אחדותו של ספר דברי־הימים

עמוד:10

מבנה הספר והרכבו ספר דברי הימים נחלק לשלושה חלקים עיקריים : ו . מבוא ( דברי הימים א א-ט . 2 ;( ימי דוד ושלמה ( דברי הימים א י-דברי הימים ב ט . 3 ;( ימי מלכותם של מלכי בית דוד הנותרים ( דברי הימים ב י - לו . ( ו . מבוא ( דברי הימים א א - ט . ( המבוא נחלק לארבעה חלקים עיקריים : . 1 הקדמה ( פרק א . 2 ;( גוף המבוא ( ב , א-ט , ב . 3 ;( חתימה ( ט , ג - לד . 4 ;( אפילוג ( ט , לה - מד . ( ההקדמה מגדירה כאמור את מקומו של עם ישראל בין העמים ומציגה את בחירתו מבין העמים ; גוף המבוא מונה את שבטי ישראל למשפחותיהם תוך הדגשת הבחירה המשולשת : בשבט יהודה , בבית דוד ובבני אהרן . החתימה מונה את היושבים בירושלים כנראה בימי שיבת ציון . מסתבר כי המקום המיוחד שהוקדש לירושלים במבוא מכוון להדגיש את בחירתה - מוטיב מרכזי בגוף הספר . גוף המבוא נחלק לשני חלקים עיקריים : א . רשימות היחס של בני לאה ונספחיהם ( ב , ג - ז , ה ;( ב . רשימות היחס של בני רחל ונספחיהם ( ז , ו - ח , מ . ( נמנה להלן את המרכיבים העיקריים של המבוא ( לדיון מפורט במבנה המרכיבים השונים של המבוא ראה להלן בביאור לפרקים א-ט . 1 : ( הקדמה : מאדם עד ישראל ( פרק א ) . 2 גוף המבוא : שבטי ישראל ( ב , א - ט , ב ) א . הקדמה לגוף המבוא : בני ישראל ( ב , א - ב ) ב . רשימות היחס של בני לאה ונספחיהם ( ב , ג - ז , ה ) ו ) יהודה ( ב , ג - ד , כג ) ( 2 שמעון ( ד , כד - מג ) ( 3 שבטי עבר הירדן המזרחי ( ה , א - כו ) ( 4 לוי ( ה , כז - ו , סו ) ( 5 יששכר ( ז , א - ה ) ג . רשימת היחס של בני רחל ונספחיהם ( ז , ו - ח , מ ) ( 1 בנימין ( ז , ( aan ( 2 בני בלהה ( ז , > נ - 5 יג ) ( 3 בני יוסף ( ז , יד - כט ) ( 4 אשר ( ז , ל - לט ) ( 5 בנימין ( ח , א - מ ) ד . חתימת גוף המבוא ( ט , א - ב ) . 3 חתימה : רשימת היושבים בירושלים ( ט , ג - לד ) . 4 אפילוג : בנימין ( ט , לה - מד . ( . 2 ימי דוד ושלמה ( דברי הימים א י - דברי הימים ב ט . ( חטיבה ספרותית זו נחלקת לשני חלקים עיקריים : ו . מלכות דוד ( דברי הימים א י-כט . 2 ;( מלכות שלמה ( דברי הימים ב א-ט . ( תיאור מלכותו של דוד נחלק לשישה חלקים עיקריים : הוא נפתח בבחירת דוד ובהמלכתו על רקע מותו של שאול ( פרקים י - יב , ( ונחתם בהמלכתו השנייה של שלמה ובמותו של דוד ( כט , י - ל ;( אחרי הפתיחה הובא תיאור מפורט של העלאת הארון לירושלים ( פרקים יג , טו-יז ;( וכנגדו הובאה ביחידה הספרותית שלפני החתימה חטיבה גדולה העוסקת במקדש -.בבחירת מקומו ומקימו , בהכנות שעשה דוד לבנייתו ובקביעת סגל עובדי המקדש וסדרי העבודה בו בידי דוד ( כא , א - כט , ט . ( בלב המבנה הספרותי שובצה נבואת נתן שצוטטה כמעט מילולית משמואל ב ז . עיקרה של הנבואה : בחירה בבית דוד למלוך על ישראל עד עולם וההדגשה שדוד לא יבנה את המקדש אלא בנו ( פרק יז . ( אחרי פרק זה בא תיאור מפורט של מלחמות דוד ( פרקים יח-כ , ( מלחמות שבעטיין נמנעה מדוד הזכות לבנות את המקדש . לקט נוסף של ידיעות על יחסי החוץ של דוד ועל מלחמותיו שובץ בלב תיאור העלאת הארון לירושלים , בין הניסיון הראשון , הכושל , לבין הניסיון השני והמוצלח ( פרק יד . ( נמנה להלן את המרכיבים העיקריים של חטיבה ספרותית זו : . 1 המלכת דוד וכיבושה של ירושלים ( פרקים י - יב ) א . מות שאול והסבת המלוכה לדוד ( פרק י ) ב . המלכת דוד ( יא , א - ג ) ג . כיבוש ירושלים ( יא , ד - י ) ד . תומכי דוד וחגיגת ההמלכה ( יא , יא - יב , מא ) ו . "הגבוךים א ^ ר לדויד " ( יא , יא - מז ) . 2 "הבאים אל דןיד לציקלג " ( יב , א - כב ) . 3 הבאים "על דויד חברתה " ( יב , כג - לח ) . 4 חגיגת ההמלכה ( יב , לט - מ ) . 2 העלאת הארון לירושלים ( פרקים יג - טז ) א . העלאת הארון לירושלים - הניסיון הראשון ( פרק יג ) ב . יחסי החוץ של דוד - הברית עם צור והמלחמה בפלשתים ( פרק יד ) ואת דברי הימים ב לה - לו . לימים תיקן קרוס את הצעתו והעריך שרוב רשימות היחס נכללו ברובד הקדום של הספר . ? מבין הדעות השונות שהועלו במחקר יש להעדיף את ההנחה שהספר חובר בידי מחבר אחד ששיבץ בחיבורו מקורות שונים . אמנם אין לשלול את האפשרות שבתהליך מסירתו של הספר נוספו ליצירה ספרותית גדולה זו תוספות מועטות . אולם אי אפשר להבחין בספר ברבדים שונים וסותרים הנבדלים זה מזה והמחייבים להניח תהליך התהוות סבוך כפי שהציעו חוקרים רבים . יש כאמור סתירות בספר והן נובעות כנראה משיטת עבודתו של המחבר ואולי גם מן ההיקף העצום של יצירתו . ספק אם מחבר הספר התכוון להביא בפני קוראיו חיבור הומוגני , נקי מסתירות וכפילויות . אדרבה נראה שהוא ציטט לעתים מקורות שונים וסותרים ולא תמיד טרח ליישב את הסתירות בין מקורותיו . אף אין בספר ניסיון שיטתי ליצור אחידות במינוח , והמחבר משתמש לעתים במונח מסוים בהוראות שונות . עיון בהשקפותיו התיאולוגיות וההיסטוריוגרפיות של מחבר דברי הימים מעיד בעליל שהמבוא האתנוגרפי הגדול ( דברי הימים א א - ט ) היה חלק בלתי נפרד מן הספר . [ ג " ג ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר