא די אפוא בחקירה אטימולוגית כדי לעמוד על המשמעות המדויקת של המילה " משל" ויש לבדוק את שימושי המילה במקרא ואת הקשריה . ? השימוש ב " משל" בפתיחה למקצת קבציו של ספר משלי מורה שהמונח הוא בעל מובן כללי , גם אם הוא מכוון לסוגים שונים של דברי חכמה . ואמנם המושג "משל" מתייחס במקרא לכמה צורות ספרותיות : דברי נבואה , הגדת עתידות ( במדבר כג , ז , יח ; כד , ג , טו , יט , כא , כג , ( אלגוריה ( יחזקאל יז , ב-יד ; כד , ג-יא , ( דברי לעג וקינה ( מיכה ב , ד ; ישעיה יד , ד ואילך . ( לענייננו חשוב יותר השימוש במשל בספרות החכמה בכלל ובספר משלי בפרט . הצורות המכונות כאן "משל" הן אלה : הפתגם העממי . זהו מאמר קצר , ניסוח תמציתי של מסקנה או לקח , פרי התבוננות בסובב . הניסוח הקצר והמרוכז דרכו להיקלט בעם ולהיות נישא בפי הבריות . כך הפתגם "הגם שאול בנביאים " המובא במקרא בשני מקומות , והדבר מעיד על תפוצתו ( שמואל א י , יב ; יט , כד ;( ובדומה הפתגם "אבות אכלו בסר ושני בנים תקהינה " ( ירמיה לא , כט ; יחזקאל יח , ב-ג . ( קשה לקבוע אם אמרות מסוימות בספר משלי שימשו כפתגמי עם לפני שהוכנסו לספר . ואולם ייתכן שכמה משלים , המתייחסים להיבט מסוים של המציאות , נמנים עם זיאנר זה , כגון : "אגר בקיץ בן משכיל , נרדם בקציר בן מביש " ( י , ה ;( "יש מתעשר ואין כל , מתרושש והון רב " ( יג , ז ; ראה גם יא , כד ; יח , טז . ( ויש הסבורים כי הפתגמים הקצרים , בעלי ט-כ ) וכן פתגם : "כי באו בנים עד משבר וכרו אין ללךה " ( לז , ג . ( כמו כן , בימי חזקיה פועלת קבוצה של חכמים בחצר המלך , המוגנת בידי הנביא ישעיה ( ישעיה כט , י-יד : ראה דיון להלן . ( המועד המאוחר ביותר לפרסום ספר משלי שבידינו נקבע לפי ספר בן סירא ( מאה בי לפה " ס , ( הרומז לחיבור הספר בידי שלמה ולכותרתו במלים אלה : "מה חכמת בנץךין ; ותצף כיאר מוסר ... בשיר מ [ ש ] ל חיךה ומליצה עמים הסעךתה " ( מז , יד-יז . ( השווה לפתיחת ספר משלי : "להבין T : ' משל T 1 ומליצה : , T דברי ? : חכמים וחידתם " ( א , ו . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר