חוות שבעא

מתוך:  > מבט מל"מ > חוות שבעא

עמוד:12

חוות   שבעא המיפוי   כמקור   מודיעין   ליישוב   סכסוכים חיים   סרברו * הקדמה כמו   בכל   סכסוך   שכנים ,   אם   בין   מדינות   ואם   בין   שכנים פרטיים   המתגוררים   בסמוך ,   יש   חשיבות   גבוהה   להגדרה מדויקת   של   הגבולות   המוסכמים   על   שני   הצדדים "   . חוות שבעא"   אינה   יוצאת   מכלל   זה ,   והיא   דוגמה   מצוינת   ליעילות ולנחיצות   ההגדרות   המפורטות . ארבעה   גופים   מדיניים   מעורבים   מעורבות   ישירה   בנושא : א )  לבנון   -   תבעה   נסיגה   ישראלית   מהאזור   בשנת   2000 בטענה   שהשטח   שייך   לה .   כך   נגררה   ממשלת   לבנון   אחר החיזבאללה ,   שביקש   להשאיר   בידיו   דגל   שישמר   את   כוחו כעומד   בראש   המלחמה   בישראל   גם   לאחר   הנסיגה   הישראלית . ממשלת   לבנון   נגררה   לנושא ,   אף   ששום   ממשלה   לא   הגדירה אזור   ספר   זה   כחשוב , ואף   כי   מאז   הקמת לבנון   ראו   בו   כל ממשלות   לבנון   שטח שבריבונות   סוריה .   גם בשנים   שבין   1976 ל )  2000- כשהועלתה הבעיה , (   שבהן   כבר שהתה   ישראל   באזור , לא   הציגה   ממשלת   לבנון   תביעה   על   השטח . ב )  סוריה   -   שהאזור   הוגדר   בשטחה   עוד   לפני   עצמאותה ב . 1946-   הכפר   הגדול   באזור   -   ע'ג'ר   -   מאוכלס   בעלאווים , פלג   האוכלוסייה   שיצאו   ממנו   בני   הכת   השלטת   בסוריה . לסוריה   היה   אינטרס   שהחיזבאללה   ימשיך   להתיש   את ישראל   בעילה   כלשהי ,   על   מנת   למנוע   מצב   רגיעה   בשטח לאחר   הנסיגה   הישראלית   מלבנון ,   בעוד   רמת   הגולן   עדיין נתונה   בשלטון   ישראלי ,   וסוריה   מנועה   מלהגיב   עקב   הסכם הפרדת   הכוחות   בינה   לישראל   מ . 1947-   כל   זאת   ברמה הטקטית .   אך   סוריה   איננה   יכולה   להסכים   בשום   אופן שלבנון   תזנב   בגבולה ,   כל   שכן   באופן   פורמלי   ובחסות בין-לאומית   תוך   כדי   סיפוח   כפר   עלאווי .   יתרה   מזו ,   מבחינת סוריה   מדובר   בתקדים   בעייתי   מאוד   שעשוי   לחול   על   אזורים אחרים   שלאורך   גבולה   עם   לבנון . בשנת   2000   תבעה   לבנון   נסיגה ישראלית   מאזור   "חוות   שבעא , " בטענה   כי   הוא   שייך   לה .   מבחינת ישראל "   , חוות   שבעא"   ורמת   הגולן יחידה   אחת   הם .   סוריה ,   שהאזור הוגדר   בשטחה   עוד   לפני   עצמאותה ב , 1946-   לא   תסכים   שלבנון   תזנב בגבולה ,   ולאו"ם   היה   אינטרס   לדחות את   התביעה   הלבנונית .   בין   כך   ובין כך   העובדות   ההיסטוריות   מלמדות שאין   ללבנונים   שום   בסיס   לטעון לריבונות   על   השטח ג )  ישראל   -   לא   התכוונה   כלל   ואף   התנגדה   שהאזור   שממזרח לקו   הגבול   הבין-לאומי   המנדטורי   שבין   ישראל   ללבנון   ייכלל בדיון ,   אך   אולצה   בידי   האו"ם   להסכים   לכך   עקב   הלחץ הלבנוני .   נסיגה   ישראלית   מהאזור   בהקשר   הנסיגה   מלבנון לא   הייתה   קבילה .   מבחינת   ישראל ,   האזור   הזה   ורמת   הגולן יחידה   אחת   הם .   האזור   נכלל   בחוק   רמת   הגולן   ויידון   בעתיד רק   בהקשר   הגולן .   נוסף   על   כך ,   מבחינת   ישראל   יש   לרכס הר   דב   ערך   ביטחוני ,   והוא   היה   אף   האזור   הקדמי   ששלט על   גזרת   ה"פתח-לנד"   לאחר   מלחמת   . 1976 ד )  האו"ם   -   לאו"ם   היה   אינטרס   להשלים   את   מהלך   הנסיגה הישראלית   מלבנון   על-פי   החלטת   מועצת   הביטחון   425 מ . 1978-   המהלך   חיזק   את   יוקרתו   של   האו"ם   ושל   מזכ"לו קופי   ענאן ,   והחזירם   למעגל   של   השפעה   מדינית   באזור לאחר   תקופת   שפל ,   שבה   מעורבות   האו"ם   באזור   הייתה בעיקר   באמצעות   כוחות   הפיקוח   -   יוניפיל   ( UNIFIL ) בלבנון ,   ואונדוף   ( UNDOF )   ברמת   הגולן .   לאו"ם   היה   כוח , אמנם   מוגבל ,   מול   הגורמים   הערביים ,   מכיוון   שהוא   משמש משענת   מסורתית   לתביעות   הערביות   ואין   לערבים   אינטרס ברמה   האסטרטגית   לפגוע   בלגיטימיות   שלו   ובכוחו .   במקרה זה   היה   לאו"ם   כוח   מול   ישראל ,   מכיוון   שמהלך   היציאה מלבנון ,   בהסדר   שהוצג   כאינטרס   ישראלי ,   הושתת   על   שיתוף הפעולה   של   האו"ם . עם   זאת   היה   לאו"ם   אינטרס   לנהוג   בעקיבות   מבחינת עמדותיו .   האו"ם   כידוע   מפרסם   בשיטתיות   מפות   ותרשימים של   אזורי   פעילות   כוחותיו   ברחבי   העולם ,   ולכן   לא   פלא שהוא   מפרסם   מפות   כאלה   של   כוח   אונדוף   ברמת   הגולן מאז   , 1947   ושל   יוניפיל   בגבול   לבנון   מאז   . 1978   בכל התרשימים   משורטט   הגבול   המוכר   שבין   סוריה   ללבנון כגבול   הגזרות   שבין   כוחות   יוניפיל   לאונדוף .   לפיכך   נראה שקבלת   האו"ם   את   הטענה   הלבנונית   בעניין   "חוות   שבעא" משמעה   שהאו"ם   פועל   בגזרה   זו   באופן   בלתי   חוקי   מאז שנת    . 1974 כדי   שלא   להיקלע   למצב   בלתי   נסבל ,   נאלץ   האו"ם   לדחות את   הטענות   הלבנוניות ,   שבכל   מקרה   לא   היה   להן   בסיס קיומם   בפועל   של   כפריים לבנוניים   בחוות   לפני   מלחמת ששת   הימים   בהרשאת   הסורים שצבאם   ישב   באזור ,   יכול להתקשר   לזכויות   בעלויות ושימוש   -   אך   לא   לנושא   הריבונות לתביעת   ריבונות ,   כפי   שיובהר   בהמשך . * אל"מ  ( מיל ( '   מנהל   המרכז   למיפוי   ישראל   ולשעבר   מפקד   יחידת   המיפוי   הצבאי איור   מספר   : 1   מפה   כללית ,   קנ"מ   1 : 250 , 000

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר