מודיעיון- מבט עומק למודיעין

עמוד:39

תגובה אבי יערי בר יוסף מול גלבוע ומתניה תגובה והמלצה בוויכוח שפורסם בגיליון 46 של " מבט מל"מ" תמכתי בשעתו בעמדה של עמוס גלבוע ואביתר מתניה , המצדיקה את בלעדיותו , או למצער את עדיפותו של אמ"ן במתן הערכה מודיעינית לאומית . לכך גם נתתי ביטוי בכתובים . מאז , שיניתי דעתי מהטעמים העיקריים האלה : . 1 אין עוד בלעדיות לאמ"ן בהערכת מודיעין , לא בזירת המודיעין בשדה הקרב החדש ולא בזירת ההערכה האסטרטגית . שב"כ הוא גורם בכיר במלחמה בשדה הקרב של העצימות הנמוכה , ו'המוסד' - במלחמה בתחום הבלתי קונוונציונלי . בצד אמ"ן יש לשניהם משקל סגולי גבוה בעיצוב ההערכה הלאומית . גם למשרד החוץ נדרש שיהיה חלק כזה , ולא צריך להתפעל מכך שאין לו . . 2 זירות הלחימה בשטח ובמרחב השתנו במשך השנים - מהתמודדות עם מדינות היעד הסובבות את ישראל להתכנסות בשטחים הפלסטיניים ולהתפרסות במרחב עד איראן . . 3 חכמים בכל הדורות האחרונים - רמטכ"ל אחד לפחות , ראש אמ"ן אחד לפחות , מבקר מדינה אחד לפחות וועדה מיוחדת של הכנסת אחת לפחות , מלבד אחרים - התריעו שבלעדיותו של אמ"ן בגיבוש ההערכה הלאומית היא מוטת-מבט צבאי , בלתי מאוזנת ולא מוכללות בה כהלכה כל התפוקות . לא חובה לקבל את דעותיהם דווקא , אך יש חובה לדעתי לבדוק אותן בפועל , לפחות נוכח הטענה של כישלונות מהותיים במתן התרעה . אם כן , מה חולה ? לתקנת הצרה של בלעדיות אמ"ן , שאינה חדשה , קבעה כבר ועדת אגרנט בשנות ה70- שיש לקיים פלורליזם ולהעמיד יועץ למודיעין ליד רה"מ ועוד . עקב זאת שכך לזמן מה הוויכוח על בלעדיות אמ"ן . הוא פרץ שוב עם חלוף השנים , כשהפלורליזם לא פעל כהלכה ובעיות ההתרעה חזרו . אך מה שנמצא חולה לא פחות הוא תחום יכולתו של הממשל בישראל לקיים הערכת מודיעין והערכת מצב ראויות . לא רק אי-מילוי צו הפלורליזם אחראי לכך , אלא לא פחות שיטת קבלת ההחלטות בלי הכנת הממשל כראוי ; שיטה שבה המנהיג מכהן כשופט - הוא יושב בדין , שומע במקרה הטוב את כל הגורמים ותמיד הוא חכם די הצורך לברור לעצמו את הדרוש לו , להעריך הערכות ולקבל החלטות , ללא תהליך בחינה ראוי בלשכתו . לעתים , אם עולה מלפניו רעיון אסטרטגי מבריק , הוא קודם כול פועל במקום שיבדוק את הרעיון מראש בעזרת ייעוץ נאות . לכן , בדיוק כמו שדרוש לממשלה מטה מייעץ לסוגיות הביטחון הלאומי כדי להבטיח שיעור גבוה יותר של החלטות נבונות , דרוש לרה"מ ובמשרדו גם גוף מקצועי להערכת מודיעין , שיעשה את הכ 1 ילו 1 ל של כל המידע וההערכות המודיעיניות מכל הגורמים , ינתחם ויציע לרה"מ - ואם צריך לאוזנו בלבד - את תמציתם , את חילוקי הדעות , את המשמעויות שלהם . לדעתי צריך להבחין נכון - גם בר-יוסף וגם עמוס ואביתר צודקים , כל צד בטענותיו מנקודת ראייתו . בר-יוסף , כהיסטוריון , שואל מהו המקרה המכריע לאורך זמן בתחום ההתרעה המודיעינית . הוא אמנם אינו ממצה תחום זה , אך מה שהוא כן ממצה מדגים דיו את הבעיה . בעניין זה הוא בא לכלל מסקנה פסימית ובכך הוא צודק . אך גם עמוס ואביתר המסתכלים בחצי הכוס המלאה צודקים . הם עושים זאת מנקודת המוצא של אנשי אמ"ן ומגיעים לידי מסקנה הרבה יותר מעודדת באשר לביצועיו . הם מוסיפים לתורה פרקים לשיפור יכולתו של אמ"ן לגבש הערכה מודיעינית ראויה . מנקודת ראייתם הם צודקים . אמ"ן אמנם מסוגל לשפר את כושר ההערכה שלו , אך בסוגיית ההתרעה המאזן הכללי נשאר שלילי עד כה . חשוב לנסות ולשפרו בדרך חדשה המוצעת כאן . הפעלת צוות מודיעין במשרד רה"מ האם זה יפעל ? - קשה לומר אבל חשוב לנסות . בעניין הפעלת צוות מודיעין כזה אפשר להישען על מה שכבר נוסה ובשינויי גרסה מתאימים . ראשית לכול , אין שום סיבה שהצוות יעלה במספרו על המל"ל 30 - איש - מכיוון שכמוה הוא אינו צוות לעיבוד ראשוני של מודיעין אלא צוות תכלול ( אינטגרציה . ( ועוד , יש כבר ניסיון בצמרת המודיעין בעבודה במתודה דומה . לדוגמה , צמרת חטיבת המחקר לדורותיה : העבודה נעשתה ונעשית בהנחייתו של ראש החטיבה והוא גם מסכם את מסקנותיה . לצדו עובד סגן , ובמקרה שלפנינו זה יכול להיות העוזר להערכה , שמנחה את העבודה המעשית ומכין את נוסחי ההערכה לאישור . כעזר להם פועלים מדורים לנושאי ההערכה העיקריים , לפי אזור ונושא ולפרסום והפצה . העבודה המעשית עשויה להיראות כך : דבר ראשון , בכל עת שנדרש , ישיבת עדכון בהשתתפות או בלא השתתפות גורמי הקהילה שממנה יוצאות ההנחיות לעבודה . בשלב שני יתקיים דיון לניתוח , לכילול , לסיכום ההערכות ממקורות הקהילה ואלה של הצוותים , ובסיומו קביעת הערכה אחת ברורה , או ניתוח הדילמות הנובעות מאיהוודאות . שלב שלישי יעסוק בהכנת הדיווחים - היומיים , העתיים וההערכות המיוחדות . שלב רביעי - בקרה והפצה . אין בסגנון עבודה כזה מכשול בפני תרומת כל גורמי הקהילה , ואין במבנה עבודה זה כל מכשול לקיום האינטימיות הדרושה לעבודה בלשכת רה"מ . חשוב לא פחות , אין זה מפריע לרה"מ לשמוע באופן ישיר את דעת גורמי הקהילה , להפך - אם ידע טוב יותר על מה הם מדברים עמו - מה טוב . בחלוף הזמן ובהיטמע לקחי העבודה ישופרו הארגון ודרכי העבודה לפי הנדרש . יש להניח שיתעוררו קשיים . אין זה צריך להרתיע . בשום אופן , בשום מקרה וגם לא במתוקנות שבאומות ובמתוקנים שבארגוני המודיעין , לא צפוי היעדר שגיאות אלא הפחתתן . וגם זה מהותי . ועל כל אלה כבר אמר סבא ניקולו מקייאוולי בשיעורים לנסיכו במאה ה " : 16- אין דבר קשה יותר לטיפול ואף מפוקפק יותר בהצלחתו או אף מסוכן יותר לביצוע מלהעמיד את עצמך בראש הנהגתם של הסדרים חדשים . " הגיע הזמן להסתכן .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר