|
עמוד:38
השינויים בעולם המודיעין ( בר-יוסף מציין כמה מהם , ( כמו התמעטות האיומים הקונוונציונליים שהצריכו ידע צבאי וריבוי האיומים התת-קונוונציונליים והעל-קונוונציונליים המצריכים ידע שאינו צבאי בהכרח , לא הוסיפו על החסרונות דווקא , אלא יצרו צרכים חדשים ואתגרים חדשים . בעיקר בולט השינוי בגידול נפחי המידע , בגיוון שלו , בקושי הרב להבינו מצד אחד , ובקושי הרב לנפות את הידיעות הבלתי רלוונטיות מצד אחר . זהו גידול המשפיע גם על השיווק המודיעיני שנדרש להיאבק על עיניו של הקברניט נגד ש פעת המוצרים שהוא מוצף בהם , ובכללם התקשורת האלקטרונית בזמן אמת . אין להתעלם מחסרונות ובעיות אמיתיות אלו . עם זאת , דעתנו הבסיסית היא ששינויי ארגון , בוודאי מהפכניים , אינם תורמים באופן מהותי למניעת טעויות בעתיד . מקור הטעויות הוא במהות המודיעינית , העוסקת באי-ודאות על כל סוגיה , במידע שלעולם יהיה חסר , בהטיות הקוגניטיביות ובעוד כמה וכמה סיבות שלא כאן המקום למנותן . טעות זו היא מנת חלקם של דיפלומטים כאנשי צבא . אנחנו חושבים שהמערכת המודיעינית אכן זקוקה לשינויים , אבל אלו צריכים להיות הדרגתיים ופנימיים : אם לצורך התמודדות עם האתגרים החדשים ואם לצורך החלשת החסרונות המבניים . אנו מבקשים לציין כאן את כוח האדם , החוקר והכשרתו כתחום מרכזי לשיפור . זאת משום שאנו , כמו גם ארגונים רבים בעולם , טוענים שראש וראשון לכל שינוי ארגוני ולכל שיפור הוא התמקדות בכוח אדם כמנוע עיקרי . מאז ומעולם היו ותמיד יהיו חוקרים מעולים לצד אלו שטובים פחות . עם זאת , אחד האתגרים המרכזיים של כל גוף , ושל אמ"ן במיוחד , הוא להכשיר כיום כוח אדם טוב יותר מהקיים , שיתאים לאתגרי העתיד , ולבנות הכשרות יציבות לאורך זמן המכשירות מסה רחבה של חוקרים מעולים והתלויות פחות במזל ובמקרה . קודם שנפרט את אבני היסוד של ההכשרה הנדרשת לקציני מחקר המודיעין , נגדיר תחילה מיהו קצין המודיעין "האידאלי" בראייתנו : בעל ידע מקצועי רחב ברמה אקדמית בתחומי העיסוק שלו ובעשייה המודיעינית - בכלל מקצועות המודיעין ובכלל זירות המחקר ; בעל יכולות קוגניטיביות גבוהות בתחום האנליזה המודיעינית והסינתזה המערכתית ; בעל ערכי מוסר ואתיקה מקצועית גבוהים של צניעות והכרה במוגבלות הידע של היחיד ויכולותיו , ספקנות והודאה בטעויות , יושר , יושרה והניעה ( מוטיבציה ) לשירות מדינת ישראל . ומהי ההכשרה הנדרשת לבניית קצין כזה ? להלן מפורטים מרכיבי ההכשרה הנדרשים : הכשרה אקדמית רחבה עם רגל בתחום הידע ורגל בתחום האנליטי : לימוד וחינוך אקדמיים הם אבן יסוד הכרחית לכל קצין מודיעין . התחום האקדמי דורש התעמקות , יסודיות ומקצועיות , יכולת ניתוח , שינון והטלת ספק - כולן תכונות הכרחיות לכל חוקר , שרכישתן באמצעות לימוד אקדמי ארוך טווח חשובה ביותר . בתוך כך חשוב ביותר שכל חוקר ילמד תחום ידע כלשהו הרלוונטי לעשייה המודיעינית , כמו המזרח התיכון , מדעי המדינה , היסטוריה ואפילו פיזיקה ( למחקר טכנולוגי , ( לצד לימוד תחום אנליטי כלשהו המקנה כלי ניתוח וחשיבה משלימים ( כמו מתמטיקה . ( שילובם של שני תחומי ידע כאלה בונה את השלם מבחינת ההכשרה האקדמית של קצין המודיעין . הכשרה מודיעינית בסיסית רחבה ברמה אקדמית לכלל קציני המודיעין המבוססת על : הכשרה מאחדת איסוף-מחקר : האתגרים המודיעיניים - נושאים חדשים וגודש המידע לסוגיו החדשים - מחייבים יותר ויותר פעולת גומלין והאחדה בין איסוף למחקר . כפי שציינו , קשר קרוב זה בין המערכים הוא אחת מעוצמותיו של המודיעין הישראלי , אך עלינו לצעוד קדימה גם לתחום ההכשרה של קציני המודיעין : ההכשרה הבסיסית של כל איש מחקר ואיסוף צריכה להיות שווה ומשותפת . על אנשי המחקר להכיר היטב את כלל סוגי האיסוף והפקתם , ועל אנשי האיסוף להכיר את השיטות והמחשבה של המחקר ותמונת המחקר . בראייתנו , הגבול בין קצין מודיעין המפיק מידע , לבין זה החוקר אותו , הולך ומיטשטש , ויש להכשירם באותו אופן רחב . רמה אקדמית : יש ללמד את מקצועות המודיעין ברמה אקדמית , כלומר פיתוח שיטות , מערכי שיעור , הישענות על ספרות , לימוד לעומק של עקרונות קבועים ולא של תמונות משתנות וכד . ' שדרוג ההכשרות המודיעיניות לרמה אקדמית , שלא כרכישת מיומנויות כנהוג כיום כמעט באופן גורף בכלל הכשרות אמ"ן , יאפשר שיפור של ממש ביכולת לקדם את דרך המחקר לאורך זמן , לבקר אותה ולשפרה , ליצור שפה משותפת ולהעמיק את הידע . רלוונטיות : פיתוח תובנות ותפיסות מוכללות של הידע המודיעיני ותרגומו לבניית תמונה מודיעינית כוללת רלוונטית , כלומר שיש בה שימוש . שלא כמו באקדמיה , יש להדגיש את חשיבות המחקר שלא לשמו אלא לצורך ספציפי , כמו פעילות מבצעית , פעילות איסופית נוספת , או תשובה ברורה על שאלות או תהיות של מקבלי החלטות . תכנית חבצלות היא סנונית ראשונה בכיוון שעל אמ"ן לאמץ בהכשרות כוח האדם שלו ובדרישתו מהקצונה : אקדמיזציה של כלל הקצונה החוקרת בכלל המערכים , רוחב יריעה אקדמי , הכשרה עמוקה בכל מקצועות המודיעין , ובמיוחד היתוך של תחומי האיסוף והמחקר לכדי הכשרה אחת
|
|