|
עמוד:13
גיזת הזהב . " בפרקים אלה משתקפת יכולת ההתבוננות החדה של דו בויז המציץ אל חיי היום יום של השחורים עובדי האדמה ומנתח בבהירות את מצבם . בפרק החמישי , " על כנפי אטלנטה" מפגיש אותנו דו בויז עם אנשי רוח ומעשה שחורים אשר עמם חלק דעות פוליטיות , חברתיות וחינוכיות , ואשר היו חלק ממה שהגדיר " העשירית המוכשרת" . ( the talented tenth ) מה שאפיין את האישים הללו , ביניהם פרנסיס גרימקה ( Francis Grimke ) וצ'רלס צ'סנאט , ( Charles Chesnutt ) היה רקע חברתי כלכלי גבוה יחסית , מגורים באזור אורבני , אך חשוב מכול , היותם בעלי השכלה גבוהה ( אם כי לא כל מי שבא מרקע כזה זוהה עם " העשירית המוכשרת . ( " החברים ב"עשירייה המובילה" לא הזדהו עם מצוקתם של ההמון השחור , אך עם זאת חשו אחריות כלפיו ושמו להם למטרה להרים את מעוטי היכולת מאשפתות העוני והבורות . כלומר , הם ביקשו להיות דוגמה אישית ועם זאת לסייע באופן מעשי לקידום ההמון השחור . המונח " העשירית המוכשרת" מוזכר למעשה רק בפרק השישי , " על הכשרתם של השחורים . " פרק זה מדגיש את חשיבות ההשכלה הגבוהה בעבור השחורים , הן ברמת ההגשמה העצמית והן כדי ליצור צמרת אליטיסטית שתמשוך את החלשים למעלה . הפרק התשיעי , " על בניו של האדון הלבן והאדם השחור , " משקף עמדות מעט רגרסיביות של דו בויז , שקונן על אובדן הדרום הלכאורה פאודלי , המאופין על ידי הג'נטלמן בעל התפיסה הפטרנליסטית , לטובת " דרום חדש" המורכב מבעלי יוזמה חסרי רסן ובהם " דרומיים" עניים ורעבתניים , " צפוניים" רודפי בצע ומהגרים ( יהודים ) ללא חוש מוסרי . באקלים כלכלי כזה , טוען דו בויז , לשחור היה עוד פחות סיכוי להשתלב מבעבר . מעניין לגלות כי במהדורת היובל לספרו , השמיט דו בויז את המונח " יהודי , " והחליפו במונח כללי יותר , " מהגר . "
|
|