מסרים מרכזיים

עמוד:32

מסרים   מרכזיים ניר   צורף בתקשורת   הערבית   עוסקים   בסוגיית   הטרור   האסלאמי , נחשלות   האסלאם ,   החברה   והמשטרים   ודרכים   לתיקון   המצב . 1   מאז   11   בספטמבר   2001   מתנהל   ברחוב   הערבי-אסלאמי דיון   נוקב   כדי   להבין   את   תופעת   הטרור   האסלאמי   העולמי , את   הסיבות   והאשמים ,   להעריך   את   הנזקים   והדרכים להתמודדות   עם   התופעה . הטרור   האסלאמי   נתון   במוקד   השיח   הציבורי   הערבי-אסלאמי ומעסיק   את   המנהיגות   הערבית ,   ממשלות ,   חכמי   הדת , הרחוב   הערבי-מוסלמי ,   אנשי   רוח   ואקדמיה ,   כלי   התקשורת ועיתונאים . שיח   זה   זוכה   לחשיפה   תקשורתית   ערבית   רחבה   ומוצא ביטוי   במאמרי   עמדה   ופרשנות   רבים   בעיתונות   הערבית , פרי   עטם   של   פובליציסטים ,   אנשי   רוח   ואקדמיה ,   פוליטיקאים וכן   באמצעות   מכתבים   למערכות   העיתונים . . 2   השיח   הציבורי   הזה   מזכיר   במידת   מה   את   השיח   התאולוגי , המדיני   והתרבותי   שהתפתח   בין   אנשי   רוח ,   אינטלקטואלים ואנשי   דת   במפגש   הראשון   בין   המזרח   למערב   עם   פלישת נפולאון   למצרים   בראשית   המאה   ה19-   ואשר   נמשך   עד לשנות   ה30-   של   המאה   ה . 20- השיח   הנוכחי   בדומה   לקודמו   מתמקד   בארבע   סוגיות מרכזיות : -   שאלת   עמדתו   של   האסלאם   כלפי   המערב . -   נחשלותו   וניוונו   של   המזרח   הערבי-מוסלמי   לעומת   הקדמה    והנאורות   של   המערב . -   מערכת   היחסים   בין   דת   האסלאם   למדינה . -   הצורך   ברפורמה   מקיפה   בכל   התחומים   ובעיקר   בדת    ובחינוך   הדתי . שני   המפגשים   מתאפיינים   בקריאה   לרפורמה   בדת ,   בחינוך ובפרשנות   הקוראן   והבנתו ,   שחרור   הדת   מקיפאון   ומתכנים ורעיונות   קיצוניים ,   ניהול   מלחמה   בנחשלות   וברודנות   של המשטרים ,   החלת   רפורמה   תוך   שימור   עקרונות   דת   בסיסיים ושילוב   בין   רציונליזם   לדת   והתאמתה   לרוח   התקופה . מאפייני   השיח א .   מודים   בקיומו   של   טרור   אסלאמי   נוסף   על   ההכרה בנחשלות   ובקיפאון   המאפיינים   את   העולם   הערבי-אסלאמי לעומת   המערב   המשגשג . ב .   מצביעים   על   האשמים   ועל   הסיבות   המרכזיות   לצמיחת תופעת   הטרור   האסלאמי ,   לנחשלות   ולקיפאון   המאפיינים את   המשטרים   והחברה   בעולם   הערבי-אסלאמי . השיח   קובע   שהאידאולוגיה   הדתית   הקיצונית   והשמרנית , החינוך   הדתי   ובעיקר   החינוך   האסלאמי   לשנאת   האחר ( הזרים )  וכן   חכמי   הדת   הם   הגורם   המרכזי   לצמיחת   תופעת הטרור   האסלאמי   העולמי   ולנחשלות . ג .   מדברים   על   הנזקים   שגרם   הטרור   ועדיין   גורם   לערבים ולמוסלמים ,   כאשר   הנזק   החמור   והקשה   ביותר   נגרם   לתדמית האסלאם   והמוסלמים ,   שנהפכו   לגורם   המזוהה   עם   טרור . מדגישים   צורך   בניהול   מסע   הסברה   לטיהור   דמותו   השלילית של   האסלאם   מאלימות   ומטרור ,   שדבקה   בו   בקרב   דעת הקהל   המערבית . ד .   השיח   מציע   סדרת   דרכים   למלחמה   הן   בנגע   הטרור   והן בנחשלות   הערבית   והאסלאמית   ומתמקד   בעיקר   בצורך הדחוף   בהחלת   רפורמות   בכל   התחומים ,   בייחוד   רפורמה וחידושים   במסר   הדתי ,   בחינוך   הדתי   וכן   רפורמה   בתחום הפוליטי-מדיני ,   שעיקרה   אימוץ   ויישום   של   עקרונות הדמוקרטיה   ושינוי   דפוסי   השלטון . ה .   גישות   מסורתיות   שליליות   ועוינות   בצד   נימות   חדשות וחיוביות   כלפי   היהודים   וישראל . כלי   התקשורת ( תחנות   רדיו   וטלוויזיה ,   עיתונות ,   אתרי   אינטרנט , קלטות   וידאו   ומשחקי   מחשב ) אנשי   רוח   ואקדמיה   מציינים   שאחת   הסיבות   העיקריות להימשכות   גל   הטרור   הנוכחי   אינה   אלא   הלגיטימציה שמעניקים   לו   אמצעי   התקשורת   הערביים   והאסלאמיים , אשר   מציגים   את   הטרוריסטים   מבצעי   הפיגועים   כגיבורים . לפיכך   דור   שלם   של   צעירים   רואים   בבן-לאדן   ושותפיו גיבורים   של   העולם   האסלאמי . לטענתם ,   דמותו   השלילית   של   האסלאם   הולכת   ומתחזקת בעיקר   על   רקע   התמונות   הקשות   ברשתות   הטלוויזיה המראות   הוצאות   להורג ,   כריתת   ראשים   וגופות   ערופות ראש ,   שבוצעו   בשם   האסלאם   בידי   גורמי   טרור   אסלאמיים קיצונים .   אלה   מופיעים   במסכי   הטלוויזיה   מחייכים   ומשבחים את   מעשי   הטבח   וקוראים   קריאות   שמחה   "אללה   אכבר , " " אללה   אכבר . " הטרור   -   סכנה   ואיום על   העולם   הערבי-אסלאמי השיח   מצביע   על   הכרה   הולכת   וגוברת   בקרב   הציבור   הערבי והאסלאמי   שהטרור   הוא   סכנה   ואיום   על   העולם   האסלאמי , שכן   הוא   פוגע   לא   רק   באויבים ,   אלא   גם   בערבים ,   באסלאם ובמוסלמים   ללא   הבחנה . נוסף   על   כך ,   ארגוני   הטרור   האסלאמי   חותרים   תחת   אושיות המשטרים   הערביים   מתוך   מטרה   לחסלם   ולהקים   משטרים דתיים   אסלאמיים . ' אסלאמופוביה ( )  ' השיח   הציבורי   מציין   שעקב   הפיגוע   בבנייני   התאומים התפתחה   במערב   תופעת   הפחד   מפני   האסלאם ' ) אסלאמופוביה . ( '   מדובר   בפחד   מפני   השתלטות   אפשרית של   האסלאם   הקיצוני   על   המשטרים   במדינות   הערביות והאסלאמיות   והקמת   משטרים   אסלאמיים   פנאטיים   ברוח החליפות   האסלאמית ,   דבר   שעלול   לחזק   את   מגמת   הטרור האסלאמי   העולמי   ולפגוע   ביציבות   ובביטחון   ברחבי   העולם . התנכלות   ופגיעה   במוסלמים ברחבי   העולם הטרור   האסלאמי   העולמי   גרם   להתגברות   השנאה   המערבית לאסלאם   ולערבים   והפך   אותם   מטרה   לחשדנות ,   להתנכלות ולפגיעה   פיזית   בכל   רחבי   העולם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר