ירמיהו - חייו ושליחותו

עמוד:11

ירמיהו - חייו ושליחותו בספר ירמיה מסופר על קורותיו של הנביא , יותר משמספר כל ספר אחר על נביאו . זהו היחיד מבין ספרי הנביאים הקלאסיים , שיש בו גם שירים אישיים נוסף על נבואות , וכן יש בו פרקים מקורות חייו של ירמיהו , בעיקר בימי יהויקים וצדקיהו מלכי יהודה . אמנם אין הכתובים הללו מצטרפים לביוגראפיה שלמה ומסודרת , אך יש בהם כדי לתת לנו מושג על דרכו ועל הרקע ההיסטורי לנבואות ירמיהו המקורות לידיעותינו על תקופתו של ירמיהו הם משני סוגים : מקורות מקראיים , בעיקר הספרים מלכים ב , ירמיה , ובמידת מה גם ספר יחזקאל ; ומקורות שמחוץ למקרא , בעיקר מסופוטאמיים - אשוריים ובבליים . אלה האחרונים תורמים רבות להבנת האירועים הביךלאומיים , שגם ממלכת יהודה נשתלבה בהם . ? הכותרת לספר , א , א-ג , תוחמת את זמן פעילותו של ירמיהו תיחום מדויק ביותר : משנת שלוש עשרה ליאשיהו ועד "גלות ירושלים בחדש החמישי . " על פי מקורות שמחוץ למקרא אפשר לקבוע , ששנת שלוש עשרה ליאשיהו מלך יהודה היא שנת 627 לפה '' ס ; גלות ירושלים אירעה בשנת 586 לפה"ס ; מכאן שירמיהו ניבא במשך ארבעים ואחת שנה . אולם על פי הנבואות שבספר נראה , שהוא ניבא גם לאחר שנת 586 לפה"ס ; לאחר החורבן היה עדיין פעיל בירושלים , וברור שפעילותו התמשכה מעבר לזמן שנקבע בכותרת לספרו ( ראה על כך להלן , בפרק א - "עד גלות ירושלים" - וראה לוח כרונולוגי בעמוד ? . ( 13 ירמיהו ניבא בתקופה הדת גורל לישראל , בעת שמאורעות חשובים ביותר נתרחשו בזירת המזרח הקדמון . ? המחצית הראשונה של מאה ו' לפה"ס עומדת בסימן שליטתה של בבל במסופוטאמיה , בסוריה ובארץ ישראל , לאחר שהאימפריה האשורית , שקדמה לבבל בשלטונה על האיזור , הלכה והתפוררה בהדרגה במשך הרבע האחרון של מאה ז' לפה"ס . ירמיהו החל איפוא להינבא בערוב ימיה של האימפריה האשורית , והיה עד למאבקה של בבל באשור , לניצחונה של בבל ולהשתלטותה על איזור הקשת הפוריה ( ראה נספח א ? . ( המאורע הפנימי החשוב ביותר בירושלים , בשנים הראשונות לנבואתו , התרחש בשנה השמונה עשרה ליאשיהו המלך , היא שנת 622 לפה"ס . פרטי המאורע , שנהוג לכנותו '' הרפורמה של יאשיהו , " מובאים במלכים ב כב-כג . על רקע חולשתה של אשור החל יאשיהו בפעולות לחיזוק מעמדה של יהודה בתחום המדיני והדתי כאחד . הוא סיפח לתחומי ממלכתו שטחים מצפון לירושלים , שהיו בעבר בתחום ממלכת אפרים , וניסה לקרב ליהודה את תושביו הישראלים של האיזור . כחלק מן ההתחדשות הלאומית והדתית שיזם , ביטל יאשיהו את הפולחן האלילי האשורי והכנעני , שרווח בארץ . עם זאת ביטל יאשיהו גם את כל ה '' במות" - מקומות , שבהם עבדו לאלוהי ישראל מחוץ למקדש בירושלים . מעתה רוכזה כל עבודת אלוהי ישראל בירושלים . פעולה זו נעשתה , על פי המסופר במלכימ ב כב-כג , בעקבות מציאת "קפד התודה" במקדש בירושלים , והיתה מלווה בטקס של כריתת ברית בין העם לאלוהיו "ללכת אחר ה' ולשמר מצותיו ואת עךותיו ואת רזקתיו בכל לב ובכל נפש להקים את דברי הברית הזאת הכתבים על הספר הזה" ( כג , ג ? . ( בשנת 609 לפה"ס נהרג יאשיהו מלך יהודה בבקעת מגידו בקרב עם נכה , מלך מצרים ( שיצא לסייע לאשור במלחמתה בבבל . ( עם מותו הומלך תחתיו יהואחז בן יאשיהו המכונה גם , שלום , אך מלך מצרים הדיחו מכיסאו והמליך במקומו את אחיו יהויקים בהניחו , שהוא ינהל מדיניות פרו מצרית ואנטי בבלית ( ראה להלן , בפרק כב . ( עד שנת 605 היתה יהודה נתונה לחסות מצרית , אף שאין אנו יודעים במדויק כיצד התבטאה חסות זו בפועל . בשנת , 605 לאחר ניצחון מכריע של בבל בכרכמיש ( ראה להלן , פרק כה , ( השתלטה בבל על יהודה והפכה אותה למדינה ואסאלית לכל דבר . אולם מלכי יהודה המשיכו להיטלטל בין מלכי בבל לבין מלכי מצרים , אשר ניסו ללא הרף לערער את מעמדה של בבל בארץ ישראל ובסוריה . ? שני האירועים החשובים ביותר ביהודה באותה תקופה קשורים באי השלמת מלכיה עם מדיניות הכניעה לבבל . בשנת 600 לפה"ס מרד יהויקים מלך יהודה בבבל ( ראה להלן , פרק כב . ( בעיצומו של המרד , בעת שחיילי נבוכדנאצר מלך בבל צרו על ירושלים , מת יהויקים , ובנו יהויכין מלך במקומו ונכנע לבבל . ( 597 ) בהיותו אחראי בעיני הבבלים למרד , הוגלה יהויכין עם כעשרת אלפים מיושבי ירושלים ויהודה . גלות זו , "גלות יהויכין , " היתה המאורע החמור ביותר שעבר על ממלכת יהודה עד לאותה עת ( על מלכות יהויקים ויהויכין ראה להלן , בפרק כב . ( האירוע המכריע השני הקשור באי השלמה עם השעבוד לבבל , הוא מרד צדקיהו , המלך האחרון ביהודה של ימי הבית הראשון . מדד זה נסתיים בגלות מקיפה , בחורבן ירושלים ומקדשה ובאובדנה המוחלט של עצמאות יהודה בשנת 586 לפה"ס ( ראה להלן , בפרק לט ? . ( בעקבות חורבן יהודה ואובדן עצמאותה מונה גדליהו בן אחיקם לנציב בבל בארץ . אז התעוררה התקווה , שאפשר יהיה לשמור על מידת מה של חיים קהילתיים בקרב היהודים שנותרו בארץ , אך תקווה זו נכזבה אחרי שנרצח גדליהו ( ראה להלן , בפרק מא , ( ושארית הפליטה , וירמיהו בתוכה , ירדה למצרים מפחד נקמת השלטונות הבבליים . * מכאן ואילך , עד שיבת ציון בשנת 538 לפה"ס לערך , חי רוב העם בגלות בבל , וחלקו בגלות מצרים . נראה שגם בארץ נותרו יהודים , אך אין אנו יודעים דבר על מספרם ואורח חייהם . [ יה"פ ] מבוא לספר ירמיה על פי סדר ספרי המקרא המקובל כיום , ספר ירמיה הוא השני בסדרת נביאים אחרונים , והוא בא אחרי ספד ישעיה . הבסיס לסדר זה הוא כרונולוגי , כמוהו כבספרי תרי עשר , שסודרו לפי לוח זמנים מקובל על בעלי המסורה . אולם לא היה זה הבסיס היחיד שלפיו סודרו ספרי הנביאים , ויש במסורת היהודית גם סידור שונה של הספרים הללו . ברייתא במסכת בבא בתרא יד , ע"ב , מונה את ספרי המקרא על . פי סדרם , ושם נמנה ספר ירמיה ראשון בסדרת הנביאים האחרונים , ואחריו באים יחזקאל , ישעיה ותרי עשר .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר