המעבר של הזיכרון האישי והמשפחתי לאווירה לאומית

עמוד:12

המעבר   של   הזיכרון   האישי          והמשפחתי   לאווירה   לאומית        "משמעות   יום   הזיכרון   לחללי   מערכות   ישראל   בחברה   משתנה"         ברב-שיח   שהתקיים   במל מ לימור   קליפה יום   העיון   העלה   אל   פני   השטח   בעיות   המטרידות   את   החברה   הישראלית   בנושא   הזיכרון וההנצחה :   חינוך   לקבלת   המוות   כחלק   מהחיים ,   התרחקות   הנוער   מטקסים   וחיפוש   אחר טקסים   אלטרנטיביים ,   הצורך   בדיון   בנושא   השכול   גם   במערכת   החינוך ,   תפיסת   הנוער כיום   את   השירות   בצה"ל   ועוד סמ"ר   אמיר   קרא ,   חייל   ביחידת   התצפיות   של   חיל המודיעין ,   נפל   בפעילות   מבצעית   בלבנון .   אמו   הלן ראתה   בביקור   בארצות-הברית   משפחות   שכולות מתייחדות   לבדן   מול   הקבר   בעוד   שאר   המשפחות מבלות   את   יומן   החופשי   בקניות   והפנינג   וחששה שבעתיד   הדבר   עלול   לקרות   גם   בישראל .   כשנכחה בארץ   בטקס   בתיכון   של   בנה ,   חשה   כי   התכנים בטקס   מבולבלים   מאוד .   לתחושתה   זו   הייתה   מעין " אזכרה   פרטית . "   באותו   היום   שאלה   את   עצמה , האם   יום   הזיכרון   הוא   יום   למשפחות   השכולות   או לעם   כולו .   זה   היה   הרקע   ליום   העיון   שהתקיים במל"מ . הנקודות   העיקריות   שעלו   בדיון :   האם   הטקסים נערכים   בגישה   חינוכית ?  האם   יש   לטקסים   אופי לאומי ?  האם   הטקסים   הם   למען   הנופלים ?  למען המשפחות ?  איזה   צורך   הם   ממלאים ? מושב   ראשון יום   הזיכרון   בראייה   ממלכתית משתתפים :   יו"ר   המושב   -   תא"ל  ( מיל ( '   אביגדור   קהלני ; אריה   מועלם   -   מנהל   אגף   משפחות   והנצחה   במשרד   הביטחון ; אמל   נסר   אל-דין   -   יו"ר   "יד   לבנים   הדרוזים ; "   סעדי   זיאד   - יו"ר   "יד   לבנים   הבדווים ; "   אל"מ   דפנה   הררי   -   ראש   מחלקת נפגעים   בצה"ל ;  ד"ר   משה   רובוביץ   -   נציג   משרד   החינוך ; אלי   בן   שם   -   יו"ר   ארגון   "יד   לבנים . " יו"ר   המושב   אביגדור   קהלני ,   בן   למשפחה   שכולה   " ) מי   שאינו בן   למשפחה   שכולה   אינו   יכול   להבין   את   המשמעות   של השכול , ( "   ציין   את   הוויכוח   הקיים   בנושא   השכול :   למי   נועד יום   הזיכרון ?  מה   משמעותו ?  האם   משפחה   שכולה   צריכה יום   זיכרון ?  האם   חוקקנו   את   כל   החוקים   בנושא   ההנצחה ? את   מי   קוברים ,   איך   קוברים ?  האם   ניתן   לשנות   את   הכתוביות על   הקבר ,   או   לא ?  ואולי   החשוב   ביותר :   מהן   הדרכים   שבהן המדינה ,   החברה ,   מסוגלת ,   רוצה ,   יכולה   להקל   על   משפחה שכולה ? אריה   מועלם   העלה   את   נושא   חוק   בתי   קברות   צבאיים   וחוק יום   הזיכרון ,   שעל-פיהם   מתנהלות   פעולות   המדינה   בתחום ההנצחה "   . מדי   פעם   עולות   סוגיות   כאלה   או   אחרות   שהחוק לא   נגע   בהן ,   או   שאין   להן   כללים   כתובים   או   ברורים . במסגרת   החוק   הוקמה   ליד   שר   הביטחון   המועצה   הציבורית להנצחת   החייל ,   שתפקידה   לדון   בשאלות   היום-יומיות שקשורות   לזיכרון   ולהנצחה   ולייעץ   לשר .   אני   לא   זוכר המלצה   אחת   שלה ,   מאז   קום   המדינה ,   שלא   התקבלה   על ידי   שרי   הביטחון   לדורותיהם .   לצערי ,   הכניסה   למוסד   הזה מותרת   רק   למי   שחוו   שכול .   אני   חושב   שרק   הם   יכולים להיות   הגורם   שייתן   את   העצות   הנכונות ,   כדי   לקבל   את ההחלטות   הנכונות   בנושא   הזיכרון ,   בנושא   השכול . " אמל   נסר   אל-דין   סיפר   על   340   חללים   בני   העדה   הדרוזית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר