|
עמוד:10
דוגמה נוספת היא בתחום אנשי המילואים . רוב הצבא השווייצי הוא צבא מילואים ומקצועי . לאחד התרגילים הגיע ראש אכ"א גדעון שפר והתפתח שם דו-שיח שהראה עד כמה הפער גדול . שפר שאל את אחד המפקדים השווייציים ' : אם אתה צריך 60 טנקיסטים לתרגיל מילואים , כמה אתה מזמין ; ' ? השווייצי הסתכל בו בתימהון וענה : ' מה זאת אומרת , אם אני צריך 60 אני מזמין . ' 60 שפר שאל אותו ' : מה , כל ה60- באים ; ' ? השווייצי ענה לו ' : אני שולח להם צו מילואים שנתיים מראש והם באים . ' ושפר שוב שאל ' : ואם לא , ' ? השיב השווייצי ' : אם לא , אז הוא משלם חמישה אחוזים יותר מס הכנסה . ' שפר בדק זאת עם אחד החיילים , כשתפס מילואימניק ושאל אותו 'מתי יש לך מילואים ; ' ? הבחור הוציא את הפנקס עם ההזמנה ואמר לו 'עוד כמעט שנתיים . "' איך עבר עליך תהליך השחרור והיציאה לאזרחות , לאחר שנים כה רבות בצבא ? " השתחררתי ב99- והחלטתי שלא לעסוק בענייניים צבאיים כמקצוע . זו הייתה החלטה ברורה שאינני מוכר נשק ולא משהו מהסוג הזה . התחלתי לחפש עבודה בהיי-טק . לאחר תקופה מסוימת פגשתי חבר טוב , עוזי רון , סא"ל במיל' בחמ"ן , שהחברות בינינו התפתחה מהתקופה שהיה ביחידת התצפיות בפיקוד הצפון . הוא ייצג בארץ חברה של כימיקלים והגיע לגרמניה למפעל של דבק מגע , ושם אמרו לו שיש חברת רכבות שמנסה לזכות במכרז הרכבות בישראל . הוא קבע אתם פגישה ונהפך לנציגם בישראל והציע לי לנסות לזכות יחד במכרז לרכבות דו-קומתיות בארץ . זה מצא חן בעיניי מאוד כי זה היה משהו ממשי , כמו ברזלים ופסי רכבת . לא היה לי מושג על משבר ההיי-טק שיגיע כעבור שנה , אבל לכולם אמרתי שעשיתי הערכת קמ"ן על הנושא ולכן ידעתי להימנע ... בשלב מסוים רכש קונצרן הרכבות העולמי בומברדייה את החברה הגרמנית . תהליכי הרכישה של בומברדייה יצרו לסוכנות מצב קשה בארץ - היו לה שלושה סוכנים , שכל אחד מהם היה ממונה על מוצר שונה . אחרי שלוש שנים , ב , 2002- ביקר נשיא בומברדייה בארץ והציע לי לרכז את כל פעילות החברה בארץ ולבטל את הסוכנות על ידי הקמת חברה בת לבומברדייה בארץ . השבתי כי מבחינה חברית איני יכול לעשות את זה לעוזי , שאחרי הכול הכניס אותי לעסק . אמרתי שרק אם עוזי יסכים אני מוכן . הוא התפלא מאוד ואמר שהם פשוט ייקחו מישהו אחר . אמרתי לו שהחברות הזאת חשובה לי יותר מהתפקיד . אחרי כמה חודשים פגשתי אותו באיזו תערוכה בחו"ל והוא אמר לי שהוא התרשם מאוד מהנאמנות החברית ולאור זאת החליט לנהל מו"מ עם עוזי על מנת שייתן את ברכת הדרך . כך נעשה , והיום אני מנכ"ל החברה בארץ . יש לנו 300 קרונות מתוצרת החברה בשימוש רכבת ישראל , אנחנו משתתפים במכרז על הרכבת הקלה בתל אביב , ומשנת 2005 נכנסנו גם לתחום האווירי , שבו אנחנו מנסים לעניין את אל-על , ארקיע וישראייר במטוסים שלנו . בארקיע כבר יש היום מטוסים שנרכשו מבומברדייה . " מה אתה מביא אתך לעבודה , מהניסיון הצבאי ? " שני פרמטרים חשובים מאוד . כאיש צבא ומפקד יחידה אתה לומד להפעיל מטה . הרבה מאוד מנהלים שמנהלים את המשק אצלנו אינם יודעים לעשות עבודה מסודרת של מטה , ואז אין תיאום בין החטיבות העסקיות או שהדברים לא זזים . זה ניסיון אדיר שהצבא נותן למפקדיו . דבר נוסף הוא הקשרים והיכולת להתנהל במרחב הבין-לאומי . הייצוג של ישראל בשווייץ כנספח והמפגש עם אנשי מודיעין מכל העולם , מעניקים יתרון גדול מאוד בפרספקטיבה בין-לאומית . אני נפגש עם מנהלים שאינם מקיימים את המגע הנכון עם מנטליות זרה . חשוב לציין גם שההיכרות האישית והקשרים שנוצרים בצבא ממשיכים הלאה לאזרחות , דבר שיכול לסייע מאוד . קרה לי פעם שאחד המנהלים בחברה אמר שאילו היה יכול להשיג פגישה עם שר התחבורה , הוא היה יכול להזיז דברים . הרמתי טלפון לרל"ש של השר , שהיה איש צבא בעברו , ושאלתי אם אפשר להיפגש אתו . בתוך שעתיים נפגשנו . האיש היה המום . בכל מדינה אחרת צריך קשרים ונדרש זמן רב כדי להיפגש עם פקיד בכיר . " מהם הקשיים העיקריים העומדים לפני אנשי צבא משוחררים ? " לצערי , לקצינים משוחררים רבים קשה למצוא עבודה . לפעמים אני שואל אחד מהם מדוע לא לקח עבודה מסוימת , והתשובה היא 'לא נתנו לי פקידה , או נהג , או תנאים מהסוג הזה . ' אני חושב שאיש קבע שמשתחרר מצה"ל צריך להבין שכל התרבות הניהולית בעולם העסקי היום אינה מתעסקת בפקידות שמכינות קפה וכדומה . קרה לי כמה פעמים שנשיא החברה מתכתב אתי בדוא"ל , או מתקשר אליי באופן ישיר בלי תיווך המזכירה שלו . חשוב להתפכח מהר מאוד . נקודת תורפה נוספת היא חוסר ידע מוחלט בניהול כספי . רואים חבר'ה צעירים שלמדו את הנושא הפיננסי ורכשו ניסיון בתחום , מסובבים על האצבע תתי-אלופים ואלופים שאין להם מושג איך מתנהל העולם הכספי . חייבים להבין שלא מדובר בתקציב לתחמושת , או בתרגיל אוגדתי . חייבים להשקיע הרבה בלימוד , אחרת אי אפשר לשרוד . בעולם העסקי הבנה פיננסית משולה ליכולת לקרוא ולכתוב . " 300 קרונות מתוצרת החברה בשימוש רכבת ישראל
|
|