שם הספר ומקומו באסופת ספרי המקרא

עמוד:8

נושא הספר והיקפו נושא הספר . ספר דברי הימים מתאר את תולדות מלכי בית דוד , מהמלכתו של דוד וכיבושה של ירושלים עד תום ימי מלכותו של צדקיהו וחורבן ירושלים . הספר נפתח במבוא אתנוגרפי מפורט ( דברי הימים א א-ט ) שאין בו סקירה היסטורית רצופה של התקופה שקדמה להמלכת דוד אלא דיון בהרכבם של שבטי ישראל ובמקומות מושבם , תוך תיאור פרקים בתולדותיהם . המחבר הקדים לגוף המבוא ( דברי הימים א ב , א-ט , ב ) פרק המגדיר את מקומו של עם ישראל בין העמים ומציג את בחירתו מביניהם ( פרק א . ( בראשיתו של פרק זה ניכר אמנם סדר כרונולוגי . אבל בגוף המבוא הסדר הוא ספרותי גנאלוגי ולא כרונולוגי , והמחבר הביא בו כתובים שזמנם מאוחר להמלכת דוד ומאוחר אף לידיעה האחרונה שצוינה בספר ( הצהרת כורש . ( זמנם של מקצת הכתובים הללו ברור ולעיתים הוא מובא בטקסט במפורש : רשימות בני דוד שנולדו לו בחברון ובירושלים ( ג , א - ח ;( מפקד בני יששכר בימי דוד ( ז , א - ב ;( מלכי בית דוד ( ג , י ואילך ;( רשימת הכוהנים הגדולים מימי שלמה ועד "הגלות ה' את יהוךה וירושלם ביד נבכךנאצר " ( ה , לו - מא ;( רשימת צאצאי שאול עד דור חמישי לשאול ( ח , לד - לה = ט , מ - מא ; וראה גם ההערות בפרק ו , טז ובפרק ד , כג . ( ידיעות מימי יותם מלך יהודה וירבעם בן יואש מלך ישראל ( אמצע מאה רז ' לפה " ס ) ומימי גלות שבטי עבר הירדן בימי תגלת פלאסר השלישי 733 / 2 ) לפה '' ס ) הובאו בפרק ה , ד-כז ; כיבושי בני שמעון בימי חזקיהו נזכרו בפרק ד , לד - מא ; וגלות יהודה בבלה נזכרה בפרק ט , א . זמנם של רוב הכתובים הללו צוין במפורש בידי מחבר דברי הימים שביקש להדגיש שהמבוא האתנוגרפי הוא לקט של ידיעות מתקופות שונות בתולדות ישראל ולא רק מן התקופה שקדמה לדוד ( ראה גם להלן : העידן הקדם דוידי בספר דברי הימים . ( היקפו של הספר . היקפו של ספר דברי הימים והזיקה בינו לבין ספר עזרא ונחמיה שנויים במחלוקת . לפי המסורת היהודית עזרא כתב את ספר עזרא ומקצת פרקי היחס בספר דברי הימים , ואילו נחמיה בן חכליה השלים את הספר : "עזרא כתב ספרו ויחס של דברי הימים עד : r מסייעא ליה לרב דא " ר יהודה א " ר . לא עלה עזרא מבבל עד שייחס עצמו ועלה . ומאן אסקיה ל - נחמיה בן חכליה" ( בבלי , בבא בתרא טו ע " א . ( במחקר הועלו מספר הנחות בסוגיית היקפו ואחדותו של הספר . חוקרים רבים סבורים שספר דברי הימים וספר עזרא ונחמיה מהווים חטיבה ספרותית אחת ( המכונה "החטיבה הכרוניסטית . (" אחרים גורסים שיש להפריד בין מחבר ( או מחברי ) דברי הימים לבין מחבר ( או מחברי ) ספר עזרא ונחמיה . כמו כן אין במחקר הסכמה בסוגיית אחדותו של הספר ( ראה על כך בפרק הבא . ( הסברה שספרי דברי הימים ועזרא ונחמיה הם חטיבה ספרותית אחת מבוססת על מספר שיקולים עיקריים : . 1 ספר עזרא נפתח בדיוק בטקסט שבו נחתם ספר דברי הימים ונראה כהמשך ישיר לסופו של ספר דברי הימים ( השווה דברי הימים ב לו , כב - כג לעזרא א , א - ( a > - כפילות זו איננה מקרית , לפי סברה זו , אלא מלמדת שבראשונה היו הספרים חיבור אחד , ולאחר שהופרד הספר למגילות ( דברי הימים , עזרא ונחמיה ) הועתקו בראש מגילת עזרא הפסוקים האחרונים ממגילת דברי הימים כדי לא לפתוח עניין באמצעו , ואילו בדברי הימים הסתפקו בציטוט חלק מהצהרת כורש כמעין סימן שהמשך הדברים יבוא במגילת עזרא ; . 2 המחזיקים בדעה זו מצביעים על דמיון לשוני וסגנוני רב בין שני הספרים ; . 3 חוקרים אלה מוצאים בשני הספרים השקפות תיאולוגיות דומות ; . 4 ספר עזרא החיצוני נפתח בקטע המקביל לשני הפרקים האחרונים של ספר דברי הימים וממשיך בקטעים המקבילים לספר עזרא - מכאן למדים חוקרים המחזיקים בסברה זו שספר עזרא החיצוני הוא תרגום של היצירה הכרוניסטית שכללה את ספרי דברי הימים עזרא ונחמיה . ? אגלם שיקולים אלה אינם משכנעים ( ראה להלן . ( לדעתנו יש להפריד בין מחבר ספר דברי הימים למחבר ספר עזרא ונחמיה , וזאת לא בגלל ההבדלים הסגנוניים והלשוניים שבין שני החיבורים הללו , אלא בראש וראשונה בשל השקפתם השונה בנושאים תיאולוגיים והיסטוריוגרפיים . נדון תחילה בארבעת הטיעונים שהועלו לעיל : שם הספר ומקומו באסופת ספרי המקרא ספר דברי הימים נקרא ברוב כתבי היד של תרגום השבעים : )" ספר ) ההשמטות " , ( paralei pomena ) ובכתב יד A הוא נקרא )" ספר ) ההשמטות למלכי יהודה . " שם זה איננו ממצה את מהותו של הספר וממעיט בחשיבותו , שכן הספר איננו אנתולוגיה של קטעים שנשמטו מחיבורים אחרים אלא יצירה ייחודית ועצמאית ( ראה להלן : המקורות של מחבר דברי הימים . ( השם "דברי הימים , " היינו היסטוריה , נזכר לראשונה בספרות חז " ל ( משנה , יומא ו , א ; בבלי , מגילה יג ע"א ; שם , קידושין ל ע " א ; בבא בתרא יד ע"ב - טו , ע " א . ( הירונימוס קורא לספר : , paralipomenon בעקבות תרגום השבעים . יחד עם זאת כותב הירונימוס : " ראוי יותר לכנותו 'דברי הימים של ההיסטוריה הקדושה ? . ( Chronicon totius divina historia ) "' לפי הברייתא בבבלי , בבא בתרא יד ע " ב , ספר דברי הימים בא בסוף כתובים וחותם את אסופת ספרי המקרא ; בכתבי יד אחדים של המקרא , ובהם " כתר ארם צובה " וכתב יד לנינגרד , ( B ! 9 a ) בא ספר דברי הימים בראש הכתובים , לפני תהלים ; ואילו בתרגום השבעים נכלל ספר דברי הימים בקבוצת הספרים ההיסטוריים ושובץ אחרי ספר מלכים ( זה מיקומו של הספר גם בוולגטה ? . ( ספר דברי הימים הוא ספר אחד . חלוקתו לשני ספרים באה לראשונה בתרגום השבעים , וממאה ט " ו לסה " נ נתקבלה חלוקה זו גם במהדורות העבריות של המקרא . [ ג " ג ] מבוא לספר דברי הימים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר