נוער חוקר הבחירה השיעית בטרור

עמוד:46

נוער חוקר הבחירה השיעית בטרור תקציר מחקרה של הילה בונדה בעבודות הזוכות בפרס "קרן ענבר" השנה הייתה עבודתה של הילה בונדה , לשעבר תלמידת בית הספר מקיף גילה בירושלים וכיום חיילת בחיל המודיעין . נושא העבודה : "המניעים האידאולוגיים והדתיים לשימוש בטרור בקרב השיעים בלבנון" בסוף   שנות   ה50-   החלה   התעוררות   בקרב   השיעה   בלבנון . הפונדמנטליזם   השיעי   -   תנועה   אידאולוגית-פוליטית   - החלה   להתפתח   במרכזים   הדתיים   של   לבנון .   למרות ההתפתחות   סבלו    השיעים   בלבנון   מתחושת   קיפוח ,   בשל היותם   מיעוט   מדוכא   בתוך   העולם   המוסלמי ,   שצל   העוול ההיסטורי   שנעשה   לבית   עלי   מרחף   מעליו . בשנות   ה80-   שיתפה   פעולה   הכת   השיעית   עם   מדינת   לבנון -   על   פי   רוב   מתוך   הזדהות   דתית ,   אידאולוגית ,   פוליטית   או על   בסיס   אינטרסים   משותפים .   המרקם   הפוליטי   הלבנוני מתאפיין   בשילוב   של   דת   באידאולוגיה ,   דבר   שהופך   את השיעים   כיום   לגורם   חשוב   בפוליטיקה . מטרת   העבודה   הייתה   לחקור   את   העדה   השיעית   בלבנון : האפיונים   העיקריים   של   העדה   השיעית   בלבנון ,   ובדיקת מניעיהם   לנקוט   טרור . במחקר   ניסיתי   לבחון   מהם   הגורמים   לשיעים   בלבנון   לנקוט טרור   בשיטתיות   להשגת   מטרותיהם ,   וכיצד   הוא   משתלב בהשגת   מטרות   אלה . פעילות   הטרור   השיעי   ניתנת   להסבר   באמצעות   שני   מרכיבים : האחד   הוא   הבסיס   הדתי-אידאולוגי   שבמרכזו   השאיפה   לכונן משטר   שיעי   בלבנון ,   גם   באמצעים   שאינם   כשרים   בעיני המערב ;  היסוד   האחר   הוא   תולדה   של   צרכים   פוליטיים וצבאיים   במאבק   על   השליטה ,   ובקבלת   זכויות   שוות   בתחומי הדת   והחברה . נמצא   שלעתים ,   כאשר   קיימת   סתירה   בין   אינטרס   פוליטי לפסיקה   דתית   מהותית ,   עשויים   השיעים   להעדיף   את הפסיקה   הדתית   שמצווה   על   שימור   החיים   על   חשבון האינטרס   הפוליטי ,   ובכך   למנוע   את   פעילות   הטרור . פעילות   הטרור   היא   לעתים   תוצאת   מאבקי   כוח   פנימיים שבין   "החוגים   המתונים"   ובין   "החוגים   הרדיקליים" ( הקיצוניים . (   האחרונים   מנסים   ליטול   מידי   ה"חוגים המתונים"   את   השליטה   בעדה   באמצעות   פעילות   טרור . שאלת   המחקר   הבסיסית   בעבודה   היא   אילו   מהשיקולים עומדים   בפני   השיעים   בפעילותם   כטרוריסטים :   שיקולים דתיים   ואידאולוגיים   או   פוליטיים   וצבאיים  ( מאבקי   כוח פנימיים . ( אני   אוחזת   בתזה   שהצלחת   השיעים   בלבנון   להשיג   יעדים פוליטיים   באמצעות   טרור   מעודדת   את   השימוש   בשיטה   זו ( ואין   זה   מיוחד   לשיעים   דווקא . (   כדי   להוכיח   את   התזה ,   יש לדעת   מהם   המניעים   האידאולוגיים   והדתיים   של   השיעים בלבנון ,   על   ידי   תיאור ,   הבנת   התהליכים   וחשיפת   ההתרחשויות על   רקע   המבנה   התרבותי   החברתי   והאידאולוגי-דתי   של השיעים   בלבנון .   במישור   האידאולוגי   ההתנהגות   השיעית היא   סימפטום   לתהליך   של   שינוי   -   הן   חברתי   והן   כלכלי   - שמגשים   את   עצמו .   במישור   הדתי   היו   הפערים   בין   הסונים לשיעים   חלק   מהדלק   המניע   את   העדה   השיעית .   בדיון   זה מפורטים   סדרת   אירועים   שהתרחשו   מתחילת   שנות   ה , 60- ואשר   השפיעו   על   התנהגות   השיעים   ועל   אופיים .   לצורך כך ,   בחנתי   כמה   היבטים   בחייהם   בלבנון ,   ובהם   השפעת המהפכה   באירן   על   השיעה   בלבנון ,   והאצת   הטרור   השיעי נגד   מדינת   ישראל   לאחר   מלחמת   של"ג . הצלחת השיעים בלבנון להשיג יעדים פוליטיים באמצעות טרור מעודדת את השימוש בשיטה זו חיזבאללה בבעל-בק , 2003

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר