הצבר מאודיסה

עמוד:27

אנשים כמו לנין הצעיר וחבריו . הפלא הוא שאבי נשאר שם רק סמסטר אחד ומיד אחריכן עבר דרומה לרומא . מדוע נטש את ברן ? הרי החברה היתה כה מעניינת לנער כמותו . קיוויתי למצוא פשר לדבר בביקור במקום . הגענו לברן ארבעתנו - אביבה אשתי , ילדינו קרני וזאב , ואנוכי . העיר החמודה הזאת נראית כאבן אזמרגד ירוקה ונוצצת . הלכנו לאוניברסיטה הנשקפת מעל גבעה אל העיר . בלי קושי מצאנו את שמו בפנקס של תלמידי המוסד , בסמסטר של קיץ . 1898 הוא עבר לרומא . מדוע ? קרני הציעה סברה כי אולי שיטת הלימודים השוויצרית הנוקשה לא נראתה לו : הרי גם לפני כן כבר סלד ממשטר הלימודים הרוסי , ויש להניח כי לשוייצים יש בעניינים אלה עוד פחות חוש הומור מאשר לרוסים . אפשר . אפשר שדחתה אותו חברת המהפכנים הרוסים . אולם שם , בברן , קיבל את הדחיפה הראשונה לכתיבת הדראמה "נכר , " שנכתבה כעבור זמן לא רב והוצגה בתיאטרון העירוני באודיסה . בדראמה זו בולטת לראשונה שנאתו לחיי הגלות . אמרתי "שנאה , " אך אולי "בוז" היא מלה מתאימה יותר . בוז לנסיונות עקלקלים "לפתור" את הבעיה , הבעיה בהא הידיעה , בעיית היהודים , בעיית חיי הסבל חסרי התוחלת של הגולה . הבוז שלו לגולה ולכל הנסיונות לשפר אותה ולהסתדר עמה . אבל הבוז מלווה בצורה מוזרה בחיבה , הייתי אומר כמעט באהבה לאותם יהודים , המתלבטים בצורה כה אווילית וחסרת שחר . כבר אז אהב אותם , ואולי דווקא לכן בז לשאיפותיהם . ברצוני להיזהר מלעורר רושם שהוא עצמו לא התעניין בבעיות של תיקון העולם . הוא התעניין וחקר , ואף הגיע למסקנות . גישתו לבעיית המעוטים הלאומיים שבארצות השונות , שבאה לביטוי ב"תכנית הלסינגפורס , " חלומו , שבו הקדים רבים אחרים , על מה שקרוי בפינו היום "מדינת סעד , " הפורשת " מזרון חברתי" שתפקידו למנוע נזק רציני מן הנכשלים והמתמוטטים במובן הכלכלי , תכנית "חמשת הממ"ים , " מחקרו על משבר הפרולטריון - כל אלה עדות הם להתעניינותו העמוקה והמתמדת בבעיות של תיקון החברה . אולם היתה לו הרגשה עמוקה כי בטרם תהיה ליהודים זכות להטיף לתיקון העולם עליהם להשיג שוויון לעצמם כעם היושב בארצו ושווה לעמים אחרים . את הגולה שנא . בערוב יומו ניהל את פעולתו בסיסמה : "חסלו את הגולה , או שהיא תחסל אתכם . " עם זאת , הפילוסופיה הכללית שלו היתה אופטימית . הוא אהב לצטט את הרצל : "העולם הוא עולם צודק . " הוא האמין כי כוחות הטוב יתגברו על כוחות הרע . יש דעת קהל ואפשר להסביר , אפשר למצוא סעד ועזרה והבנה . אולם את הגולה יש לחסל . רק אז תיפתח לנו הדרך לעולם הגדול . אמרתי שבברן אולי מצא חומר לחיבורו זה על שאיפותיהם של יהודים שונים

סוכנות סטימצקי בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר