|
עמוד:31
תחרות בנושא העפלה לזכר שלמה כהן אברבנאל ב11- בדצמבר 2006 נציין במל"מ 25 שנים לפטירתו בטקס סיום תחרות לציורים לנוער בישראל בנושא " ההעפלה והעלייה הבלתי לגאלית לארץ-ישראל" בקיץ 2006 ימלאו 25 שנה לפטירתו של שלמה כהן אברבנאל . ועדת הקרן החליטה לציין את המועד בטקס לזכרו שיתקיים במל"מ , ובו תיערך תחרות גמר לציורים לנוער בישראל ( עד גיל ( 21 בנושא "ההעפלה והעלייה הבלתי לגאלית לארץ-ישראל . " שלמה כהן אברבנאל ז"ל , המשנה לראש ' המוסד' למודיעין ולתפקידים מיוחדים , נולד בהמבורג גרמניה ב1- ביוני , 1921 בנם השלישי של זאב ומרים כהן לבית קרליבך . בקיץ 1952 נישא שלמה לדפנה ולזוג נולדו שני ילדים , יובל וורדה . שלמה נפטר ב4- ביולי , 1981 ג' בתמוז תשמ"א , והוא רק בן 60 שנה . כתיאורה של בתו ורדה , היה "איש גבה קומה , גרום קמעה , קרחת מנצנצת לראשו , עיניים ירוקות מאירות תמיד בזיק שובב , מאחורי זוג משקפיים גדולים . " שלמה השלים את לימודיו , ובד בבד עם פעילותו ב'הגנה' החל דרכו כצייר וכגרפיקאי . הוא צייר ואייר לעיתונים ( ובהם "מעריב , ( " צייר קריקטורות , תחריטי לינולאום , פלקטים ואף עטיפות לספרים . בשנת 1947 יצא ללמוד ציור בפריס , אולם חזר אחרי כמה חודשים כשתחושת שליחות לאומית ורצון עז לקחת חלק בהקמת המדינה בוערים בעצמותיו . באישיותו היוצאת מגדר הרגיל שילב עבודה ביטחונית / מודיעינית / מבצעית עם כישרון אמנותי ואהבה גדולה לציור . את אהבתו לציור רתם שלמה לעבודתו המודיעינית , ובעזרת מכחולו הצליח , ברגישות ובתבונה , בצבע ובמבע , להציג למתבונן את רוח התקופה והמקום ששהה בו . ציוריו שימשו כיסוי לשהייתו בכל שליחויותיו . בה בעת נהג לעצב כותרות למסמכים וליצור צורה לתעודות , לכרטיסי ברכה ולסמלים . בין השאר עיצב את סמל 'המוסד . ' בשנת 1948 התגייס שלמה ל"מוסד לעלייה" ומילא בו תפקיד מרכזי . בין 1948 ל1951- פעל להצלת יהודים ולהעלאתם ארצה במרסיי , באלג'יר , בטוניס , בקזבלנקה , בצפון אפריקה הצרפתית ובקהיר . במרסיי עסק בזיוף דרכונים ואשרות שבהם צוידו מעפילים בדרכם לארץ . כישרונו כצייר מחונן סייע לו בפעילות זו . במצרים , שבה שהה בכיסוי של צייר צרפתי ( אחת מתמונותיו שהוצגה בתערוכה נרכשה בידי המוזאון הלאומי המצרי , ( היה אחראי לעלייה ולהדרכת פעילי העלייה . בזכות אהבתו האמיתית לארץ ולכל המתרחש בה , נטע בקרב הצעירים תחושת שליחות ורצון עז לעלות ארצה , למרות תנאי הצנע והמחסור הקשים ששררו אז בישראל . בשנת 1951 היה מראשוני העובדים ב'מוסד' ומילא מגוון תפקידים בארץ ובחו"ל במסגרת אגפי ה"צומת " , " תבל" ו"ביצור . " הוא פיקד על אגף התיאום המבצעי ושימש סגן ראש 'המוסד . ' בין מאי לנובמבר 1976 שימש ממלא מקום ראש 'המוסד . ' שלמה היה איש מקצוע בה"א הידיעה - מלא חדשנות , רעיונות וכישרון בולט לפתרון בעיות , אדם רגיש ובעל תושייה . בעקשנות ובדבקות בלי פשרות רצה שלמה להטביע את חותמו בדמותו של עובד 'המוסד . ' בכל דרכו הארוכה ב'מוסד' הוכיח את רגישותו לסבלם של עובדים , סוכנים וסייענים שנפגעו או נאסרו , והיה מיוזמי הפעולות להצלתם , לשיקומם ולדאגה למשפחותיהם . בתוך העשייה המורכבת והתובענית , תמיד ידע שלמה למצוא זמן לציור , למוסיקה , לספר . הדחף לדעת את החיים , לקלוט את המוסיקה , לספוג את היופי , לשמוע ולהבין את האדם - לא נפקד ממנו כל חייו . הוא למד ב"בית הספר של החיים" והיה לאדם רב-גוני בעל מטען תרבותי ואמנותי עצום ואוצר בלום של ידע כללי . שלמה היה אוהב אדם , בעל אישיות קורנת וחכמת חיים . בכל אדם הוא נהג כביצור נכבד ונהדר . שלמה מעולם לא זנח את זיקתו לאמונה היהודית , ורחש כלפיה יחס עמוק של דעה ושאלה - של תמיכה והתלבטות . בעמקי נפשו אולי היה בו משהו מן המיסטיקן - מאופק מאוד וסמוי מאוד , היודע שיש בעולמנו ממדים שהם מעבר ליחסים שבין אדם לחברו ובין אדם למקום . הוא אהב את התנ"ך ומדי פעם קרא פרק לפני השינה . בתפקידו האחרון ב'מוסד , ' במחלקת היסטוריה , הסתייע שלמה רבות בתנ"ך ובעזרת הקונקורדנציה שאב אמרות , ססמאות וקטעים מדברי הנביאים , וקשר אותם למבצעים , לפרשות , לכינויים ולאירועים חריגים של 'המוסד . ' בשנת , 1970 בעת שהייתו בשליחות בפריס , לקה בלבו . היקף המכתבים שנשלחו אליו עם החלמתו ממחישים את גודל החיבה והכבוד שרחשו לו עמיתיו וחבריו . מבין השורות ניתן לחוש את אנחות הרווחה ותחושות ההקלה של הכותבים כשהחלים . בתפקידו האחרון ב'מוסד' שימש ראש מחלקת היסטוריה ועשה להנחלת המורשת . הוא לא הסתפק בעשייה , שהייתה לחם חוקו במשך שנים , וראה חובה גם להשקיף אל העבר ולגלותו מחדש . מסגרת זו סימלה בשבילו סגירת מעגל - סיום תקופת שירות שכה אהב . היו שתהו כיצד יתמודד פעלתן כשלמה עם תפקיד שנועד לשמר את ההיסטוריה במקום לעשותה . אך נראה היה שכתיבת ההיסטוריה הייתה בשבילו הרפתקה שמילאה את כל ישותו באתגר והוא שמח על כך . בעבודה זו השתלבו בהרמוניה סקרנותו האינטלקטואלית לחקר האמת , יכולת הניתוח של איש ההגות , הקפדנות והיסודיות של ה"יקה , " עם חוש האסתטיקה של האמן . עיקר שאיפתו של שלמה במחלקת ההיסטוריה הייתה להפיק לקחים מכל מבצע ומכל פרשה על מנת ללמד את ה"עשה ואל תעשה" בקורסים השונים ב'מוסד' ובקהילה . מורשתו המודיעינית של שלמה מקופלת בספרי תולדות 'המוסד . ' מורשתו האמנותית מתחדשת מדי שנה בזכות הקרן להנצחתו שהקימה משפחתו במסגרת המרכז למורשת המודיעין ( המל"מ . ( הקרן מקיימת בכל שנה תחרות ציור לבני נוער ובסיומה נערכת במל"מ למשתתפים סדנת ציור . הוא למד ב"בית הספר של החיים" והיה לאדם רב-גוני בעל מטען תרבותי ואמנותי עצום ואוצר בלום של ידע כללי
|
|