|
עמוד:46
נוער חוקר על ארבע תנועות אסלמיות רדיקליות , ג יהאד וישראל תקציר מחקרה של ענת גלאון " האויב הראשי" של הלאומיות הערבית הוא 'האימפריאליזם , ' והציונות היא השלב העליון בו . כדי להתמודד עם האויב קבעה ההלכה האסלאמית את הג'יהאד . תקציר המחקר בנושא : "שנאת ישראל באסלאם ואצל אירגונים אסלאמים , " שזכה בתחרות "קרן ענבר" לשנת . 2004 בהשקפה היסטורית כוללת נחשבת ישראל בעיני העולם הערבי חוליה בשרשרת פלישות אימפריאליסטיות למזרח התיכון , והציונות אינה אלא השלב העליון , במאמציה לרכז את ההשפעה הכלכלית בעולם להשגת שלטון יהודי עולמי . האימפריאליזם יצר למעשה את הציונות והביא לידי הקמת מדינת ישראל כדי להבטיח את נחשלות הערבים ולשמור על עליונות האימפריאליסטים . כדי להתמודד עם 'האויב האימפריאליסטי' קבעה ההלכה האסלאמית שני סוגי ג'יהאד : ג'יהאד שמטרתו להגן על טריטוריה מוסלמית או להשיבה ; וג'יהאד התקפי שמטרתו להשליט את האסלאם על העולם כולו . עבודתי מכוונת לארבע תנועות אסלאמיות רדיקליות הנוגעות לג'יהאד ולישראל , אם במישרין ואם בעקיפין : " האחים המוסלמים " , " חמאס " , " ג'יהאד אסלאמי" ו"חיזבאללה . " תנועת "האחים המוסלמים" תנועת "האחים המוסלמים" היא ארגון דתי-פוליטי קיצוני , שהקים במצרים ב1928- חסן אלבנא " , המדריך העליון . " התנועה שואפת להשליט את חוקי האסלאם - השריעה - על המדיניות והחוקה במדינות האסלאם , בכל תחומי החיים , ולבסוף אף ליצור מדינה כלל מוסלמית מאוחדת . שאיפותיה הפאן-אסלאמיות והפאן-ערביות מונעות משנאת זרים ומשנאת ישראל . לרוב , התנגדו "האחים" לממשלות מצרים והמפלגות הפוליטיות . כוחם והשפעתם התבטאו מחוץ לפרלמנט , בהפגנות ובהסתה ברחובות . סוריה הייתה המדינה היחידה שבה הייתה ל"אחים" השפעה פוליטית כלשהי . כיום , הארגון הוא בעיקרו כוח שמרני העוסק בתעמולה שמלווה לעתים באלימות למען האסלאמיזציה , והוא עוסק בחתרנות תחת משטרים ערביים שלדעתו אינם שמרניים מספיק . תנועת "הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני" תנועת "הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני" נוסדה בראשית שנות ה , 60- אולם צמיחתה כרעיון אידאולוגי ומדיני בקרב הנוער הפלסטיני החלה רק באמצע שנות ה . 70- בתחילת שנות ה80- נעשתה לארגון של ממש , שהחל לפעול בזירה הפלסטינית . אנשי התנועה היו גרעין קיצוני של "האחים המוסלמים , " שחלק על הקו המסורתי של התנועה . עם עשייה חינוכית אסלאמית והכשרת לבבות כדרך "האחים , " הפכו אנשי הג'יהאד את המאבק בישראל לפעילותם העיקרית . התנועה משלבת קנאות אסלאמית ולאומנות פלסטינית , וקוראת להשליך את היהודים מפלסטין ולהקים בה מדינת הלכה מוסלמית-פלסטינית . היא שוללת כל אפשרות של פשרה במזרח התיכון ומשא ומתן כאמצעי לקידום הסדר . בקיץ , 1987 בסדרת פעולות טרור כנגד אזרחים ישראליים עברו "האחים" משלב 'ההבלגה' לשלב 'המאבק : ' הם הקימו מנגנון צבאי ומנגנון ביטחוני ששימשו בסיס ארגוני ל"חמאס . " תנועת ה"חמאס" תנועת ה"חמאס" היא התנועה האסלאמית המרכזית בשטחים , שהקים השיח' יאסין , מנהיגה הרוחני והמבצעי . היא נעשתה לגורם חשוב במערכת הפוליטית הפלסטינית בתמיכתם של "האחים" ברצועת עזה . מקור כוחה הוא במתן מענה למצוקות כלכליות וקיומיות . היא משתלבת במערכת החיים הפלסטינית בשטחים במסגרת החינוך והרווחה , שמתקיימת ממשאבי האגודות האסלאמיות . ה"חמאס" רואה במאבקו מאבק פוליטי , מאבק לאומי-דתי ודרך לשיקום ערכי היסוד של העולם המוסלמי והסדר העולמי . בעיניו , אדמת פלסטין הייתה מאז ומתמיד שטח אסלאמי , ואין לוותר על שום חלק ממנה . רק אם יושלם המאבק , אז תשוחרר פלסטין , האסלאם ינצח ויושב הסדר לעולם . תנועת ה"חיזבאללה" תנועת ה"חיזבאללה" נוסדה ב1982- בלבנון , בידי אנשי דת שיעים ובהם אלמוסאוי , אלטופיילי והשיח' מחמד יזבק . היוזמה להקמתה באה מאיראן ששאפה לכונן בלבנון מדינה שבה ישליטו המוסלמים השיעים את חוקי ה"שריעה , " ולהגביר את השפעתה על הסכסוך הישראלי-ערבי באמצעות מעורבות במדינה הגובלת בישראל . לאיראן ולסוריה נודעה השפעה ניכרת על פעילות התנועה והתפתחותה . היא התבססה במציאות הלבנונית ונעשתה חלק מהמערכת הפוליטית והחברתית במדינה . מאבקה בישראל בזירת דרום לבנון נעשה חלק מרכזי בפעילותה , עקב התפתחויות אזוריות ומקומיות . מצע ה"חיזבאללה" מושפע רבות מהאידאולוגיה של חומייני . היא דבקה באסלאם כזהות פוליטית ודוגלת במדינה אסלאמית שיעית כוללת . היא שוללת את הלאומיות והמדינה הלבנונית וגורסת שלא ניתן להקים רפובליקה אסלאמית בלבנון , אלא לאחר שתוקף באסלאם מנצח במלחמת הג'יהאד . האימפריאליזם יצר למעשה את הציונות והביא לידי הקמת מדינת ישראל כדי להבטיח את נחשלות הערבים ענת גלאון , בוגרת תיכון ויצ"ו נהלל
|

|