|
עמוד:21
יומן מל"מ דודו צור - מנכ"ל חדש למל"מ תא"ל ( מיל ( ' דודו צור , יליד , 1952 מונה למנכ"ל המל"מ . צור הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ייעוץ בתחום המודיעין והביטחון לצה"ל ולתעשיות הביטחוניות . בעבר היה מרכז פרויקט 'ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית' בהסתדרות הציונית . הוא הקים עמותה ציבורית להסברה ישראלית באינטרנט ושירת בצה"ל בתפקידי מודיעין , מטה ופיקוד . צור השתחרר מצה"ל בשנת , 2001 לאחר סיום תפקיד קצין מודיעין ראשי . צור חבר הנהלה ופעיל בעמותת בוגרי הפנימיות הצבאיות , בקבוצת דיאלוג ירדנית-ישראלית ועוד . רחוב על שם מאיר מקס בינט * רחוב מאיר מקס בינט , בשכונת קריית שאול בתל אביב , נקרא על שמו של סא"ל מאיר מקס בינט ז"ל , לוחם בשירות המודיעין הישראלי שנשלח בראשית שנות ה50- למצרים למשימת ריגול איסוף מודיעין . משנפלה הרשת המוכרת כ"עסק הביש , " אף שלא נמנה עם חבריה נתפס גם הוא באוגוסט 1945 בידי שלטונות מצרים , נחקר ועונה קשות בכלא המצרי במשך חמישה חדשים . יום קודם שהיה אמור לעלות על דוכן העדים , שלח יד בנפשו כדי לשמור סוד ומכיוון שלא רצה לתת למצרים את התענוג להעלותו לגרדום בראש חוצות . בינט נולד ב . 1917- הוא גדל בגרמניה ועלה לארץ עם הוריו בשנת 1935 בהיותו בן . 17 בשנים 1945-1942 עבד מטעם ' סולל בונה' באיראן , ושם , בשעות הפנאי הדריך בני נוער יהודים והכינם לעלייה לארץ-ישראל . בסמוך להקמת המדינה פעל באיטליה במסגרת עלייה ב' ' הגדעונים , ' חלוצי חיל הקשר הישראלי , ועיקר תפקידו היה לייצר מכשירי קשר לספינות רכש ומעפילים . בשנת 1950 נישא לג'יין ונסע לאנגליה להמשיך את הכשרתו בנושאי רדיו ואלחוט . שנה אחר כך חזר לגרמניה כדי לבנות את סיפור הכיסוי שלו למשימה במצרים , כאיש עסקים מגרמניה . מאיר בינט החל לפעול במצרים באמצע שנת , 1952 כשהוא מתערה בצמרת השלטון ומספק מידע טוב ואמין למודיעין הישראלי . בשנת 1954 נעצר בידי שלטונות מצרים עקב נפילת הרשת . לבינט לא היה קשר אל חבריה , מלבד העובדה שנתבקש על ידי הממונים עליו בישראל להעביר כסף לחברי הרשת . קשר זה היה בעוכריו והביא לידי לכידתו . ארונו של בינט הועבר לישראל חמש שנים מאוחר יותר , והוא נטמן בבית הקברות הצבאי בהר הרצל . ב1987- הועלה לאחר מותו לדרגת סא"ל . מייק הררי , לשעבר ראש יחידת הלוחמים של 'המוסד , ' זוכר אותו כאמיץ , נועז וגיבור . אלה תולדות מאיר מקס בינט , לוחם המודיעין הישראלי שנפל במצרים בנר שני של חנוכה . 1954 , אפרים לפיד * שודר בקול ישראל גם בעולם המודיעין , ברור כי במקרה שאין בו "אקדח מעשן , " התחליף לו הוא ראיות עקיפות " ) נסיבתיות ( " המשתלבות לכדי מארג קוהרנטי המוליד מסקנה אחת בלבד . איסוף ראיות כאלו הוא אמנם משימה קשה , אך לא בלתי אפשרית . המסלולים להצגת הראיות ותהליך בחירת ה"שופטים" חשיבות מכרעת יש לשיקולים הנוגעים לבחירתו של הגורם שבפניו מוצג המידע המודיעיני המפליל ( להלן "חבר השופטים , ( " והיא נוגעת במישרין לשאלה מהו סף הראיות הנדרש ומהם הסיכונים והסיכויים הקיימים בכל חלופה . זאת , בעיקר משום שהם אשר יקבעו בסופו של דבר את סיכויי ההצלחה למימוש ההישג הנדרש ( בין שמדובר בעצם קיומו של "הליך ההעמדה לדין" ובין בהשגת "הרשעה" חד-משמעית שסופה ב"ענישה" אפקטיבית . ( בהקשר זה חשוב להדגיש : לעתים עצם קיומו של התהליך הפומבי של " העמדה לדין" אינו נופל בחשיבותו מהשגת "ההרשעה" עצמה . עוד יש להדגיש , שהמודיעין נדרש במידה רבה לספק לקברניט לא רק ראיות ( הוכחות ) איכותיות , אלא גם לקיים ולהציג בפני מקבל ההחלטה המדיני ( לרוב בשיתוף גורמים נוספים כמו משרדי החוץ והמשפטים ) הערכת מצב מודיעינית הנוגעת לסיכונים ולסיכויי ההצלחה בכל אחת מהחלופות לפעולה . המודיעין שותף בעיצוב התודעה ריבוי העיסוק המודיעיני בהפללה בשנים האחרונות מחדד את הצורך בבירור שאלת תפקידו הרצוי של המחקר המודיעיני , אם לפי הגישה הדוגלת ב"הסתפקות" בחיזוי מגמות והתפתחויות עתידיות , ואם לפי הפרדיגמה החדשה הקוראת לשותפות המודיעין עם הקברניט ב"עיצוב" המציאות והעתיד , העומדת בבסיס תפיסת ההפעלה המעודכנת של צה"ל . שאלות מרכזיות נוספות לבירור נוגעות למידת מעורבותו הרצויה של המודיעין בגיבוש המלצות לפעולה ולחקירה יסודית של זירת המאבק , המכונה כאן "הטריבונל הבין-לאומי , " על טבעה , מאפייניה , מורכבותה ומגוון ממדיה . זאת , כחלק מגיבוש תפיסת ההתמודדות במערכה על התודעה . מחירו הגבוה של הכישלון בהפללה בשילוב העובדה שרק בידי מקבלי ההחלטות מצוי כל המידע הנחוץ כדי לקבוע אם נכון יהיה בעיתוי הנוכחי להוציא אל הפועל את תכנית ההפללה , מחייב לדעת המחבר לשמר את סמכות ההחלטה על הפעלת תכנית ההפללה בידי הדרג המדיני ( מקבלי ההחלטות ) ולהימנע מלהפקידה בידי המודיעין וגורמי עבודה אחרים . עניין זה גם מחייב לקדם את פיתוחה וגיבושה של תפיסה סדורה ( תורה ) הנשענת על יסודות מתודולוגיים איתנים למשימת "ההפללה . " כמובן נדרשת גם היערכות ארגונית מתאימה למימוש משימת ההפללה בשירות המודיעין . מחירו הגבוה של הכישלון בהפללה מחייב לשמר את סמכות ההחלטה על הפעלת תכנית ההפללה בידי הדרג המדיני ולהימנע מלהפקידה בידי המודיעין
|
|