|
עמוד:109
הדבר כך . זו פעם ראשונה ששמעתי מפיו על התנועה הפאשיסטית ועל הנאציונאל סוציאליזם . שיחותינו בנושאים אלה נמשכו מאז ועד לפגישתנו האחרונה : שיחות על מהות המשמעת הבית"רית , על עניו הפרישה מן ההסתדרות הציונית והקמת ההסתדרות הציונית החדשה , על תפקידי כנציג בית"ר בארץ ישראל , על הפילוג בארגון הצבאי שעה שנפרדנו מאברהם תהומי . נראה לי כי בסיס להשקפתו על הדמוקרטיה הין ; בהבחנתו בין מושגי החופש והצדק . הענין הוא שאלה הם שני מושגים מנוגדים בתכלית . בחברה שבה חופש מוחלט לא ייתכן גם- צדק , כי אם החופש הוא מוחלט הרי איש הישר בעיניו יעשה , ניטל כל צוכן ומובן ממושג הצדק . ולהיפך : במדינה שבה שולט הצדק המוחלט לא ייתכן כל חופש שהרי הכרח להכתיב לכל אדם מראש מה יעשה וכיצד , כי אם ירשו לאדם לבחור מה שמוצא חן בעיניו יותר יישאר לחברו רק משהו מסוג בי , ואז נמצא הצדק נפגם . בדרך-כלל מסתירים עובדה יסודית זו . אולי זה נובע מכך שתעמלני המגמות החברתיות השונות בבואם למכור את סחורתם ומתוך שיודעים הם כי גם הצדק וגם החופש הם ערכים חיוביים , טבעי הדבר שיהססו להודות כי הסחורה המסוימת שהם מוכרים מכילה רק 40 אחוז מזה ו 60 אחוז מזה . אבל האמת היא שכל משטר חברתי שבעולם אינו אלא מירשם למיזוג מסוים של שני הגורמים המנוגדים והמשלימים הללו . הטענה , למשל , נגד המירשם הקומוניסטי היא שבהדגישו את חשיבות הצדק הוא מקריב יותר מדי אחוזים לצדק ומשאיר פחות מדי לחופש . והדמוקרטיה ! הדמוקרטיה אינה עוסקת כלל בקביעת המירשם הזה , שאותו היא מקבלת מן המוכן . הדמוקרטיה דואגת רק לכך שהמירשם יהיה אחיד לכל שכבות החברה . עם זאת , יש להדגיש כי השוויון הדמוקרטי מתבטא בשוויוךהאפשרויות של כל אדם להגיע למעמד מסוים וכלל לא לשוויון הזכויות בין נושאי משרות שונות . כל אלה אסור לקבלם כתורה מתמטית ברורה ומושלמת . בכלל , בענייני חברה אין מקום לתורות מתמטיות ולנוסחאות . אבי , שלא אהב מתימטיקה ודאי היה נמנע מלהשתמש בהן . בחברה מסוימת יכול להופיע ציבור שאותו מנצלים ועושקים , שאף כולאים אותו ושוללים ממנו כל חופש . לפי-התורה שפיתחתי למעלה נמצא שציבור זה נהנה אז מצדק מושלם . ברור כי ההיפר הוא הנכון : ציבור זה נהנה מ 0 אחוז חופש ומ 0 אחוז צדק , ואם נוסף על כך גם משמידים אותו באופן פיזי ( דבר המתאים לאופנת דורנו ) הרי אז - אם רק יורשה לי להעיר הערה בלתי מתימטית זו - גם 0 האחוזים הללו ייעלמו .
|
סוכנות סטימצקי בע"מ
|