|
עמוד:5
יחידה אחת בפני האחרות , וגם ואין כוונה לפתוח אותן זו לזו . אני אימצתי את הסיסמה ששמעתי מפי משה עזוז : מורשת • נתונים היסטוריים • ערכים • עדיפויות • לקחים עדיפויות דידקטיות ועזרי הנחלה . אני רואה במורשת בראש ובראשונה כלי חינוכי בידי מפקד היחידה . הנחלת המורשת פירושה יצירת החומרים , עריכתם , הצגתם והוראתם . בהתחלה נדרשנו לעסוק בכך בערב הקמת צה"ל . לכן , בחלק מהפעילויות התחלנו בחשיפת דברים מראשית שנות המדינה . זה קשה , כי לא כל האנשים זמינים . אנו עושים מאמץ רב . הכנו רשימת בעלי תפקידים עד לשנת , 1975 והיום אנו קרובים לסיום הראיונות עם כמעט כל האישים , אך זה מכסה עד 30 שנים אחורה . ערכים הוא מונח נזיל מאוד . לרוב מדברים עליהם רק בכותרת , ללא ניתוח המשמעות של הנחלת הערך . אנו עוסקים בהמצאה מחדש של הנושא : ניסוח הערכים הגלומים בכל סיפור שעומד על הפרק - איך מאתרים אותם ואיך מנחילים אותם . זה מורכב וקשור גם ברקע של האנשים המשרתים כיום . לבניית פרקי מורשת נדרשים עזרים דידקטיים . כיום קיים מגוון גדול - סרטי וידאו ומצגות , פוסטרים למיניהם , לקטי מורשת ועוד . דוגמה להטמעת ערך בעזרים דידקטיים היא סרט שעשינו " ההר שלא נכבש , " על עמידת מוצב "ארבל" של 8200 ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים . הסרט משרת אותנו עד היום . אנו מראים תפקוד של חיילים פשוטים וקצינים זוטרים באירועי מלחמה , כאשר המוצב מנותק ויש לקבל החלטות מבצעיות , מעשיות ואנושיות . מעבר לעיסוק במלחמה עצמה , קשרנו את הסרט סביב נושא שקראנו לו "הגיבורים שלנו , " כי יחידה 8200 אינה מאופיינת לרוב בצל"שים , אך עצם תפקוד האנשים בסיטואציה ראוי להערכה כמסר חינוכי , המדגיש את צורך המשרת להזדהות עם תפקידו ולהירתם אליו . בסרט יש גם עדות של מש"קית ת"ש ב - 8200- על עבודתה במלחמת יום הכיפורים וסיפור טיפולה במשפחות הנעדרים - שגם הוא נהפך לפרק מורשת . תגובות החיילים על הסרט מדהימות . המסר הפשוט בסרט הוא 'מלאו את תפקידכם כמו שצריך ואז תהיו בעיני כל הסובבים אתכם גיבורים של ממש . ' אפרים לפיד : אתה מטפל רק בסיפורי הצלחות , או גם בתקלות והפעלות שגויות ? אמנון בירן : לדעתי , כמעט בכל פרק מורשת עולה שאלה של תקלה . בשני פרקי מורשת שעשינו רק לאחרונה , אנו מעלים את התקלה ועוסקים בסוגיה ובלקחיה . אפילו בסרט " ההר שלא נכבש" יש אמירה קשה , שאינה נכונה במהותה , ואנו מאוד מדגישים אותה כלקח . אין רתיעה מלעסוק בחומר בלתי מושלם . משה עזוז : בפברואר 1988 החלנו ביחידה 8200 בטיפול במורשת היחידה . המונח מורשת לא היה ברור . נאמר שמורשת איננה היסטוריה . הלכתי לחפש בספרות האקדמית . מצאתי שהמורשת מוגדרת ככלי ניהולי שבא לשמר ערכים ולקחים שהיו בעבר לדורות הבאים . כך יצרתי את המשוואה של מרכיבי המורשת . אנו מנסים ביחידה למצוא אירועים שבהם מסתתרים ערכים סמויים , שגם אם נספרם כסמויים , המסר יהיה חזק מאוד . אנו מקיימים פעולות בהרצאות פרונטאליות של ותיקים סביב אירוע או מבצע מסוים , וכן מפרסמים לקטי מורשת ועבודות חקר תולדות היחידה שעשו צוותים במגוון קורסים . חומר מורשת רב מועלה לאתר אינטראנט יחידתי . בדרך זו נטמעים ערכים סמויים . שלמה ב : ' כאמור , מחלקת היסטוריה ב'מוסד' עוסקת במחקר תיעודי בלי לנקוט עמדה , אך יש לכך השלכות מבחינת המורשת . הסרטים שאנו עושים מוצגים בקורסים השונים . הספרים עומדים לרשות העובדים . נוסף על כך , אנו מקיימים הרצאות של ותיקים . בתקופה זו אנו עומדים לפני פרויקט תיעוד ראשוני של אנשים מבוגרים שיש להם מה לספר , וכמו כן אנו בתהליך הקמת אתר אינטראנט פנימי . יש דיונים על הקמת מוזאון של 'המוסד . ' לגוף כזה תהיה חשיבות עצומה בתחום הנחלת המורשת בארגון . מידור , סיווג ושיתוף מנחה : האם המסמכים פתוחים לכולם ? יוכי וינטרויב : ב'מוסד' פועלים "נאמני היסטוריה" בכל אגף . הם פועלים בהנחיית מחלקת היסטוריה באיסוף חומר . המחקרים ההיסטוריים פתוחים לכולם , יש הממודרים לפי פז"מ ויש גם הגבלות אחרות . יש מחקרים שבהם רק פרק
|
|