|
עמוד:10
לתקופה , המערערת את ההיררכיה של התרבות הלבנה השלטת בטענה שקיים שוויון יצירתי ואיכותי בין התרבות שבעל פה , השחורה , לתרבות הכתובה , הלבנה . בנוסף , ניסה דו בויז לרמוז ששירי הנשמה השחורים השפיעו על התרבות האמריקנית בכלל , ולא רק על התרבות השחורה , וביקש מקוראיו , לבנים ושחורים כאחד , להכיר בעובדה מהותית זו ובהשלכותיה . הפרק הראשון בנשמתם של השחורים הוא הפרק המוכר והמצוטט ביותר , ובו התווה דו בויז את המונחים החשובים ורבי ההשפעה , " מסך" , ( veil ) ו"תודעה כפולה" . ( double consciousness ) בבואו לענות על השאלה " כיצד מרגיש מי שנחשב לבעיה , " ? מאפשר לנו דו בויז , לדבריו , הצצה אל מעבר ל"מסך , " אותו מחסום ערטילאי , כמעט מטפיזי , המפריד בין שחורים ללבנים . דו בויז מנסה לברר את הפרדוקס של היות אדם שחור ואמריקני בו זמנית , ומתוך כך , בוחן את המשמעות המורכבת והדינמית של המושג " מסך . " על פני השטח מדובר באותו מחסום צבע המפריד לא רק טכנית בין לבנים לשחורים , אך גם מונע מלבנים לראות את טיבם של השחורים , בשל המסך הקיים מול עיניהם , מסך של גזענות ודעות קדומות שאיננו מאפשר ללבנים לראות באמת את האחר . במקרים רבים מסך זה אף ניצב לנגד עיניהם של השחורים עצמם , שבשל הפנמתם את המבט הלבן אינם מסוגלים לראות את טבעם ועל כן הם נותרים נטולי ערך עצמי . דו בויז ניסה לחשוף את החופש שקיים מעברו האחר ( השחור ) של המסך , חופש המקנה לשחורים הבנה של המורכבות והפרדוקסליות של זהותם , והמאפשר להם לראות את הפן הפוזיטיבי במצב התודעה שלהם . דו בויז נעזר בשל כך בערפול וברב משמעיות של המונח " מסך , " ויש להניח ששאב השראה מהאזכור של המילה בתנ"ך , בקשר למשה , המסתיר פניו מבני ישראל לאחר שובו מהר סיני . כלומר , קיים יתרון מסוים לזה שנמצא מעברו האחר של ה"מסך , " יתרון
|
|