המודיעין עשה היסטוריה!?

עמוד:5

יחידה   אחת   בפני   האחרות ,   וגם   ואין   כוונה   לפתוח   אותן זו   לזו . אני   אימצתי   את   הסיסמה   ששמעתי   מפי   משה   עזוז :   מורשת •  נתונים   היסטוריים  •  ערכים •  עדיפויות  •  לקחים עדיפויות   דידקטיות   ועזרי   הנחלה .   אני   רואה   במורשת   בראש ובראשונה   כלי   חינוכי   בידי   מפקד   היחידה .   הנחלת   המורשת פירושה   יצירת   החומרים ,   עריכתם ,   הצגתם   והוראתם . בהתחלה   נדרשנו   לעסוק   בכך   בערב   הקמת   צה"ל .   לכן ,   בחלק מהפעילויות   התחלנו   בחשיפת   דברים   מראשית   שנות   המדינה . זה   קשה ,   כי   לא   כל   האנשים   זמינים .   אנו   עושים   מאמץ   רב . הכנו   רשימת   בעלי   תפקידים   עד   לשנת   , 1975   והיום   אנו קרובים   לסיום   הראיונות   עם   כמעט   כל   האישים ,   אך   זה מכסה   עד   30   שנים   אחורה . ערכים   הוא   מונח   נזיל   מאוד .   לרוב   מדברים   עליהם   רק בכותרת ,   ללא   ניתוח המשמעות   של   הנחלת הערך .   אנו   עוסקים   בהמצאה מחדש   של   הנושא :   ניסוח הערכים   הגלומים   בכל   סיפור שעומד   על   הפרק   -   איך מאתרים   אותם   ואיך מנחילים   אותם .   זה   מורכב וקשור   גם   ברקע   של האנשים   המשרתים   כיום . לבניית   פרקי   מורשת   נדרשים עזרים   דידקטיים .   כיום   קיים מגוון   גדול   -   סרטי   וידאו ומצגות ,   פוסטרים   למיניהם , לקטי   מורשת   ועוד . דוגמה   להטמעת   ערך   בעזרים דידקטיים   היא   סרט   שעשינו " ההר   שלא   נכבש , "   על עמידת   מוצב   "ארבל"   של 8200   ברמת   הגולן   במלחמת יום   הכיפורים .   הסרט   משרת אותנו   עד   היום .   אנו   מראים תפקוד   של   חיילים   פשוטים וקצינים   זוטרים   באירועי מלחמה ,   כאשר   המוצב מנותק   ויש   לקבל   החלטות מבצעיות ,   מעשיות ואנושיות .   מעבר   לעיסוק   במלחמה   עצמה ,   קשרנו   את   הסרט סביב   נושא   שקראנו   לו   "הגיבורים   שלנו , "   כי   יחידה   8200 אינה   מאופיינת   לרוב   בצל"שים ,   אך   עצם   תפקוד   האנשים בסיטואציה   ראוי   להערכה   כמסר   חינוכי ,   המדגיש   את   צורך המשרת   להזדהות   עם   תפקידו   ולהירתם   אליו .   בסרט   יש   גם עדות   של   מש"קית   ת"ש   ב -   8200-   על   עבודתה   במלחמת יום   הכיפורים   וסיפור   טיפולה   במשפחות   הנעדרים   -   שגם הוא   נהפך   לפרק   מורשת .   תגובות   החיילים   על   הסרט מדהימות .   המסר   הפשוט   בסרט   הוא   'מלאו   את   תפקידכם כמו   שצריך   ואז   תהיו   בעיני   כל   הסובבים   אתכם   גיבורים של   ממש . ' אפרים   לפיד :   אתה   מטפל   רק   בסיפורי   הצלחות , או   גם   בתקלות   והפעלות   שגויות ? אמנון   בירן :   לדעתי ,   כמעט   בכל   פרק   מורשת   עולה   שאלה של   תקלה .   בשני   פרקי   מורשת   שעשינו   רק   לאחרונה ,   אנו מעלים   את   התקלה   ועוסקים   בסוגיה   ובלקחיה .   אפילו   בסרט " ההר   שלא   נכבש"   יש   אמירה   קשה ,   שאינה   נכונה   במהותה , ואנו   מאוד   מדגישים   אותה   כלקח .   אין   רתיעה   מלעסוק בחומר   בלתי   מושלם . משה   עזוז :   בפברואר   1988   החלנו   ביחידה   8200   בטיפול במורשת   היחידה .   המונח   מורשת   לא   היה   ברור .   נאמר שמורשת   איננה   היסטוריה .   הלכתי   לחפש   בספרות   האקדמית . מצאתי   שהמורשת   מוגדרת   ככלי   ניהולי   שבא   לשמר   ערכים ולקחים   שהיו   בעבר   לדורות   הבאים .   כך   יצרתי   את   המשוואה של   מרכיבי   המורשת . אנו   מנסים   ביחידה   למצוא   אירועים   שבהם   מסתתרים   ערכים סמויים ,   שגם   אם   נספרם   כסמויים ,   המסר   יהיה   חזק   מאוד . אנו   מקיימים   פעולות   בהרצאות   פרונטאליות   של   ותיקים סביב   אירוע   או   מבצע   מסוים ,   וכן   מפרסמים   לקטי   מורשת ועבודות   חקר   תולדות   היחידה   שעשו   צוותים   במגוון   קורסים . חומר   מורשת   רב   מועלה   לאתר   אינטראנט   יחידתי .   בדרך זו   נטמעים   ערכים   סמויים . שלמה   ב : '   כאמור ,   מחלקת   היסטוריה   ב'מוסד'   עוסקת במחקר   תיעודי   בלי   לנקוט   עמדה ,   אך   יש   לכך   השלכות מבחינת   המורשת .   הסרטים   שאנו   עושים   מוצגים   בקורסים השונים .   הספרים   עומדים   לרשות   העובדים . נוסף   על   כך ,   אנו   מקיימים   הרצאות   של   ותיקים .   בתקופה זו   אנו   עומדים   לפני   פרויקט   תיעוד   ראשוני   של   אנשים מבוגרים   שיש   להם   מה   לספר ,   וכמו   כן   אנו   בתהליך   הקמת אתר   אינטראנט   פנימי . יש   דיונים   על   הקמת   מוזאון   של   'המוסד . '   לגוף   כזה   תהיה חשיבות   עצומה   בתחום   הנחלת   המורשת   בארגון . מידור ,   סיווג   ושיתוף מנחה :   האם   המסמכים   פתוחים   לכולם ? יוכי   וינטרויב :   ב'מוסד'   פועלים   "נאמני   היסטוריה"   בכל   אגף . הם   פועלים   בהנחיית   מחלקת   היסטוריה   באיסוף   חומר . המחקרים   ההיסטוריים   פתוחים   לכולם ,   יש   הממודרים   לפי פז"מ   ויש   גם   הגבלות   אחרות .   יש   מחקרים   שבהם   רק   פרק

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר