|
עמוד:12
חוות שבעא המיפוי כמקור מודיעין ליישוב סכסוכים חיים סרברו * הקדמה כמו בכל סכסוך שכנים , אם בין מדינות ואם בין שכנים פרטיים המתגוררים בסמוך , יש חשיבות גבוהה להגדרה מדויקת של הגבולות המוסכמים על שני הצדדים " . חוות שבעא" אינה יוצאת מכלל זה , והיא דוגמה מצוינת ליעילות ולנחיצות ההגדרות המפורטות . ארבעה גופים מדיניים מעורבים מעורבות ישירה בנושא : א ) לבנון - תבעה נסיגה ישראלית מהאזור בשנת 2000 בטענה שהשטח שייך לה . כך נגררה ממשלת לבנון אחר החיזבאללה , שביקש להשאיר בידיו דגל שישמר את כוחו כעומד בראש המלחמה בישראל גם לאחר הנסיגה הישראלית . ממשלת לבנון נגררה לנושא , אף ששום ממשלה לא הגדירה אזור ספר זה כחשוב , ואף כי מאז הקמת לבנון ראו בו כל ממשלות לבנון שטח שבריבונות סוריה . גם בשנים שבין 1976 ל ) 2000- כשהועלתה הבעיה , ( שבהן כבר שהתה ישראל באזור , לא הציגה ממשלת לבנון תביעה על השטח . ב ) סוריה - שהאזור הוגדר בשטחה עוד לפני עצמאותה ב . 1946- הכפר הגדול באזור - ע'ג'ר - מאוכלס בעלאווים , פלג האוכלוסייה שיצאו ממנו בני הכת השלטת בסוריה . לסוריה היה אינטרס שהחיזבאללה ימשיך להתיש את ישראל בעילה כלשהי , על מנת למנוע מצב רגיעה בשטח לאחר הנסיגה הישראלית מלבנון , בעוד רמת הגולן עדיין נתונה בשלטון ישראלי , וסוריה מנועה מלהגיב עקב הסכם הפרדת הכוחות בינה לישראל מ . 1947- כל זאת ברמה הטקטית . אך סוריה איננה יכולה להסכים בשום אופן שלבנון תזנב בגבולה , כל שכן באופן פורמלי ובחסות בין-לאומית תוך כדי סיפוח כפר עלאווי . יתרה מזו , מבחינת סוריה מדובר בתקדים בעייתי מאוד שעשוי לחול על אזורים אחרים שלאורך גבולה עם לבנון . בשנת 2000 תבעה לבנון נסיגה ישראלית מאזור "חוות שבעא , " בטענה כי הוא שייך לה . מבחינת ישראל " , חוות שבעא" ורמת הגולן יחידה אחת הם . סוריה , שהאזור הוגדר בשטחה עוד לפני עצמאותה ב , 1946- לא תסכים שלבנון תזנב בגבולה , ולאו"ם היה אינטרס לדחות את התביעה הלבנונית . בין כך ובין כך העובדות ההיסטוריות מלמדות שאין ללבנונים שום בסיס לטעון לריבונות על השטח ג ) ישראל - לא התכוונה כלל ואף התנגדה שהאזור שממזרח לקו הגבול הבין-לאומי המנדטורי שבין ישראל ללבנון ייכלל בדיון , אך אולצה בידי האו"ם להסכים לכך עקב הלחץ הלבנוני . נסיגה ישראלית מהאזור בהקשר הנסיגה מלבנון לא הייתה קבילה . מבחינת ישראל , האזור הזה ורמת הגולן יחידה אחת הם . האזור נכלל בחוק רמת הגולן ויידון בעתיד רק בהקשר הגולן . נוסף על כך , מבחינת ישראל יש לרכס הר דב ערך ביטחוני , והוא היה אף האזור הקדמי ששלט על גזרת ה"פתח-לנד" לאחר מלחמת . 1976 ד ) האו"ם - לאו"ם היה אינטרס להשלים את מהלך הנסיגה הישראלית מלבנון על-פי החלטת מועצת הביטחון 425 מ . 1978- המהלך חיזק את יוקרתו של האו"ם ושל מזכ"לו קופי ענאן , והחזירם למעגל של השפעה מדינית באזור לאחר תקופת שפל , שבה מעורבות האו"ם באזור הייתה בעיקר באמצעות כוחות הפיקוח - יוניפיל ( UNIFIL ) בלבנון , ואונדוף ( UNDOF ) ברמת הגולן . לאו"ם היה כוח , אמנם מוגבל , מול הגורמים הערביים , מכיוון שהוא משמש משענת מסורתית לתביעות הערביות ואין לערבים אינטרס ברמה האסטרטגית לפגוע בלגיטימיות שלו ובכוחו . במקרה זה היה לאו"ם כוח מול ישראל , מכיוון שמהלך היציאה מלבנון , בהסדר שהוצג כאינטרס ישראלי , הושתת על שיתוף הפעולה של האו"ם . עם זאת היה לאו"ם אינטרס לנהוג בעקיבות מבחינת עמדותיו . האו"ם כידוע מפרסם בשיטתיות מפות ותרשימים של אזורי פעילות כוחותיו ברחבי העולם , ולכן לא פלא שהוא מפרסם מפות כאלה של כוח אונדוף ברמת הגולן מאז , 1947 ושל יוניפיל בגבול לבנון מאז . 1978 בכל התרשימים משורטט הגבול המוכר שבין סוריה ללבנון כגבול הגזרות שבין כוחות יוניפיל לאונדוף . לפיכך נראה שקבלת האו"ם את הטענה הלבנונית בעניין "חוות שבעא" משמעה שהאו"ם פועל בגזרה זו באופן בלתי חוקי מאז שנת . 1974 כדי שלא להיקלע למצב בלתי נסבל , נאלץ האו"ם לדחות את הטענות הלבנוניות , שבכל מקרה לא היה להן בסיס קיומם בפועל של כפריים לבנוניים בחוות לפני מלחמת ששת הימים בהרשאת הסורים שצבאם ישב באזור , יכול להתקשר לזכויות בעלויות ושימוש - אך לא לנושא הריבונות לתביעת ריבונות , כפי שיובהר בהמשך . * אל"מ ( מיל ( ' מנהל המרכז למיפוי ישראל ולשעבר מפקד יחידת המיפוי הצבאי איור מספר : 1 מפה כללית , קנ"מ 1 : 250 , 000
|
|